MP3s (lagliga)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
MP3s (lagliga)
The mad bird
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 6, 2001 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

vet någon var jag kan få tag på the offspring
låtar (MP3) och helt lagligt??
Napster funkar ju lite trögt

THE OFFSPRING ROCKAR FETT

Illern
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 747
76160
October 6, 2001 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Eeh.. Napster måsta stänga just för att copyright skyddade låtar typ the offspring, var olagligt.
http://www.mp3.com där finns det laglig mp3 tror jag...

Magellan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 580
76183
October 6, 2001 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Enda sättet du kan få tag i lagliga Mp3or från offspring är att springa iväg till affären och köpa deras album och rippa dem till mp3, men inte sprida dem vidare, då är det lagligt....
Många är osäkra om det populära musikformatet mp3 och upphovsrättslagen. Det är troligen eftersom mp3 är relativt nytt och lagarna är oprövade i domstol.

Den första frågan som förekommer, är nerladdning av mp3-låtar olaglig? Svaret på denna fråga är också ovisst eftersom det inte blivit prövat i domstol. Men i lagen står det att du ej får inneha mp3-musik om du inte har licens till filen, d.v.s. har CD:n. Det går alltså bra att kopiera för enskilt bruk. Det är inte heller tillåtet att kopiera verk som inte är offentliggjorda, t.ex. en privatinspelning. Det är däremot tillåtet att göra mp3 av sina egna skivor. Det är även tillåtet att sprida det till sin närmaste vänskapskrets.

Frågan om var gränsen för kopiering av koden till webbsidor går enligt den svenska upphovsrättslagen är inte helt lätt att besvara, eftersom detta beror på omständigheterna i det aktuella fallet. Allmänt kan man säga att upphovsrätten skyddar det särskilda sätt som en viss upphovsman har uttryckt en idé på, d.v.s. formen, men skyddar inte själva idén. Det finns därför visst utrymme för att låta sig inspireras av andras skyddade prestationer utan att man för den skull gör intrång i deras upphovsrätt. Det krävs dock en egen självständig skapande insats.

Det spelar ingen roll om sidan ligger på en utländsk webbplats, så länge sidan är gjord av en svensk medborgare eller har sin vistelseort i Sverige så tillämpas upphovsrättslagen.

Nerladdning och användning av program från nätet är otillåten, även om man har licens till programmet. Men det är inte olagligt att ladda ner ett program så länge som du inte installerar det. Däremot är det olagligt att lägga upp program för nerladdning. Så du får ladda ner hur mycket du vill så länge du inte använder det, men att göra en sida som folk kan ladda ner programmen från är olagligt.

Enligt svensk upphovsrättslag har den som främjar någon annans upphovsrättsintrång genom t.ex. länka till en annan sida med olagliga program skyldig till medverkaransvar till intrånget. Läget kan vara annorlunda om webbplatsen innehåller andra verk än program. Till skillnad från datorprogram får bilder, texter och musikstycken kopieras för enskilt bruk.

Källa: http://www.barnvik.se/readme/index.html
Soltek kav-x, Amd 1.53, Taisol co Delta, Adaptec 2100s U2W SCSIraid, IBM 9,1 Gb 10k rpm, 2*Quantum atlas IV 18.1 Gb hd´s raid 0 (WXP), 896 ram, GF3, Plextor 40x, Yamaha 4x burner (allt scsi) + 4 ide hds, s LIVE!, 6896A

[ Detta Inlägg ändrades av: Jocke den 2001-10-06 11:25 ]

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
76188
October 6, 2001 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha ja.... Nu börjar Magellan med sina moral predikningar igen. Han gör det alltid när vi ska byta (saker) med varandra på nätningar osv...
Who is youre Dad and what does he do?
Maggelan and hes a Computercop laugh

Nä, det var ett vettigt inlägg för jag hade ingen aning om att man fick lov att ha mp3 om man har skivan själv. Men det är fortfarande en svår fråga, vad gör man med dom mp3:or vars skivor har blivit stulna? Ska man kasta dom eller? Hmmm...
Jag blev ju av med ett 20 tal skivor när jag smällde bilen (Dom plundrade bilen när jag var på sjukan)
Ska jag säga det om Herr. Blinkblå kommer? Ehm jo dom skivorna har jag men dom har blivit stulna...
Som sagt, alla lagar har sina kryphål bara bra att känna till dom.

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Magellan
Kommer du hit ofta?
Medlem
76194
October 6, 2001 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Japps, du har rätt Wuggler, finns alltid kryphål, det svåra är bara att hitta dem smile
Men som sagt så är det väldigt ovisst med ddet här med Mp3. men vissa riktlinjer finns det för copyright produkter.

Ska lova dig Wuggler att du får kopiera mina egna hemmagjorda Mp3´s på nästa LAN smile

NoFear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
76277
October 6, 2001 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jag måste bara upplysa alla DET ÄR INTE OLAGLIGT ATT LADDA NER MP3..!!!!!

det är precis samma sak som att banda av ett tv progg eller radio...ej olagligt så länge du inte sprider det vidare..!!

Magellan
Kommer du hit ofta?
Medlem
76446
October 6, 2001 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du säga varför det inte är olagligt att ladda ner Mp3'or?
De Mp3 låtar man laddar ner från nätet är copyright material, i lagen står det att du ej får inneha verk som har copyright eller andra lager som förbjuder dig att använda verket, om du då inte har licens till filen, d.v.s. har CD:n, då är det fritt fram att kopiera och lyssna på låtarna, och även sprida till nära vänner.
Och kom inte och säg att det är lagligt att ladda ner låtar som du inte har rätt till, för det är det inte!

Dom flesta låtar är skyddade av diverse lagar, och om inte så är dom skyddade av upphovsrättenlagen, och det finns ingen 24 timmars frist som man kan utnyttja.

"Det råder oenighet kring detta heta och högst aktuella ämne. Vissa menar att ladda ner piratkopierad musik från nätet för enskilt bruk inte är olagligt, bara oetiskt eftersom upphovsmännen inte får några pengar. De organisationer som företräder upphovsmännen, artisterna och fonogramproducenterna hävdar däremot att det är olagligt att ladda ner musik från sidor där tillstånd saknas. Det skall påpekas att rätt att göra kopior för enskilt bruk förutsätter att originalverken är lagligen offentliggjorda
och lovligen utgivna
(8 § och 12 § URL) och att det rör sig om enstaka exemplar av verket samt att ladda ner musik för annat ändamål än för enskilt bruk inte är tillåtet utan rättighetshavarens
tillstånd. "

källa: http://www.upphovsratt.nu

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
76461
October 6, 2001 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Lyssna nu på Magellan annars så får ni med mig att göra... Grrr... :bash:

:hehe: :hehe: laugh

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Magellan
Kommer du hit ofta?
Medlem
76463
October 6, 2001 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack Wigger smile
Fast jag kan hålla med om att det här med Mp3 är luddigt i alla lagtexter man läser.

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
76469
October 6, 2001 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-06 19:50, Jocke wrote:
Tack Wigger smile
Fast jag kan hålla med om att det här med Mp3 är luddigt i alla lagtexter man läser.

Yepp, och hur ska dom bekämpa det då?
I princip alla som har datorer i hemmet och är mellan 11 och 35 har MP3or i sin burk

/FD. Crew ffs

NoFear
Kommer du hit ofta?
Medlem
76508
October 6, 2001 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har frågat min farsa som är nämdeman i hovrätten och en kompis som utbildar sig till domare och enligt dom är det inte olagligt....

Magellan
Kommer du hit ofta?
Medlem
76511
October 6, 2001 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, men varför är det inte olagligt?

NoFear
Kommer du hit ofta?
Medlem
76512
October 6, 2001 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

därför att du har rätt att ha copywrite matrial för eget bruk....

det är precis samma sak som att banda av en film på tv´n..den har copywrite men så länge det är för eget bruk så

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
76514
October 6, 2001 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Mp3or är inte lagligt om bandet lr artisten som gjort låten gett den till nån sajt lr om man äger skivan... har alla fattat det snart... så fort det är nån som frågar om mp3:or så har jag typ sagt det men det verkar inte som att det är nån som fattar det !

NoFear
Kommer du hit ofta?
Medlem
76517
October 6, 2001 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

vad skiljer mp3 mot att banda av en tv film...?? så du påstår att banda av ett tv progg är olagligt..?

SimRacer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
76648
October 6, 2001 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Som ni ser så är ju inte MP3 tillräckligt provat i rätten, l rvart det nu provas osv.

Hmm... himmla flummigt står det om MP3 på lagarna smile

[ Detta Inlägg ändrades av: SimRacer den 2001-10-07 00:35 ]

NoFear
Kommer du hit ofta?
Medlem
76673
October 6, 2001 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

mp3 i sig är inte provat i rätten men det är tex ett band avspelat från radio...och det och mp3 faller under samma rättsparagraf så därav är det ej olaglit med mp3..!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 444
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL