March 20, 2003
PaiN wrote: De har det svårare med grammatiken då de inte kan säga/tänka meningarna (d.v.s. om de varit döva hela sitt liv) som vi utan hörselproblem kan.
Att vara döv hindrar väl inte en varelse från att tänka?? Man anpassar sig nog ganska bra om man varit döv hela livet.
October 27, 2001
Pim_ wrote: [quote=PaiN]De har det svårare med grammatiken då de inte kan säga/tänka meningarna (d.v.s. om de varit döva hela sitt liv) som vi utan hörselproblem kan.
Att vara döv hindrar väl inte en varelse från att tänka?? Man anpassar sig nog ganska bra om man varit döv hela livet.
Men lilla Pim, läs nu vad jag skrev.
En döv människa har alldrig hört ett ljud, inte en enda männsklig röst. Jag tror inte att de kan "anpassa" fram något som liknar det heller, de kan inte föreställa sig hur en korrekt mening låter. Men visst kan de träna och träna, men vi som hör ser/läser (tänker det i ljud (kanske för svårt att förstå för Pim, men jag skriver endå)) meningar och känner på oss när något är felböjt eller om något ord inte passar in.
(Alltså har vi det grymt mycket lättare än dem.)
March 20, 2003
PaiN wrote: [quote=Pim_][quote=PaiN]De har det svårare med grammatiken då de inte kan säga/tänka meningarna (d.v.s. om de varit döva hela sitt liv) som vi utan hörselproblem kan.
Men lilla Pim, läs nu vad jag skrev.
En döv människa har alldrig hört ett ljud, inte en enda männsklig röst. Jag tror inte att de kan "anpassa" fram något som liknar det heller, de kan inte föreställa sig hur en korrekt mening låter. Men visst kan de träna och träna, men vi som hör ser/läser (tänker det i ljud (kanske för svårt att förstå för Pim, men jag skriver endå)) meningar och känner på oss när något är felböjt eller om något ord inte passar in.
(Alltså har vi det grymt mycket lättare än dem.)
Lättare ja, men jag hävdar ändå att man kan lära sig att skriva korrekt genom att läsa mkt och associera till det istället för att tänka hur man det skall låta när man säger det.
Sen borde jag lägga till en grov förolämpning för att du försöker förolämpa mig, men det skapar så otrevlig stämning att kommentera dina patetiska försök att göra dig viktig.....så jag låter bli.
December 23, 2003
Talspråk och skriftspråk skiljer sig en del åt, men jag förstår inte varför någon som är döv inte skulle kunna lära sig grammatik för det skriftliga språket. Dock kan jag tänkta mig att döva generellt är sämre på grammatik då de inte använder språket lika mycket.
Sen är det en annan sak hur människan formulerar tankar etc. Själv tror jag inte det krävs ett språk för det.
October 27, 2001
Pim_ wrote: Lättare ja, men jag hävdar ändå att man kan lära sig att skriva korrekt genom att läsa mkt och associera till det istället för att tänka hur man det skall låta när man säger det.
Sen borde jag lägga till en grov förolämpning för att du försöker förolämpa mig, men det skapar så otrevlig stämning att kommentera dina patetiska försök att göra dig viktig.....så jag låter bli.
För det första; jag försöker inte förolämpa dig, det gör du så bra själv.
Då måste de alltså läsa alla olika kombinationer av ord och böjningar som finns i svenskan och sedan komma ihåg det. När vi läser översätter vi oftast vad bokstavskombinationerna ska låta som när de kommer ut ur vår mun. För de döva är det bara ett par bokstäver på ett papper, de kan aldrig bli så levande som vi upplever dem.
F.Ö.:
Vi har ett par döva på forumet, t.ex. DEEPBLUE och hans flickvänn. (Jag känner honom inte personligen, men han har dykt upp i en och annan tråd)
March 20, 2003
Ranta wrote: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=63751
Då var det problemet löst.
January 23, 2002
Beror ju också på i vilken ålder de blev döva.
Ju högre upp i ålderna man var när man blev döv destå bättre om det nu kan sägas vara bara att man blev döv. 😕
Kan ju säga att jag vet folk på detta forumet som har hörselproblem och känner även IRL och det märks inte på dem när de skriver. 🙂
1 Guest(s)