January 12, 2004
Pojo wrote: [quote=Tyrfing]Lite of topic här men angående Tinitus om man har väll fått det spelar väl det ingen roll om du kan höra på örat eller inte längre?
Tinnitus beror ju i princip på fel i hjärnan så du kommer att höra det...(men allt har undantag).
En förklaring till tinnitus kan vara att en skada på innerörats sinnesceller gör att cellerna aktiveras av sig själva, utan att de påverkas av ljud utifrån. En annan förklaring kan vara att sinnescellernas känslighet för vätskevågor i innerörat har ökat.
Ytterligare en förklaring kan vara att skador på nervfibrernas isolerande höljen gör att överföringen av impulser leds till andra nervfibrer, och orsakar att felaktiga signaler skickas till hörselcentrum i hjärnan...
February 16, 2004
stormaz wrote: Döva har väl även sämre balans, iaf innan de tränat upp balanssinnet. Jag beundrar de döva som kan läsa på läppar, det måste ju vara helt sjukt svårt.
De behöver inte ha sämre balans men om balansgrejen som sitter i örat också har fel har de ju problem med balansen.
December 25, 2000
Bogus^ wrote: [quote=skiroy][quote=stormaz]Döva har väl även sämre balans, iaf innan de tränat upp balanssinnet. Jag beundrar de döva som kan läsa på läppar, det måste ju vara helt sjukt svårt.
Tack för det. 🙂
w00t?
e du döv? eller kan du bara läsa på läpparna?
Ja han är döv.
December 7, 2001
ViU wrote: [quote=Bogus^][quote=skiroy][quote=stormaz]Döva har väl även sämre balans, iaf innan de tränat upp balanssinnet. Jag beundrar de döva som kan läsa på läppar, det måste ju vara helt sjukt svårt.
Tack för det. 🙂
w00t?
e du döv? eller kan du bara läsa på läpparna?
Ja han är döv.
kanske därför han aldrig pratat om musik.. 😮 (sry om du tog illa upp skidan)
tycker faktiskt lite synd om döva männsikor
September 17, 2003
Är inte döv men väl gravt hörselskadad...
Gör ett försök att förklara iaf.
Döva har inte samma grammatikkunskaper som oss som hör då de inte har svenska som modersmål.
Teckenspråket har en helt egen grammatik.
På svenska säger man tex: "Jag är snäll" medans man på teckenspråk oftast tecknar "Snäll jag"
Det är därför inte konstigt att vissa döva skriver konstigt. Däremot så har de ju vanlig svenskalektioner i skolan som andraspråk. Så bara de är med ordentligt så brukar det gå rätt bra för de flesta.
Speciellt nu på senare tid då döva har börjat umgås med med hörande genom internet, mobiler osv.
Så har iaf jag upplevt det.
Men det kan ha att göra med att jag bara har umgåtts med döva när jag gick på dagis och under min gymnasietid.
Annars har jag alltid gått i en normal klass.
Angående balansen så har det att göra med balansorgan som sitter i örat. problem med detta kan alla få men drabbar många med hjärnhinneinflammation och liknande. Många dövheter beror på nervbrott, dvs att signalkabeln har gått av på vägen till hjärnan.
Rätta mig om jag har fel någon döv. (skiroy,DEEPBLUE kanske)
Som sagt, har bara "umgåtts" med er i tre år och stakar mig fram på teckenspråket så jag är ingen expert. :p
1 Guest(s)