March 15, 2004
Nu är det så här att jag ska hålla ett muntligt tal i samband med ett nationellt prov i svenska b.
Ämnet gäller det moderna samhället, så i princip så kan man skriva om vad som helst.
Nu har jag fått total idé torka och kommer inte på något jag kan prata om. Så nu skulle jag vilja ha lite förslag!
Talet ska vara i 5 minuter. Så mycket intressant information ska finnas att tillgå.
Provet är på torsdag så det är lite brått med det.
Tack på förhand!
March 8, 2004
Bjornstrom wrote: Prata om "varför man inte ska tänka på miljön"
En riktigt bra idé, prata om fördelar med växthuseffekt och ökad koldioxidhalt i luften.
Hur mer koldioxid bör föra med sig större växter och djur och kanske en ny dinosaurietid, enorma kossor skulle kunna vara en lösning på "för lite kött till alla" problemet.
December 17, 2005
[TURK wrote: Hakan][quote=Bjornstrom]Prata om "varför man inte ska tänka på miljön"
En riktigt bra idé, prata om fördelar med växthuseffekt och ökad koldioxidhalt i luften.
Hur mer koldioxid bör föra med sig större växter och djur och kanske en ny dinosaurietid, enorma kossor skulle kunna vara en lösning på "för lite kött till alla" problemet.
oo det där lät nice :eye:
ZIre wrote: [quote=Bjornstrom]Prata om "varför man inte ska tänka på miljön"
ganska svårt eftersom det är idiotiskt P:
Så det går inte att tala om saker som är idiotiskt? Nämn 1 bra skäl till varför just jag ska tänka på miljön!
March 15, 2004
turkhakan har en poäng i sitt resonemang 8)
Men har faktiskt bestämt mig för att prata om fildelning och piratkopiering, eftersom att det är något jag kan.
Förstår bara inte varför jag inte tänkte på det från början. Blir väl så när man får välja nästan vad som helst. Får en fruktansvärd besluts ångest och kan inte komma på nåt allt.
March 18, 2003
Vår klass var nog den enda på skolan där jag gick som inte behövde prata om något särskilt ämne.
Jag valde helt enkelt att prata om vin- och spritframställning (sistnämda var för att någon i en parallell-klass tog upp det i en fråga) och det valde jag på direkten när jag väl satt där.
Så mitt tips om du inte redan har forskat i något, tänk efter om du kan något särskilt rörande det "moderna samhället" och bara improvisera. Fem minuter går otroligt snabbt, jag tror jag stod och pratade på i 20 minuter.
Försök att prata om något som inte är tråkigt 😉
March 15, 2004
shit hade mitt lilla 5-minuters tal idag, tyvärr blev det mer uppemot 9 minuter. Vilket inte var så bra men kunde ju inte bara sluta prata för jag var ju inte klar.
Tog ämnet om fildelning, är ju ganska insatt i det så fick till med ganska mycket information.
Men fick klart godkänt iallafall!
March 15, 2004
Delph1 wrote: 4 minuter över?
Jag skulle prata en kvart och stod i 45 😉
Det var deras fel med alla frågor dock, men sånt är livet när man väljer ett intressant ämne.//Andreas
trettio minuter extra är ju inte så dåligt. fast med alla frågor kanske det blir så.
Jag hade ju ett papper med info och stöd ord men jag började komma på nya saker som jag tog upp. sen när 5 min hade gått så kunde jag bara inte avsluta så var tvungen att läsa vidare. hade nog fått sämre betyg om jag slutat.
2 Guest(s)