December 27, 2003
ICQ är mycke mycke skönare, t.ex offline message some Coore nämnde. ICQ är skönt för att de finns history, tycker msn's history är jobbig, alla som har msn har en vana av att byta namn ungefär varannan minut, t.ex mina polare heter olika hela tiden, helt jobbigt att hålla reda på vem som är vem ibland. MSN är väll för dom som inte hållt på med datorer lika länge och anser ICQ som jobbigt eftersom de finns för mycke saker man kan ställa in o grejja. IRC är dock skönast helt klart, mycke mycke bättre när man ska snacka med folk. MSN är jobbigt om man har för mycket folk, eftersom den visar offline och online samtidigt.
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
April 14, 2002
Coore wrote: [quote=Marcan-]MSN slår ICQ för att alla har det. Är ju typ standard i windows. La av med icq för en j**la massa år sedan.
Det är nog lika många som har ICQ. Tragiskt att folk går över till msn tycker jag.
De jag vill prata med har msn och några av dem har även icq. Då väljer jag ju inte icq och msn när jag lika gärna kan snacka med alla över msn eller irc.
Kan sammanfatta mitt användande så här:
Äldre folk som haft internet ett tag har jag på ICQ.
Yngre folk på messenger.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Coore wrote: Jag använder både Icq och msn. Dock använder jag endast msn för att det ska vara lättare för er användare som ej har icq att komma i kontakt med mig.
Jag gillar inte msn, förstår inte varför folk använder det istället för ICQ.
Enda anledningen jag kan se till att folk kör msn istället är för att dom vill ha webcam stöd. Men det finns det ju andra program till.
Bara det att man kan skicka medelanden till folk som är offline gör icq överlägset.
Och det mest irriterande på msn är att av någon anledning så måste alla ha så jäkla jobbiga namn, och byter namn lika ofta som jag byter underkläder. "Stefan - solen skiner idag och jag ska nog ta och köpa en ny dator snart" tycker inte jag är ett särskillt bra nick. Så jag har fått börja sätta fasta nick på alla där.
:heart:
Kör Trillian dock, alla dessa förbannat löjligt långa namn på MSN gör att jag faktsikt funderar på att lägga ner det.
//Andreas
January 15, 2004
jag använder ICQ, när jag började använda det så fanns det inget MSN. Alla mina vänner använder ICQ.
Jag tycker dock att ICQ har försämrats med åren, det har blivit större otympliga och segare med en massa funktioner som inte behövs. Reklamen förbättrar ju inte intrycket heller.
September 1, 2002
Använder både ICQ/MSN för att kunna snacka med dom tölpar som kör med MSN Messenger.
ICQ har alltid varit och kommer alltid vara mitt favoritprotokoll för instant messaging. Det är stabilare och tillförlitligare och har bättre prestanda. Det funkar klockrent med 3:e-parts-messengerprogram (vilket MSN-protokollet absolut inte har gjort). Det har stöd för away-meddelanden (som är jättesmidigt när alla använder det) och man kan skicka mer än en fil samtidigt och det finns stöd för resume.
ICQ är vida överlägset MSN om man endast tar hänsyn till vad jag vill få ut av en instant messenger, men jag kan förstå att det finns fjortisar som tycker det är jättehäftigt att byta nickname 100 gånger om dagen, kunna se varandras avatarer i chattfönstret (där de inte ens använder fotografi av sig själva) m.m.
Det enda som jag ibland saknar hos ICQ är stöd för audio/video-samtal, men det är fortfarande så få som har och använder mikrofon eller webkameror så det är inte en jätteviktig funktion.
Vad jag skulle vilja se är ett opensource-projekt för instant messaging på protokollnivå. Ett plattformsoberoende bibliotek som utgör grunden för en stor variation klienter anpassade för olika användarbaser (MSN-typer resp. Miranda-typer t.ex.). Detta skulle få fördelen att ALLA kunde prata med varandra då t.ex. alla klienter skulle vara tvugna att stödja ett bas-set av funktioner. Sedan skulle stöd för mer lull-lull kunna vara modulbaserat och lätt att bygga på. Sedan skulle användarna i realtid kunna få information om vilken kapacitet samtalspartnerna har via små ikoner i användarlistan.
Ni som orkat läsa hela mitt inlägg förstår att jag menar ett globalt standardiserat opropiärt protokoll såsom HTTP eller FTP.
Exempelvis skulle detta mynna ut i browserstöd. Det skulle vara rätt najs att i browsern kunna skriva im://gamblor@gamblor.stabilt.se och IM:a mot mig eller något 🙂
August 27, 2003
Jag kör ICQ och MSN samtidigt i Gaim då jag inte sitter i windows. Jag kan inte säga att jag föredrar nått av alternativen då IRC är för övermäktigt helt enkelt, sitter och häckar i minst 30 talet kanaler på 4-5 olika nätverk. En IRC-junkie är vad jag är.
Dock är det viss skillnad mellan folken jag har på MSN/ICQ. På ICQ hänger de flesta "seriösa" människorna, alla företagskontakter har jag på ICQ och de flesta inom NH/andra organisationer. På MSN är det camhoes och lite lösa polare.
August 25, 2001
MSN känns mer lättanvänt och det är bekvämare att installera därför använder många det. Då framför allt sådanna som inte är så vana vid datorer (dom är nog trotts allt en majoritet fortfarande). Eftersom de flesta har även sådana kompisar som man vill ha kontakt med så blir man ju tvungen att stå ut med MSN även ifall jag nog föredrar ICQ än så länge så blir MSN mest använt.
Jag kör ICQ=ICQ och MSN=MSN.
March 6, 2001
Insåg som många andra här att många av ens kompisar gått över till MSN å var därför tvungen att hitta på nåt..
Därför har jag sen snart ett år kört med Miranda.
Funkar fint men kan vara lite svårt för Svensson att komma igång med.
Men skulle jag få välja så tycker jag ICQ är överlägset just pga det Coore nämnde, möjligheten att skicka mess till folk som är offline
November 22, 2001
MSN är för lunartroll är nog det mest sanna jag nånsin hört.
Jag använder msn oxå, men det beror på att jag testade miranda för att komma ifrån all jäkla reklam o flams i orginalklienten.
Kom då på att jag någon gång faktiskt registrerat en msn en gång i tiden och testade om den fanns kvar. Det gjorde den så den fick följa med.
Upptäckte då att folk jag känner är vilseledda och faktiskt använder skiten så det fick vara kvar.
Har sett originalklienten hos en polare och förstår inte hur någon vettig människa kan vilja använda något sådant fruktansvärt.
December 15, 2003
Slutade med ICQ för några år sen när MSN började dyka upp på allvar (har ett fem-siffrigt ICQnummer, nån som blir impad? 😉 ) Då jag använder hotmail så är det lite smidigare med en messenger som är sammankopplad med det, största flertalet av mina bekanta och vänner kör msn så icq faller bort där.
Och personligen anser jag att det flesta av er som kvider i denna tråd om den ena messengertjänstens fördelar gentemot någon annan (sakliga resonemang talar jag inte om, utan gnäll och kvidande) borde lugna sig lite, ni beter er som talibaner.
January 17, 2002
Coore wrote: Jag använder både Icq och msn. Dock använder jag endast msn för att det ska vara lättare för er användare som ej har icq att komma i kontakt med mig.
Jag gillar inte msn, förstår inte varför folk använder det istället för ICQ.
Enda anledningen jag kan se till att folk kör msn istället är för att dom vill ha webcam stöd. Men det finns det ju andra program till.
Bara det att man kan skicka medelanden till folk som är offline gör icq överlägset.
Och det mest irriterande på msn är att av någon anledning så måste alla ha så jäkla jobbiga namn, och byter namn lika ofta som jag byter underkläder. "Stefan - solen skiner idag och jag ska nog ta och köpa en ny dator snart" tycker inte jag är ett särskillt bra nick. Så jag har fått börja sätta fasta nick på alla där.Använder för övrigt gaim som klient, och där är de långa nicken ännu jobbigare då man har alla använadare man pratar med i ett fönster, sen har varje person en egen "tab", som i firefox, att folk har långa namn resulterar då i jäääävligt långa tabbar.
WORD
1 Guest(s)