June 17, 2005
obelix wrote: [quote=addeee] 2. sover man för lite dör man tidigare och man kan aldrig få igen den förlorade sov tiden, dock kunde de inte formulera varför man inte var konstant trött efter men förlorat sömn som aldrig går att få igen!?
man kan inte ta igen förlorad sömn.
man anpassar sig däremot.
och kroppen mår inte bra av för lite sömn då den behöver sömn för att återhämta sig.
kan man dö tidigare om man lever ett liv med lite sömn?
vad händer med den förlorade sömnen??? vad är det som försvinner försvagas tynar bort???
January 12, 2004
addeee wrote:
kan man dö tidigare om man lever ett liv med lite sömn?
vad händer med den förlorade sömnen??? vad är det som försvinner försvagas tynar bort???
Japp, det kan man, men hur vanligt det är vet jag inte, eller hur mycket sömn man måste förlora.
Men jag vet att man får hallucinationer efter ett x-antal timmar, samt att man kan få allvarliga psykiska problem efter ett antal timmar utan sömn (kommer inte ihåg exakt hur länge, fick lära mig det när jag pluggade till Uska).
Vad som händer med den förlorade sömnen är att man helt enkelt inte kan ta igen den, men att kroppen återhämtar sig efter ett tag.
Kroppen behöver energi och sömn för att funka, både fysiskt och psykiskt.
January 12, 2004
ska kanske tillägga att det råder delade meningar om detta med att ta igen förlorad sömn, att det inte funkar eller att det funkar.
Det jag säger kan vara fel, men det var det jag fick lära mig när jag pluggade på omvårdnadsprogrammet, mina lärare då var en sjuksyrra samt en läkare...
June 18, 2001
Det här med livslängd finns det inga bevis för, om jag inte helt har missat någonting du har sett, Obelix. Har jag det är jag givetvis intresserad av att se mer information. Annars ingår det förmodligen i hälsopsykologin jag läser längre fram.
Och när vi är inne på ämnet kan väl nämnas att jag just gick upp eftersom jag inte kan sova. Alldeles för stressad för mitt eget bästa. 😡
January 12, 2004
Jerry wrote: Det här med livslängd finns det inga bevis för, om jag inte helt har missat någonting du har sett, Obelix. Har jag det är jag givetvis intresserad av att se mer information. Annars ingår det förmodligen i hälsopsykologin jag läser längre fram.
Och när vi är inne på ämnet kan väl nämnas att jag just gick upp eftersom jag inte kan sova. Alldeles för stressad för mitt eget bästa. 😡
Det med livslängden kan jag blanda ihop med nattjobb.
Jag har inget nerskrivet, utan detta är ur mitt minne...
Jag skulle inte satsa på akutsjukvård utan på psykiatri, så det var inte så noga att hålla koll på vissa saker
Men jag tror att jag har rätt i att kroppen tar stryk av att få dåligt med sömn, det sliter mycket...
October 17, 2004
addeee wrote: godag igen så att tråden kom igång riktigt bra!
nu e det nog inte ett par myter jag har åt er mer ett par påståenden som min bror och hans tjej står järnfast vid!
1. en instinkt kan man lära sig tror dom, vilket jag är helt imot!?
Instinkt är ju som det låter något där man handlar utan att behöva tänka.
Däremot så kan man träna upp färdigheter så de blir nästintill instinktiva, men det är fortfarande inte en Instinkt utan ett inlärt beteende.
September 12, 2001
obelix wrote: [quote=denstore][quote=skiroy]En annan myt är att skribenten till detta inlägg är en "gubbe" och äldre än universum så som det så sägs i forumet ibland.
Det vill inläggsskribenten bestämt dementera mycket kraftfullt. 😉 😀Det är en myt ! 😀
Ånä, inte äldre än universum, men du var väl med vid vintergatans födelse, i alla fall......:D
jag trodde det var han som orsakade big bang... 😎
Det är möjligt då jag har mycket humör. 😉
January 12, 2004
skiroy wrote: [quote=obelix][quote=denstore][quote=skiroy]En annan myt är att skribenten till detta inlägg är en "gubbe" och äldre än universum så som det så sägs i forumet ibland.
Det vill inläggsskribenten bestämt dementera mycket kraftfullt. 😉 😀Det är en myt ! 😀
Ånä, inte äldre än universum, men du var väl med vid vintergatans födelse, i alla fall......:D
jag trodde det var han som orsakade big bang... 😎
Det är möjligt då jag har mycket humör. 😉
så det var inte ärtsoppan som myten säger? :bgrin:
January 10, 2005
FonzzziE wrote: att man inte ska simma/bada efter man ätit ngt
En av mina kompisar är tävlingsimmare och tycker det är skit, han har simmat efter världens brakmidda och inte känt någon kramp lr nått åt det hållet.
Jag själv får dock kramp i fötterna bara att titta på vatten :/
September 3, 2001
Jag får kramp i fötterna när jag hoppar i vattnet efter att ha gått i varma skor (antar att snabba temperaturväxlingen har något med det att göra)
men det jag ville säga är att jag har hittat en väldigt bra sida för er som är intresserade av krossandet av myter,
http://www.vof.se (kolla under Folkvett > skeptisk abc)
och forumet
mkt bra grejjer 😉
1 Guest(s)