March 14, 2004
http://www.n24.se/dynamiskt/ef.....116526.asp
Det exploderande intresset för lyxiga och framförallt stora båtar har skapat ett rejält problem i hamnar runt om i världen. Lyxjakterna får helt enkelt inte plats längre.
Ser bara possitiva effekter av dessa yachter, även om miljöaspekten är ett litet minus. Yachterna ger erbetstillfällen, samt ger pengar till andra företag.
Det som dock imponerar mig mest är segelyachterna. Dom glider fram mycket tyst. Dessutom 100% miljövänligt.
March 14, 2004
Hauk wrote: Förbannat coola båtar..!
Har rundvandrat på en yacht i silja-line storlek i Puerto Banus i somras... fyyyyyfan...
Vem bryr sig om miljön? Klart man ska ha ngt att blåsa pengar på iaf man har pengar. Topp =)
Man får hoppas företaget går bra. Skulle inte ha något emot att ha en 150fots segelyacht. Vet inte varför men segelbåtar inponerar mer på mig än motorbåtar.
Såg en ca 100 fots segelyacht som låg för ankar i Bergen. Den hade en lucka "i baken" som man öppnade. Däri fanns det 2 vattneskotrar mm. Den var gigantisk, tror att det var denna (sparade namnet och sökte sedan på den på nätet. Den tillhör Greeceyackts:
[Image Can Not Be Found]
Här är en länk till top 100amierkinaska yachter (även om vissa har en överprolig inredning så är dom grymma!):
http://www.powerandmotoryacht......ndex1.html
March 14, 2004
Mind wrote: kaos o kaos, är parkeringsbristen utanför ica oxå kaos ?
håller med om att segelyacherna är coola men dom kör dock på bensin/disel i hamn.
Beror på vart dom lägger an, vissa kör på ström andra inte när dom ligger vid kaj.
När dom ska in och ut ur hamnen så går dom för motor, det gör förövrigt nästan alla segelbåtar större än 7 meter. Dom är inte speciellt lättstyrda när dom seglar vilket gör det svårt att manövrera i en trång och fartfylld hamn.
March 5, 2004
jag tycker att den här lilla yachten är fin:
http://www.wally.com/jumpch.as.....attivo=2-6
118 fot, 3st 5.600hp vattenjetaggregat, 95 ton, toppfart på över 60 knop 😀
March 14, 2004
M3duz@ wrote: jag tycker att den här lilla yachten är fin:
http://www.wally.com/jumpch.as.....attivo=2-6118 fot, 3st 5.600hp vattenjetaggregat, 95 ton, toppfart på över 60 knop 😀
Hela iden med en Yacht är att det ska gå i ett behagligt tempo. Dessutom är den extremt ful och när man ska bygga den så där snabb så får man heller inte den bästa planlösningen.
Edit: Man får extremt lite yta för pengarna som man betalar. Bara några få sovrum. Vill man ha en snabb båt så kan man köpa sig en Hydrolift. Dom kostar under miljonen och gör över 75knop.
March 5, 2005
skinner wrote: [quote=M3duz@]jag tycker att den här lilla yachten är fin:
http://www.wally.com/jumpch.asp?idChannel=44&idUser=0&attivo=2-6118 fot, 3st 5.600hp vattenjetaggregat, 95 ton, toppfart på över 60 knop 😀
Hela iden med en Yacht är att det ska gå i ett behagligt tempo. Dessutom är den extremt ful och när man ska bygga den så där snabb så får man heller inte den bästa planlösningen.
Edit: Man får extremt lite yta för pengarna som man betalar. Bara några få sovrum. Vill man ha en snabb båt så kan man köpa sig en Hydrolift. Dom kostar under miljonen och gör över 75knop.
Håller med dig till 100% ! Om vi ska dra parallel till bilar så köper man inte en rolls-royce för att rejsa mellan rödljusen, det finns bättre bilar för det, utan för man vill åka kungligt.
October 28, 2002
M3duz@ wrote: jag tycker att den här lilla yachten är fin:
http://www.wally.com/jumpch.as.....attivo=2-6118 fot, 3st 5.600hp vattenjetaggregat, 95 ton, toppfart på över 60 knop 😀
The Island?
February 16, 2004
I Finland byggs det stora grejer. Närmare sagt cirka tio kilometer ifrån där jag bor.
Största byggda där nu är 147 fot, under byggnad 152 fot.
http://www.balticyachts.fi/
Ett litet citat från sida:
Baltic possesses both the facilities and the organization to build yachts up to and over the 200-foot range.
Sen gör det inte så stor skillnad om det är segel eller motor. Då strömmen som behövs ombord, produceras av ett diesel kraftverk.
March 14, 2004
Pojo wrote:
Sen gör det inte så stor skillnad om det är segel eller motor. Då strömmen som behövs ombord, produceras av ett diesel kraftverk.
Jo det spelar stor roll. Ett dieselkraftverk behöver absolut inte vara på 2000hp för att kunna ge ström. Det måste en motoryachtmotor vara på. Du sparar stora summor och släpper ut betydligt mindre med ett diselkraftverk. Dessutom har mna solfångare, vindsnurror mm ombord vilket gör att under gång så kommer stora delar av strömmen från sol och vindenergi.
February 16, 2004
skinner wrote: Jo det spelar stor roll. Ett dieselkraftverk behöver absolut inte vara på 2000hp för att kunna ge ström. Det måste en motoryachtmotor vara på. Du sparar stora summor och släpper ut betydligt mindre med ett diselkraftverk. Dessutom har mna solfångare, vindsnurror mm ombord vilket gör att under gång så kommer stora delar av strömmen från sol och vindenergi.
På båtar över 100 fot finns det inte några vindsnurror och solfångare. Då det de ger inte är speciellt mycket.
Tänk på att en båt på över 100 for har ofta en elförbrukning lika stor eller större än ett egnahemshus. De har alla maskiner och grejer som finns i ett vanligt hus.
Inte 2000hp men kanske mellan 500-1000 och uppåt beroende på hur stor båten är. Och mycket beroende på hur den är utrustad.
Kan ta fram bättre siffror på vad som behövs, borde ha det nånstans i mina papper.
1 Guest(s)