February 26, 2002
Kristendomen var under sina "mörka år" mycket grym och odemokratisk. Men hur som helst så kan vi inte frångå fakta att vi lever parallellt med dessa människor. Men de ser hur vi har det och fördömmer det och vårat västerländska tankesätt.
Under våra mörka år då inkvisitionen och annat ägde rum så fanns det inte en i majoritet utbredd civilisation av demokratisk ordning. Alltså de var barbarer med sina mått mätt. Muslimerna idag, vill inte ge sitt folk de rättigheter som vi andra kallar vardagliga.
Muslimerna är en religion som likt alla andra måste accepteras men den kan som allt annat ifrågasättas.
July 17, 2002
Nej, för att vara ärlig så förstår jag inte mig alls på religion (även om jag ofta låtsas göra det; man låter ju så intelligent och bildad då :bok: ). Det enda jag egentligen tycker är okej inom området är satanism och buddhism. Sådana skulle jag kunna ha omkring mig utan att känna mig besvärad. Resten därimot, de kan ta sitt pick och pack och dra.
Hoppas ingen tog illa upp... =)
October 1, 2002
The Whistler wrote: Det enda jag egentligen tycker är okej inom området är satanism och buddhism. Sådana skulle jag kunna ha omkring mig utan att känna mig besvärad.
Huh! - Du kan ha Buddhister runtikring dig utan att besväras? :cy:
Påminner alldeles för mycket om Esteter (Finns gott om dem på min skola)... I vilket fall, de är HEMSKA!!! - HEAR MY WORDS: HEMSKA I SAY! :cy:
November 29, 2001
Hauk wrote: Röstar för USA modellen, även om det inte kommer bli några perfekta demokratiska land så lär det ju iaf bli MKT MKT MKT bättre 😉
Hmm om du ursäktar så är nog det där lite väl arrogant.
Det är ju just USAs "meddling" som gör att landen i mellanöstern blir mer konservativa.
Speciellt om de verkligen sätter in en marionettregim på plats. Folket i Irak kanske får det bättre men det är ju knappast en bra modell.
Istället blir ju det landets grannar ÄNNU mer tveksamma gentemot USA och desto mer folk försöker jävlas där desto större chans har fundementalismen att växa i områdena _omrking_
October 28, 2002
Snart finns det inte så mkt fundamentalism runt om kring vill jag lova 😉 Syrien? jaha du menar USA. Dom nöjer väl sig förhoppningsvis inte med Irak utan tar itu med resten också.
Sen tror jag inte att det är USA's fel att många länder i mellanöstern är konservativa, utan korkade religösa fundamentalistiska ayathollor och dyl...
Vad som helst i princip är bättre än ngn fundamentalistisk diktator regim.
Fan, skicka dit Schyman. tom det skulle funka.
November 29, 2001
Hauk wrote: Snart finns det inte så mkt fundamentalism runt om kring vill jag lova 😉 Syrien? jaha du menar USA. Dom nöjer väl sig förhoppningsvis inte med Irak utan tar itu med resten också.
Sen tror jag inte att det är USA's fel att många länder i mellanöstern är konservativa, utan korkade religösa fundamentalistiska ayathollor och dyl...
Vad som helst i princip är bättre än ngn fundamentalistisk diktator regim.
Fan, skicka dit Schyman. tom det skulle funka.
Det är knappast en hemlighet att fundamentalismen inom Islam är ett (försvar)svar på västs konsumtionssamhälle. Och vem representerar det samhället bättre än USA? (retorisk fråga btw 😉 )
Om USA går in och leker arrogant världspolis i just den delen av världen så fungerar de givetvis ännu mer som en katalysator för fundamentalismen än vad de gjort tidigare.
"Vad som helst i princip är bättre än ngn fundamentalistisk diktator regim."
Tydligen inte enligt USA, de föredrog ju massmördaren och diktatorn Pinochet framför den demokratiskt valda Allende (som de passade på att mörda för att ge makten till Pinochet).
De skiter rätt blankt i vem som sitter i regimen och vilket styre det är, så länge det är deras homeboy så är det ok.
Det visas ju rätt tydligt eftersom de var buddies med Saddam tills Saddam slutade vara deras nickedocka, då helt plötsligt blev han en förfärlig diktator i deras ögon.
Så vem ska styra Irak nu?
En amerikansk f.d. general och en massa storföretag (som redan hade fått sin andel av kontrakt på uppbyggnaden av Irak innan kriget ens börjat, innan ens tidsfristen för Irak hade gått ut.)
Sen när generalen förverkat något år i ledningen så har de ju ett par förslag på personer som ska leda landet, "konstigt" nog är två två främsta kandidaterna inte populära bland Iraks befolkning.
Eller kolla på Afganistan, de går in och bombar skiten ur ett land som redan är ett vrak. Hur bra har det gått där sen desss. Hur bra har demokratiseringsprocessen och uppbyggnaden gått av det landet?
Nä, de lär väl snarare hitta ett nytt land (Syrien tex.) att bomba skiten ur för att dra bort uppmärksamheten från "efterarbetet" i de länder de härjat i.
February 19, 2003
"Eller kolla på Afganistan, de går in och bombar skiten ur ett land som redan är ett vrak. Hur bra har det gått där sen desss. Hur bra har demokratiseringsprocessen och uppbyggnaden gått av det landet?"
Har visserligen inte hängt med sådär jättemycket om hur det går där men jag har hört att skolor och sådant redan fungerar mycket bättre. Men egentligen är det på tok för tidigt att avgöra om det gått bra eller ej, att vända ett land i kris är inget som görs med ett telefonsamtal precis utan det lär dröja många år innan man kan se en markant förbättring/försämring av sittuationen
Sen om USA gör rätt eller fel vill jag inte uttala mig om då jag helt enkelt inte kan tillräckligt mycket om det.
November 29, 2001
silke wrote: "Eller kolla på Afganistan, de går in och bombar skiten ur ett land som redan är ett vrak. Hur bra har det gått där sen desss. Hur bra har demokratiseringsprocessen och uppbyggnaden gått av det landet?"
Har visserligen inte hängt med sådär jättemycket om hur det går där men jag har hört att skolor och sådant redan fungerar mycket bättre. Men egentligen är det på tok för tidigt att avgöra om det gått bra eller ej, att vända ett land i kris är inget som görs med ett telefonsamtal precis utan det lär dröja många år innan man kan se en markant förbättring/försämring av sittuationen
Sen om USA gör rätt eller fel vill jag inte uttala mig om då jag helt enkelt inte kan tillräckligt mycket om det.
Jag syftar mer på alla löften hit och dit, under själva uppståndelsen så gick det ju knappt en dag utan att man hörde om USAs grandiosa plane rpå att återuppbugga Afganistan, sen när "kriget" där väl var över så har faller det i glömska på en halv sekund..
June 18, 2001
Att Islam inte utvecklas 'kan' ha någonting att göra med att alla muslimska länder är mer eller mindre diktaturer.
Islam i sin ungdom var betydligt mer sofistikerad än kristendomen.
Hur viktig var t.ex inte denne man:
http://www.muslimphilosophy.co.....efault.htm
eller denne:
http://www.muslimphilosophy.co.....efault.htm
Kanske har vi Islam att tacka för ännu mer:
http://cyberistan.org/islamic/.....rtuba.html
Med andra ord, det är inte Islam det är fel på, utan missbruket av religionen i syfte att kontrollera undersåtar. De synsätt muslimerna indoktrineras till att ha behåller de självklart även när de kommer hit till Sverige. Varför skulle de annat? Det betyder inte att vi ska acceptera att de bryter mot lagen, men det är en annan sak.
Edit: var i världen tror ni de antika grekiska och romerska texterna bevarades medan desamma brändes på bål av kyrkan i Europa under medeltiden?
November 26, 2002
ruski wrote: varför ber man till sin gud?
varför bestiger man ett berg? 🙂
Undac: Nordkorea blir nästa mål. 🙂
Annars så håller jag gärna fast vid min åsikt att religioner är till för att förbättra. Det finns ingen religion som aktivt försöker göra något dåligt.
Det där med anhängare av religioner är en helt annan sak.
Jag är dessutom emot friskolor överlag, så varför inte denna? 🙂
January 30, 2002
UndaC wrote: Islam har ju förstörts av de som tolkar religionen och alla bakåtsträvare.
Islam är efter i utvecklingen om man ser till världsreligionerna, den är yngst av dem alla typ.
Ungefär vid samma ålder som Islam är nu så var knappast kristendomen något trevligare att ha och göra med. Inkvisitionen, kortsågen, häxbränning, korrupmerad makt genom kyrkan osv.Så snart arabvärlden demokratiseras och utvecklas så kommer det nog gå bra för Islam också.
Men så länge vi ser arabvärlden som ett slagfält där USA och Israel kan leva loppan så kommer nog inte utveckling ske.Visst nu ska USA demokratisera Irak men de var knappast lika angelägna om att demokratisera landet när Saddam var deras bundsförvant... Och hur pass demokratiserat Irak blir återstår ju att se, förmodligen är det ju bara ännu en marionettregim som sätts på plats fast med tiden så kan det ju öppna för riktig demokrati kanske.
Sen är det ju inte heller så kostigt att folk i världen reagerar mot västvärldens extrema konsumtionssamhälle genom att bli strängt konservativa.
Budskapet vi sänt till arabvärlden under de senaste årtionden är ju typ ni är dumma j**la infödingar men vi ska fanimej ha era naturresurser.
Kort sagt har väst hjälpt till att skapa det klimat som finns idag.
Personligen anser jag annars att Islam är en, i grunden, trevligare religion än kristendomen. Man lägger mycket mer tillit till individen än vad man gör på gruppen.
Islam handlar, för mig, mer om "vad kan du göra för gruppen" än "rätta dig i ledet så kan gruppen göra något för dig" (då jag anser att det senare är mer representativt för kristendomen)
Mycket av deras moral tycker jag också är en sund motpol till västs "fläk ut fittan, köp det senaste, kör över allt i din väg för att få som du vill".Problemet är som sagt vem som tolkar religionen. Ett stort problem i U-läner är ju att det råder vida utspridd analfabetism och där kan religiösa ledare i princip påstå exakt vad fan de vill för att få sin vilja igenom.
Det finns ju också massor av moderata muslimer här i världen, man kan knappast dra alla över en kam.Med tiden kommer väl dock religionen utvecklas åt andra håll. "Andlighet" kommer ju att finnas kvar men den orgniserade religionen, speciellt den som kan utöva någon form av makt kommer förhoppningsvis försvinna med tiden. Personligen har jag svårt att se dess plats i ett modernt samhälle.
Bara skrev av mig lite, sorry om det låter irrationellt, mest barinstormade lite 😉
mycket bra inlägg! Ungefär vad jag också skulle vilja säga om saken.
Kristendomen är inte mycket bättre än Islam om man skall tolka bibeln efter vad som skrivs ordagrant. Mycket av vad som sker i Islams namn skulle jag tro mer beror på sedvänjor och bylagar. Islam är nog inte sämre än någon annan världsreligion!
July 17, 2002
Shinji wrote: [quote=The Whistler]Det enda jag egentligen tycker är okej inom området är satanism och buddhism. Sådana skulle jag kunna ha omkring mig utan att känna mig besvärad.
Huh! - Du kan ha Buddhister runtikring dig utan att besväras? :cy:
Påminner alldeles för mycket om Esteter (Finns gott om dem på min skola)... I vilket fall, de är HEMSKA!!! - HEAR MY WORDS: HEMSKA I SAY! :cy:
Hehee... Njae, jag vet inte... Jag är själv lite av en estet. Fast jag går natur...
June 20, 2002
silke wrote: "Eller kolla på Afganistan, de går in och bombar skiten ur ett land som redan är ett vrak. Hur bra har det gått där sen desss. Hur bra har demokratiseringsprocessen och uppbyggnaden gått av det landet?"
Afghanistan är styrt av klaner och krigsherrar, och för majoriteten av folket har det inte hänt ett skit...
detta är samma folk som besegrade den sovjetiska armén, så att USA skulle befria hela landet är inte tänkbart... USA har gått in och bombat en del av al-qaidas träningsläger och andra punkter och därefter har de tagit ytterst små delar av landet i besittning...
Det är nog främst i de allra största städerna det har skett en liten förändring...
The Whistler wrote: Det enda jag egentligen tycker är okej inom området är satanism och buddhism. Sådana skulle jag kunna ha omkring mig utan att känna mig besvärad."
satanismen är iofs grovt missförstådd och inte en djävulsdyrkande religion, men det gör det inte till en trevlig religion för det..
Satanister som refererar till "the satanic bible" skulle jag vara ytterst besvärad av att ha omkring mig...
Återigen kan man inte helt och fullt ut skylla på Islam, för att en del muslimer beter sig illa...
De flesta muslimer i storstäder lever troligen ett liv väldigt likt vårt, förutom att de ber lite mer och har lite mer tilltro till sin heliga bok...
Sen att muslimer på landet och i stater som är helt nedbrutna lever ett annorlunda liv är väl knappast något att förundras över...
Sen ska vi inte glömma var många av de extrema grupperna kommer från... Talibanerna ( som förövrigt inte alls bokstavligt tolkar koranen utan snarare kan koranen väldigt dåligt, bl.a. genom att tvinga kvinnorna att bära heltäckande dräkter och dessutom tog många av reglerna de införde i Afghanistan rakt ur luften) "uppfanns" i Indien under brittiskt styre som en motpol till Hinduismen...
många av de mest sjuka människor/grupper som härjat i de fattigare delarna av världen är "tillsatta" av oss i västvärlden...
2 Guest(s)