muslimer|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
muslimer
silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2003 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Varför finns det muslimer?

http://www.expressen.se/expres.....38;a=32679

Deras värderingar är så dåliga(enligt min mening) att man kan undra farför det finns frivilliga anhängare till skiten?

Jag tycker att alla religioner är fel, jag är ateist. men muslimerna är nog den religion/kultur som jag förstår mig minst på.

någon som håller med eller har jag fått en felaktig uppfattning?

vacco
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
332100
May 9, 2003 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det är oftast inget fel på religionen utan det är dem som utövar den. Dom tolkar den som dom vill för att rättfärdiga sina handligar.

JCLAESON
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 182
332101
May 9, 2003 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jo håller med till fullo...jag stöder inte helelr någon religion ink. Kristendomen...Bidrar bara till skit allt sånt...Tror på mig själv istället..jag existerar ju iallfall..hoppas jag:)

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
332102
May 9, 2003 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

lika fel att vara ateist som muslim enligt mig.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
332113
May 9, 2003 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Gillar heller inte muslimernas sätt o tänka på t.ex. deras syn på kvinnor.
Behandla dem som djur och det är helt ok?
Förstår inte hur människor hittar något positivt från religionen.
Visst det finns schyssta muslimer, men det är inte det som är poängen.

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
332136
May 9, 2003 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

vad är det för fel på att vara ateist?

XaMMi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 540
332145
May 9, 2003 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Håller fullständigt med.
Jag såg lite av dokumentären igår. Det var nån muslim som sa "Vi muslimer gör som vi vill".
Fattar inte vad de har för problem, hur dumma barn än är så ska inte föräldrar/lärare slå dem.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
332154
May 9, 2003 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

G00FY wrote:
Förstår inte hur människor hittar något positivt från religionen.

Det kan vara fint att tillhöra en religion. Att känna samhörighet, att få vara en del av helheten. Jo, visst finns det positiva aspekter, men även många negativa. Tyvärr måste t.o.m jag hålla med om att det positiva inte väger upp det motsatta när man ser på Islam.

- Ateist, javisst! 🙂

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
332161
May 9, 2003 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

pfffft.... jävla råttklister.

Bo i sverige, gå i våra skolor, följ våra lagar. Hur svårt ska det vara att fatta?!

Sådana skolor borde förjbudas, för deras skull. Dom får gärna ha dom för mig, på det viset slipper jag dom i min skola, men vafan det är ju "barbariskt" lr ngt..."vi slår inte så det syns" nehe bra nobellpris.

När går nästa flyg till iran?

EDIT:

Igentligen är det inget större fel på koranen, det är väldigt likt bibeln, det misstolkas och förvrängs väääääldigt mkt 😉

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
332162
May 9, 2003 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Har funnits ett par trådar angående religioner här.
Vill bara innan det går för hett till, hänvisa till reglerna.
https://www.nordichardware.se/.....e=register

Bara så att det inte skall gå överstyr i debatten.
Vill inte se att det blir en debatt som kan räknas som hetts mot folkgrupp.

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
332175
May 9, 2003 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

nej sådan debatt är inte häller jag som startade tråden ute efter, jag e bara nyfiken på om jag missat något eftersom det finns så många muslimer trotts att jag inte ser något possitivt med att vara muslim.

jag borde ju ha missat något med tanke på att det finns masssssor av dem.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
332193
May 9, 2003 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: pfffft.... j**la råttklister.

Bo i sverige, gå i våra skolor, följ våra lagar. Hur svårt ska det vara att fatta?!

Sådana skolor borde förjbudas, för deras skull. Dom får gärna ha dom för mig, på det viset slipper jag dom i min skola, men vafan det är ju "barbariskt" lr ngt..."vi slår inte så det syns" nehe bra nobellpris.

När går nästa flyg till iran?

EDIT:

Igentligen är det inget större fel på koranen, det är väldigt likt bibeln, det misstolkas och förvrängs väääääldigt mkt 😉

det verkar som att du missade din skola endå....
igentligen?

Hauk
Member
Medlem
332196
May 9, 2003 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

"Ok"

Kommer och slår din lillasyster lite emorron, det är min religion att slå små flickor.

Du bryr dig inte va? Tänkte slå din grannes dotter sen.

Men jag gör det inte så att det syns.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
332198
May 9, 2003 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Islam har ju förstörts av de som tolkar religionen och alla bakåtsträvare.

Islam är efter i utvecklingen om man ser till världsreligionerna, den är yngst av dem alla typ.
Ungefär vid samma ålder som Islam är nu så var knappast kristendomen något trevligare att ha och göra med. Inkvisitionen, kortsågen, häxbränning, korrupmerad makt genom kyrkan osv.

Så snart arabvärlden demokratiseras och utvecklas så kommer det nog gå bra för Islam också.
Men så länge vi ser arabvärlden som ett slagfält där USA och Israel kan leva loppan så kommer nog inte utveckling ske.

Visst nu ska USA demokratisera Irak men de var knappast lika angelägna om att demokratisera landet när Saddam var deras bundsförvant... Och hur pass demokratiserat Irak blir återstår ju att se, förmodligen är det ju bara ännu en marionettregim som sätts på plats fast med tiden så kan det ju öppna för riktig demokrati kanske.

Sen är det ju inte heller så kostigt att folk i världen reagerar mot västvärldens extrema konsumtionssamhälle genom att bli strängt konservativa.

Budskapet vi sänt till arabvärlden under de senaste årtionden är ju typ ni är dumma jävla infödingar men vi ska fanimej ha era naturresurser.

Kort sagt har väst hjälpt till att skapa det klimat som finns idag.

Personligen anser jag annars att Islam är en, i grunden, trevligare religion än kristendomen. Man lägger mycket mer tillit till individen än vad man gör på gruppen.
Islam handlar, för mig, mer om "vad kan du göra för gruppen" än "rätta dig i ledet så kan gruppen göra något för dig" (då jag anser att det senare är mer representativt för kristendomen)
Mycket av deras moral tycker jag också är en sund motpol till västs "fläk ut fittan, köp det senaste, kör över allt i din väg för att få som du vill".

Problemet är som sagt vem som tolkar religionen. Ett stort problem i U-läner är ju att det råder vida utspridd analfabetism och där kan religiösa ledare i princip påstå exakt vad fan de vill för att få sin vilja igenom.
Det finns ju också massor av moderata muslimer här i världen, man kan knappast dra alla över en kam.

Med tiden kommer väl dock religionen utvecklas åt andra håll. "Andlighet" kommer ju att finnas kvar men den orgniserade religionen, speciellt den som kan utöva någon form av makt kommer förhoppningsvis försvinna med tiden. Personligen har jag svårt att se dess plats i ett modernt samhälle.

Bara skrev av mig lite, sorry om det låter irrationellt, mest barinstormade lite 😉

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
332200
May 9, 2003 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä varför finns det folk som tror, det är, ärligt talat, en stor gåta för mig. Jag kan verkligen inte förstå. Däremot ser jag ingen större skillnad på islam, kristendom, satanism eller andra religioner, dom är lika sjuka allihop. Tycker jag.

Hauk
Member
Medlem
332210
May 9, 2003 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Islam kom sist av dom tre största vad jag vet, den är den "rätta" religionen enligt muslimerna eftersom den är den senaste och det "sista budksapet från gud".

Så länge det finns fundamentalistiska diktatorer kommer aldrig arabländerna att utvecklas. För dom diktatorerna har alltid en lika dum och primitiv efterträdare som ser till att hålla landet som det varit dom senaste 100 åren.

Röstar för USA modellen, även om det inte kommer bli några perfekta demokratiska land så lär det ju iaf bli MKT MKT MKT bättre 😉

Spela roll om USA tar mkt av Oljan, dom kommer ändå få se mer av pengarna under USA's styre än Under saddams.

*insha allah mohammad rashul ill allah* (ngt sånt)

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
332211
May 9, 2003 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart finns det "dåliga" personer i varje religion och media förstorar upp allting. Detta måste förstås.

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
332221
May 9, 2003 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ja i grund och botten tycker jag inte att islam på något sätt är värre än kristendomen. Men ändå tycker jag att många fler muslimer bär sig illa åt än de kristna. Med det menar jag inte att jag tycker att kristna bär sig speciellt bra åt.

Som ni märker så generaliserar jag en hel del men jag är medveten om att alla som e kristna inte är på ett visst sätt och alla muslimer på ett annat sätt, utan självklart så skilljer det oerhört mycket från individ till individ.

Många svenskar, främst de kristna, tycker att det är fördjävligt att det kommer hit muslimer som bygger moskeér o grejor och lever efter den muslimska kulturen. För mig får dom gärna bygga hur många moskeer som hälst i sverige bara de inte tvingar in mig i någon. Sjävl är jag mest förvånad över att det är så. Varför vill dom förändra sveriges kultur till islamisk? Om dom nu tycker att det är så bra med islamisk kultur så varför inte bo kvar o försvara sin kultur och bygga upp sin kultur istället för att komma hit o försöka ändra på vår kultur?

Det enda jag tror kommer att funka i längden är ett mångkulturellt samhälle. Att fördömma andras kulturer kommer bara leda till irritation o segretion (eller vad det nu heter). Jag vill altså inte rasera allt som e muslimskt, jag bara undrar hur det kommer sig att så många finner sig i att bli slagna o behandlade med skit utan att göra något åt saken?

Fast å andra sidan kanske det inte är så lätt att ta sig ur skiten när man väl växt upp med den.

Oj nu känns det som att jag bara babblar på en massa dynga som ingen e intresserad av att höra. Förlåt mig.

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
332226
May 9, 2003 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä varför finns det folk som tror, det är, ärligt talat, en stor gåta för mig. Jag kan verkligen inte förstå. Däremot ser jag ingen större skillnad på islam, kristendom, satanism eller andra religioner, dom är lika sjuka allihop. Tycker jag.

Det e en sak jag oxå funderat över. Men vad jag vill ha ut av detta är inte huvida dom tror eller inte utan mest hur de beter sig. mer intresserad av det kulturella än det religiösa.

Kulturer e väldigt olika. Religioner e väldigt lika. ( dyrkan av en eller flera gudar/element och olika sätt att visa sin dyrkan på )

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
332233
May 9, 2003 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Islam har ju förstörts av de som tolkar religionen och alla bakåtsträvare.

Islam är efter i utvecklingen om man ser till världsreligionerna, den är yngst av dem alla typ.
Ungefär vid samma ålder som Islam är nu så var knappast kristendomen något trevligare att ha och göra med. Inkvisitionen, kortsågen, häxbränning, korrupmerad makt genom kyrkan osv.

Så snart arabvärlden demokratiseras och utvecklas så kommer det nog gå bra för Islam också.
Men så länge vi ser arabvärlden som ett slagfält där USA och Israel kan leva loppan så kommer nog inte utveckling ske.

Visst nu ska USA demokratisera Irak men de var knappast lika angelägna om att demokratisera landet när Saddam var deras bundsförvant... Och hur pass demokratiserat Irak blir återstår ju att se, förmodligen är det ju bara ännu en marionettregim som sätts på plats fast med tiden så kan det ju öppna för riktig demokrati kanske.

Sen är det ju inte heller så kostigt att folk i världen reagerar mot västvärldens extrema konsumtionssamhälle genom att bli strängt konservativa.

Budskapet vi sänt till arabvärlden under de senaste årtionden är ju typ ni är dumma j**la infödingar men vi ska fanimej ha era naturresurser.

Kort sagt har väst hjälpt till att skapa det klimat som finns idag.

Personligen anser jag annars att Islam är en, i grunden, trevligare religion än kristendomen. Man lägger mycket mer tillit till individen än vad man gör på gruppen.
Islam handlar, för mig, mer om "vad kan du göra för gruppen" än "rätta dig i ledet så kan gruppen göra något för dig" (då jag anser att det senare är mer representativt för kristendomen)
Mycket av deras moral tycker jag också är en sund motpol till västs "fläk ut fittan, köp det senaste, kör över allt i din väg för att få som du vill".

Problemet är som sagt vem som tolkar religionen. Ett stort problem i U-läner är ju att det råder vida utspridd analfabetism och där kan religiösa ledare i princip påstå exakt vad fan de vill för att få sin vilja igenom.
Det finns ju också massor av moderata muslimer här i världen, man kan knappast dra alla över en kam.

Med tiden kommer väl dock religionen utvecklas åt andra håll. "Andlighet" kommer ju att finnas kvar men den orgniserade religionen, speciellt den som kan utöva någon form av makt kommer förhoppningsvis försvinna med tiden. Personligen har jag svårt att se dess plats i ett modernt samhälle.

Bara skrev av mig lite, sorry om det låter irrationellt, mest barinstormade lite 😉

Otroligt bra skrivet... Håller med dig fullständigt.. Du var mig allt en mycket klok pojk/man/människa! =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL