Myt dödar/återupplivnings tråden!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Myt dödar/återupplivnings tråden!
addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2006 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

japp nu ska vi försöka döda lite myter, eller inse att dom e sanna!

jag har en här som jag aldrig riktigt kommit med rätsida med! det gäller blodpudding alla säger att man inte ska dricka mjölk till och helst dricka juice?
för annars tar inte kroppen upp all näring(järnet?)i blod puddingen! låter som skit snack men man vet aldrig. tjejens morsa och hon själv e jäkligt på om det här och när jag häller upp mjölk så e dom snabbt framme och säger att juice ska det vara...

vad har ni för myter ni funderar på?

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1070969
August 22, 2006 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

min mor är överläkare, hon har aldrig påstått något sånt om blodpuddig, och jag har haft min beskärda del av blodpuddig genom tiderna.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1070977
August 22, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

C-vitamin hjälper järnupptagningen, ja. Sedan kan man fråga sig om det är så väsentligt att maximera järnupptaget vid just de tillfällen man äter blodpudding. Borde man inte göra det när man äter mer järnfattig kost?

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1070978
August 22, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det med det där att om man rakar sig så får man mer hårväxt där sen?

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1070986
August 22, 2006 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: Hur är det med det där att om man rakar sig så får man mer hårväxt där sen?

Det är en myt

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1070993
August 23, 2006 - 3:01 am
sp_Permalink sp_Print

Rakning stimulerar hårsäckarna en liten stund, och därför växer håret snababre i början...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1070997
August 23, 2006 - 4:59 am
sp_Permalink sp_Print

Som Jerry sa. C-vitiman behövs för järnupptaget, men då måste det vara på plats innan järnet är där.

Håret växer mer för att man blir äldre, inte för att man rakar sig, även om det kan ske en viss stimulering så är det främst för att man blir äldre och vuxnare som det växer mer.

//Andreas

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
1071005
August 23, 2006 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Håret växer mer för att man blir äldre, inte för att man rakar sig, även om det kan ske en viss stimulering så är det främst för att man blir äldre och vuxnare som det växer mer.

//Andreas

De finns de som bestämt hävdar att de hade mer hår när de var yngre... Så är även ditt påstående en myt eller är påståendet kanske inte tillräckligt utvecklat? wink

Andreas Galistel
Member
Medlem
1071045
August 23, 2006 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: [quote=Delph1] Håret växer mer för att man blir äldre, inte för att man rakar sig, även om det kan ske en viss stimulering så är det främst för att man blir äldre och vuxnare som det växer mer.

//Andreas

De finns de som bestämt hävdar att de hade mer hår när de var yngre... Så är även ditt påstående en myt eller är påståendet kanske inte tillräckligt utvecklat? wink

Mitt påstående gällde främst under de pubertetsår som är då som håret kommer som värst och ungdomar rakar desperat.

Och då kanske inte håret på huvudet 😉

//Andreas

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1071048
August 23, 2006 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=John_lz][quote=Delph1] Håret växer mer för att man blir äldre, inte för att man rakar sig, även om det kan ske en viss stimulering så är det främst för att man blir äldre och vuxnare som det växer mer.

//Andreas

Mitt påstående gällde främst under de pubertetsår som är då som håret kommer som värst och ungdomar rakar desperat.

Och då kanske inte håret på huvudet 😉

//Andreas

nä på kroppen

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1071069
August 23, 2006 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: det gäller blodpudding alla säger att man inte ska dricka mjölk till och helst dricka juice?

För det första finns det två sorters järn för kroppen att ta upp: hemjärn och icke-hemjärn. Hemjärn är det vanligaste och viktigaste och finns i just blodpudding men även i köttprodukter. Detta är lätt för kroppen att ta upp. Icke-hemjärn är svårare och finns t.ex. i grönsaker. Och det är denna upptagning av icke-hemjärn som försvåras av mjölk, eller kalciumet för att vara mer exakt. Kaffe och te hämmar också, men är inte lika stora bovar som kalcium.

Så ja, mjölk (kalcium) hämmar icke-hemjärn, men hämmar inte lika illa vanligt hemjärn som är vår viktigaste järnkälla. Och biten med C-vitamin är ju redan känd.

Disclaimer: Det råder delade meningar om hur mycket kalcium verkligen hämmar hemjärn och vissa misstänker att mjölk är orsaken till järnbrist hos många kvinnor.

Redfaction wrote: Rakning stimulerar hårsäckarna en liten stund, och därför växer håret snababre i början...

Sanning med modifikation. "I början" i det här fallet är oftast så länge så att du måste raka dig på nytt innan stimulansens effekt lägger sig. Naglar som växer fel (vilket är hårsubstans) kan man få att växa i en annan riktning om man filar på vissa områden. Det är t.ex. därför man ska klippa rakt över och inte i kanterna, för då stimuleras nageln att växa in i huden.

Iaf, tillbaka till håret. Vad gäller pubertetsperioden då man rakar sig de första gångerna så blir håren däremot grövre. Detta eftersom hår är konformat och man således rakar bort det smala fjunet i toppen och hårväxten som kommer efteråt är grövre i toppen. Sen håller sig skägget däremot i samma grovhet. Men men, det är ändå marginellt. Tror inte man ens man behöver bekymra sig över den snabbare växttakten, för det lär man inte märka ändå. Att håret blir grövre och tillväxttakten ökar domineras ju av hormonerna och åldern ändå, vilket redan påpekats här i tråden.

Ok, en ny myt som jag har en väldigt bestämd (och matematisk) uppfattning om är huruvida man blir mindre, lika eller mer blöt om man springer istället för att gå i regn. Vad tror ni och hur resonerar ni?

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
1071074
August 23, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:
Ok, en ny myt som jag har en väldigt bestämd (och matematisk) uppfattning om är huruvida man blir mindre, lika eller mer blöt om man springer istället för att gå i regn. Vad tror ni och hur resonerar ni?

Jag tror man blir i stort sett lika blöt hur man än gör. Detta då man vid gång kommer blöta ner axlarna då regnet kommer från ovan.
Springer man kommer regnet hamna på framsidan av kroppen (främst låren?) eftersom man "springer in" i dropparna.

Alltså blir man långsamt blöt under en lång tid när man går men fort blöt under kort tid då man springer. Vilket borde ge lika ungefär mycket vatten totalt.
Denna ovetenskapliga analys förutsätter dock att regnet kommer lodrätt... :bgrin:

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1071121
August 23, 2006 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Aelrik wrote: Alltså blir man långsamt blöt under en lång tid när man går men fort blöt under kort tid då man springer.

Det borde väl vara snabbt blöt under kort tid/sakta blöt under lång tid för att det ska gå jämt ut?
Annars blir man ju jättemycket blötare om man springer, eftersom du blir snabbt blöt under snabb tid...

Uscha, det blev flummigt.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1071123
August 23, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört att Skiroy ska vara en vanlig människa... :cy:

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
1071129
August 23, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=Aelrik]Alltså blir man långsamt blöt under en lång tid när man går men fort blöt under kort tid då man springer.

Det borde väl vara snabbt blöt under kort tid/sakta blöt under lång tid för att det ska gå jämt ut?
Annars blir man ju jättemycket blötare om man springer, eftersom du blir snabbt blöt under snabb tid...

Som jag tänkte blir man lite blöt/sekund men man är då ute en längre tid.
På samma sätt blir man myckte blöt/sekund när man springer. Detta justeras då av att man är ute en kortare tid i regnet.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1071133
August 23, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Aelrik wrote: [quote=Tindy][quote=Aelrik]Alltså blir man långsamt blöt under en lång tid när man går men fort blöt under kort tid då man springer.

Som jag tänkte blir man lite blöt/sekund men man är då ute en längre tid.
På samma sätt blir man myckte blöt/sekund när man springer. Detta justeras då av att man är ute en kortare tid i regnet.

Aha, nu förstod jag 🙂
Du får ursäkta, har 40c feber :p

Andreas Galistel
Member
Medlem
1071135
August 23, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Jag har hört att Skiroy ska vara en vanlig människa... :cy:

Vanlig ... tja ... människa .. nja ... :-k

//Andreas

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1071195
August 23, 2006 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Ok, en ny myt som jag har en väldigt bestämd (och matematisk) uppfattning om är huruvida man blir mindre, lika eller mer blöt om man springer istället för att gå i regn. Vad tror ni och hur resonerar ni?

Mythbusters har testat det där men jag kommer inte ihåg resultatet.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1071198
August 23, 2006 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=dreamweaver]Ok, en ny myt som jag har en väldigt bestämd (och matematisk) uppfattning om är huruvida man blir mindre, lika eller mer blöt om man springer istället för att gå i regn. Vad tror ni och hur resonerar ni?

De "bevisade" först att man blev mindre blöt om man gick. Men efter ett klagande tittarbrev testade man igen. Då blev resultatet tvärtom. 😛

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1071201
August 23, 2006 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Arny][quote=dreamweaver]Ok, en ny myt som jag har en väldigt bestämd (och matematisk) uppfattning om är huruvida man blir mindre, lika eller mer blöt om man springer istället för att gå i regn. Vad tror ni och hur resonerar ni?

De "bevisade" först att man blev mindre blöt om man gick. Men efter ett klagande tittarbrev testade man igen. Då blev resultatet tvärtom. 😛

Man kan alltså säga att det inte spelar någon större roll om man går eller springer?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL