September 18, 2002
lider av vad jag tror är musarm, satt och sökte lite info på nätet om vad man kan göra för att få det att försvinna
mina symptom:
spänningar i underarmar
snabb "trötthet" ala mjölksyra i axlarna vid tex prata i telefon
kraftig värk i armbågarna vid tyngre lyft, spec vanlig biceps spänningsrörelse
jag har hittat en del info, men verkar som jag aldrig kommer bli av med det
ngn som har fått hjälp? permanent eller tillfällig?
hittade även en del ergonomitips som motverkar, den här ligger helt klart på min topplista över patetiska råd från sk "proffs":
"placera bildskärmen tillräckligt lågt i bekväm läshöjd. (Den bör inte stå ovanpå hårddisken). Skärmen kan gärna vara nedsänkt i bordets framkant med läsytan vinklad. Använd gärna platt skärm."
alla på NH kan väl lova att aldrig ställa skärmen på hddn nu va?
annars kanske nån kan tipsa eller råda mig till hjälp?
September 18, 2002
japp, har varit i kontakt med sjukvården nyligen
inte för min skull, men för polyperna på ett av mina barn
"tjena behöver lite hjälp med ont i axlar och likande"
"gå till vårdcentralen"
"tjena har lite ont i axlarna"
"betala 150:-, och vi skickar en remiss"
2 månader senare
"betala 750:- gör de här och de här övningara, undvik möss ett tag och hör av dig om 3 månader"
har jag fel uppfattnign eller, ser mitt scenario väldigt troligt ut?
pops wrote: japp, har varit i kontakt med sjukvården nyligen
inte för min skull, men för polyperna på ett av mina barn
"tjena behöver lite hjälp med ont i axlar och likande"
"gå till vårdcentralen"
"betala 150:-, och vi skickar en remiss"
2 månader senare
"betala 750:- gör de här och de här övningara, undvik möss ett tag och hör av dig om 3 månader"
har jag fel uppfattnign eller, ser mitt scenario väldigt troligt ut?
Låter som en "privatiserad" vårdcentral, är det så?
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 18, 2002
trodde ngn här had haft samma problem, och hade fått hjälp så jag visste lite mer vad jag hade att vänta mig 🙂
lite uppdatering:
ringde i måndags närmaste vårdcentral, ca 30 min telefonkö, blev sen hänvisad till "min" husläkare.....
ok, ringde dit samma dag, fick en telefonsvarare som sa att fler personer den här dagen inte kunde ställas i kö!?!
ringde igen på tisdag, direkt på morgonen , hamna i kö, telefonsvararen sa att ngn skulle ringa upp 09.30, hela dagen gick ingen ringde.....
ringde på onsdag, fick en telefon svarare , fler personer kan inte ställas i kö den här dagen.....
i löv da swedish sjuksystem
ringde en provat massör och fick en tid till nästa vecka, dom kanske kan hjälpa mig, men borde iallafall få tag i ngn annan läkare, men vet inte riktigt hur nu
March 18, 2003
Telefonköer är det sämsta när man är sjuker, plus att man jobbar så man kan ju inte ringa vilken tid man vill.
Men du, jag tror jag har haft känning av musarm när jag hade dålig ergonomi. Som någon redan frågat, sitter du ergonomiskt? Om inte skulle jag helt klart rekommendera detta. Har du dålig ergonomi på jobbet men bra hemma så ska du klaga så du får bättre på jobbet också 🙂
September 18, 2002
August 9, 2005
Försök se till att du får tag i en läkare i alla fall. Är det musarm och du inte gör något åt det, kan det bli så illa att du aldrig kan sitta vid en dator igen. Jag har ett par bekanta som fått omskola sig helt, en går lärarlinjen nu, från att ha varit animatör.
Det finns lite olika möss man kan prova, som är mer ergonomiska än vanliga. Någon på jobbet har en sk mousetrapper, det verkar fungera.
September 20, 2005
ang det där med vårat sjukvårds-hejsahoppsan.
farsan har varit dålig i knät i 2månader, i 1½månad har han ringt till sjukhuset i västerås för att få reda på om läkarn har kollat på hans röngtenbilder så han får reda på om dom ska operera eller inte.
nu har han fått papper, men dom har inte kollat på bilderna ä.. helt sjukt
1 Guest(s)