Delph1 wrote: Jo fast är den musik som finns tillgänglig som MP3 på internet verkligen kodad i så hög bitrate som 320kbps? Jag trodde det mesta låg på 192 med variabel bitrate. Det var ett tag sedan jag faktiskt tankade musik 😉 (anklagar inte någon för att ladda ner olagligt för den delen).
Om inte så känns det som att man måste rippa ner musiken själv och då börjar det kännas rätt onödigt om man ändå äger CDn.//Andreas
Det beror väl lite på varifrån du tankar, kan tänka mej att ställen typ TPB mestadels har 192kbit och lägre. Själv skulle jag aldrig tanka musik eller annat därifrån. (Det är ju olagligt 😉 )
FTP är mera min melodi om man nu skall tanka musiken, men mestadels handlar det om egna CD's som rippas ner till hårddisken för min egen del, och då till MP3 320kbit av gammal vana. Bra mycket lättsammare att smälla igång Winamp med valfri spellista för att spela i datorn än att mata i en CD så fort man känner för att lyssna.
Sardaukar wrote: Nej, tillgängligheten på 320kbit är mycket begränsad. Det mesta ligger runt 192kbit. 256kbit är väl hyffsat vanligt också. TYVÄRR.
Se ovan, och en 192kbit tror jag knappast att jag skulle ägna bandbredd åt idag.
ZIre wrote:
Tycker det är fånigt att prata om hurvida man hör skillnad eller inte. Säger någon att han hör skillad på 192 och 320 så finns det väl ingen anledning att tvivla på det, även om 5 "studiomusiker" inte gör det.
Nu var det inte det som debatterades.. Det var huruvida någon kunde höra skillnad på CD och MP3 320kbit och högre saken gällde.
Sardaukar wrote: Vad är V0?
Vorbis Ogg??
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 27, 2003
Sardaukar wrote: Hmm...låter inte som vidare bra kvalitet...eller? Förklara gärna 😛
Inte för att jag är expert på området. Men vad jag har förstått så ökar den bitraten när det är mycket data och sänker den när det är lite data.
Detta ger en bra kvalitet men ändå inte en allt för stor fil.
May 17, 2004
Jag rekomenderar helt enkelt att du installerar Exact Audio Copy och konfigurerar det rätt (finns bra guider på hydrogenaudio.org) och sen rippar du cd skivor du har köpt, her dom i en låda, och gömmer lådan 🙂
helt plötsligt har du filerna i wav eller om du nu vill i flac eller ape eller varför inte mp3 i 320! 😀
December 5, 2001
Vitamin-C wrote: Jag rekomenderar helt enkelt att du installerar Exact Audio Copy och konfigurerar det rätt (finns bra guider på hydrogenaudio.org) och sen rippar du cd skivor du har köpt, her dom i en låda, och gömmer lådan 🙂
helt plötsligt har du filerna i wav eller om du nu vill i flac eller ape eller varför inte mp3 i 320! 😀
Mja, nu har du missuppfattat lite...CD-skivorna i sig är inget problem alls. Jag stoppar hellre i en CD-skiva än att spela sunkiga mp3:or.
Det jag vill ha är tillgång till bra ljudkvalitet via nätet (nya enstaka låtar), utan att behöva köpa dyra hela album.
1 Guest(s)