Myt att döva är sämre på grammatik?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Myt att döva är sämre på grammatik?
pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 10, 2004 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Figurerar en del här som har lite kass grammatik ibland. Vissa skriver att det beror på att de är döva.

Myt eller inte?

rippz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 347
641984
June 10, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem vet

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
641986
sp_Permalink sp_Print

Är väl inte så konstigt om de vore sämmre på att stava etc. de hör ju inte orden och kan få all den "gratis" hjälpen vi för genom att höra om det är en snabb eller långsam vokal. Sen om det är så för alla är ju inte troligt men många har det säkert så.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
641987
sp_Permalink sp_Print

Stara en omröstning. Vi måste gå till botten med detta problemet.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
641997
June 10, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan inte ett skit grammatik, och jag är inte döv... laugh

Pim_
Member
Medlem
642005
June 10, 2004 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Nejnejnej, du behöver ju kolla hur många som är döva för att pss få reda på om det irrar runt massa döva på forumet.

Gör om, gör rätt.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
642007
June 10, 2004 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

De har det svårare med grammatiken då de inte kan säga/tänka meningarna (d.v.s. om de varit döva hela sitt liv) som vi utan hörselproblem kan.

Pim_
Member
Medlem
642011
June 10, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: De har det svårare med grammatiken då de inte kan säga/tänka meningarna (d.v.s. om de varit döva hela sitt liv) som vi utan hörselproblem kan.

Att vara döv hindrar väl inte en varelse från att tänka?? Man anpassar sig nog ganska bra om man varit döv hela livet.

PaiN
Member
Medlem
642015
June 10, 2004 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=PaiN]De har det svårare med grammatiken då de inte kan säga/tänka meningarna (d.v.s. om de varit döva hela sitt liv) som vi utan hörselproblem kan.

Att vara döv hindrar väl inte en varelse från att tänka?? Man anpassar sig nog ganska bra om man varit döv hela livet.

Men lilla Pim, läs nu vad jag skrev.

En döv människa har alldrig hört ett ljud, inte en enda männsklig röst. Jag tror inte att de kan "anpassa" fram något som liknar det heller, de kan inte föreställa sig hur en korrekt mening låter. Men visst kan de träna och träna, men vi som hör ser/läser (tänker det i ljud (kanske för svårt att förstå för Pim, men jag skriver endå)) meningar och känner på oss när något är felböjt eller om något ord inte passar in.

(Alltså har vi det grymt mycket lättare än dem.)

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
642020
June 10, 2004 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte nån som råkar vara döv här ?

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
642021
June 10, 2004 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kunde inte det varit en intressantare fråga istället?
Hur tänker en männsika som har varit stum, blind och döv hela sitt liv?
Kan han bilda meningar.....tror inte det eller?
Lever han bara på instingter då eller?

Pim_
Member
Medlem
642026
June 10, 2004 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=Pim_][quote=PaiN]De har det svårare med grammatiken då de inte kan säga/tänka meningarna (d.v.s. om de varit döva hela sitt liv) som vi utan hörselproblem kan.

Men lilla Pim, läs nu vad jag skrev.

En döv människa har alldrig hört ett ljud, inte en enda männsklig röst. Jag tror inte att de kan "anpassa" fram något som liknar det heller, de kan inte föreställa sig hur en korrekt mening låter. Men visst kan de träna och träna, men vi som hör ser/läser (tänker det i ljud (kanske för svårt att förstå för Pim, men jag skriver endå)) meningar och känner på oss när något är felböjt eller om något ord inte passar in.

(Alltså har vi det grymt mycket lättare än dem.)

Lättare ja, men jag hävdar ändå att man kan lära sig att skriva korrekt genom att läsa mkt och associera till det istället för att tänka hur man det skall låta när man säger det.

Sen borde jag lägga till en grov förolämpning för att du försöker förolämpa mig, men det skapar så otrevlig stämning att kommentera dina patetiska försök att göra dig viktig.....så jag låter bli.

aeter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
642031
June 10, 2004 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Talspråk och skriftspråk skiljer sig en del åt, men jag förstår inte varför någon som är döv inte skulle kunna lära sig grammatik för det skriftliga språket. Dock kan jag tänkta mig att döva generellt är sämre på grammatik då de inte använder språket lika mycket.

Sen är det en annan sak hur människan formulerar tankar etc. Själv tror jag inte det krävs ett språk för det.

PaiN
Member
Medlem
642039
June 10, 2004 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Lättare ja, men jag hävdar ändå att man kan lära sig att skriva korrekt genom att läsa mkt och associera till det istället för att tänka hur man det skall låta när man säger det.

Sen borde jag lägga till en grov förolämpning för att du försöker förolämpa mig, men det skapar så otrevlig stämning att kommentera dina patetiska försök att göra dig viktig.....så jag låter bli.

För det första; jag försöker inte förolämpa dig, det gör du så bra själv.

Då måste de alltså läsa alla olika kombinationer av ord och böjningar som finns i svenskan och sedan komma ihåg det. När vi läser översätter vi oftast vad bokstavskombinationerna ska låta som när de kommer ut ur vår mun. För de döva är det bara ett par bokstäver på ett papper, de kan aldrig bli så levande som vi upplever dem.

F.Ö.:
Vi har ett par döva på forumet, t.ex. DEEPBLUE och hans flickvänn. (Jag känner honom inte personligen, men han har dykt upp i en och annan tråd)

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
642041
June 10, 2004 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Aldrig hört talas om det förens nu..

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
642048
June 10, 2004 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det kan vara svårt med ordfäljd och sånt om man inte hört det, iofs man kan ha läst. Men det blir ju inte alls lika intensivt som om man hör det.

Pim_
Member
Medlem
642097
June 10, 2004 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ranta wrote: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=63751

Då var det problemet löst.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
642171
June 10, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror ju också på i vilken ålder de blev döva.
Ju högre upp i ålderna man var när man blev döv destå bättre om det nu kan sägas vara bara att man blev döv. 😕

Kan ju säga att jag vet folk på detta forumet som har hörselproblem och känner även IRL och det märks inte på dem när de skriver. 🙂

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
642229
June 10, 2004 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite of topic här men angående Tinitus om man har väll fått det spelar väl det ingen roll om du kan höra på örat eller inte längre?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 396
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL