August 2, 2001
Många beklagar sig över biltullarna utan att egentligen ha förstått syftet, verkar det som. Skulle alla använda bilen på ett bra och ansvarsfullt sätt skulle de inte behövas. Men så är det tyvär inte. Folk tar bilen överallt för att det är smidigt och bekvämt. Det bidrar till att förstöra och smutsa ner våra statsmiljöer. Dessutom bränner vi massa fosila bränslen i onödan.
Vill du inte betala biltullarna? Visst, ta cyckeln istället eller utnyttja kollektivtrafiken. Skulle fler göra det så skulle man kunna sänka biljettpriser, ha fler turer och göra den bättre. Pengar från biltullarna ska också användas till det syftet. Och de gånger du verkligen behöver ta bilen, tex. till att storhandla mm. så är väll inte 10 - 20 kr så farligt? Annars kan du skaffa en miljöbil. Om jag inte minns helt fel slipper du betala biltullar och kan parkera gratis med en miljöbil och dessutom slipper du skatt, får mindre bränslekostnader mm. Samma sak gäller här. Skulle fler ha en miljöbil så skulle det bli fler ställen att tanka den på och priserna skulle sjunka på bränslet.
Själv bor jag i Uppsala och jag antar att det är en för liten stad att införa biltullar i men skulle det beslutas om det så skulle jag bara vara positivt inställd efterssom det skulle innebära en bättre stadsmiljö för alla som bor här.
Och nej jag är inte miljöpartist. 🙂
January 7, 2006
nXsty wrote: Många beklagar sig över biltullarna utan att egentligen ha förstått syftet, verkar det som. Skulle alla använda bilen på ett bra och ansvarsfullt sätt skulle de inte behövas. Men så är det tyvär inte. Folk tar bilen överallt för att det är smidigt och bekvämt. Det bidrar till att förstöra och smutsa ner våra statsmiljöer. Dessutom bränner vi massa fosila bränslen i onödan.
Vill du inte betala biltullarna? Visst, ta cyckeln istället eller utnyttja kollektivtrafiken. Skulle fler göra det så skulle man kunna sänka biljettpriser, ha fler turer och göra den bättre. Pengar från biltullarna ska också användas till det syftet. Och de gånger du verkligen behöver ta bilen, tex. till att storhandla mm. så är väll inte 10 - 20 kr så farligt? Annars kan du skaffa en miljöbil. Om jag inte minns helt fel slipper du betala biltullar och kan parkera gratis med en miljöbil och dessutom slipper du skatt, får mindre bränslekostnader mm. Samma sak gäller här. Skulle fler ha en miljöbil så skulle det bli fler ställen att tanka den på och priserna skulle sjunka på bränslet.
Själv bor jag i Uppsala och jag antar att det är en för liten stad att införa biltullar i men skulle det beslutas om det så skulle jag bara vara positivt inställd efterssom det skulle innebära en bättre stadsmiljö för alla som bor här.
Och nej jag är inte miljöpartist. 🙂
Vadå smutsar ner?? Låt det bli lagligt att etanolkonvertera istället. men neeej, då skull FETE-göran förlora en massa skattepengar....
August 2, 2001
elajten wrote: Vadå smutsar ner?? Låt det bli lagligt att etanolkonvertera istället. men neeej, då skull FETE-göran förlora en massa skattepengar....
Bränsleskatterna är inte till för att staten är girig på något sätt utan för att få folk att inte ta bilen så mkt, precis som biltullarna. Att det är olagligt att etanolkonvertera är nog inte med flit skulle jag tro. Antagligen kommer lagen fixas till snart.
May 8, 2001
nXsty wrote: [quote=elajten]Vadå smutsar ner?? Låt det bli lagligt att etanolkonvertera istället. men neeej, då skull FETE-göran förlora en massa skattepengar....
Bränsleskatterna är inte till för att staten är girig på något sätt utan för att få folk att inte ta bilen så mkt, precis som biltullarna. Att det är olagligt att etanolkonvertera är nog inte med flit skulle jag tro. Antagligen kommer lagen fixas till snart.
OM det inte vore delvis för att få in pengar så skulle man kunna använda pengarna (ca 7 miljoner i timmen) på att subvensionera el- och etanolbilar och att bygga bort delar av de problem som nu försöker lösas med trängselskatterna.
Från skattebetalarna.se:
"Totalt betalar landets bilister runt 65 miljarder i olika fordonsrelaterade skatter. Anslaget till vägar är inte mer än drygt 16 miljarder. Tre kronor av fyra som tas in i skatt från bilisterna stoppas alltså undan på annat håll i statens budget."
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
January 7, 2006
nXsty wrote: [quote=elajten]Vadå smutsar ner?? Låt det bli lagligt att etanolkonvertera istället. men neeej, då skull FETE-göran förlora en massa skattepengar....
Jo det är för att staten är girig, det är moms och skatt på skatt på skatt. Jag har för mig att jag läste att det var 700% skatt på bensin. Att den kostade typ 3-4 kronor och resten var bara skatt som staten ska ha in, sen ska man behöva betala en höjd bilskatt med, plus dessa JÄVLA biltullarna...det är ju för helvete bara skatt på skatt på skatt.
kan ta ett exempel....Min Dodge RAM Van är lätt l.astbilsregistrerad och kostade 984kr i skatt i slutet av 2004 då jag köpte den, i mitten av 2005 höjdes denna satans skatt med 40% som "straff" för att folk reggar vanliga dieselpersonbilar som lätt lastbil för att slippa hög skatt, och nu vid årskiftet 2005/2006 höjdes den ytterligare 60% av samma anledning och är nu på 2205kr per år i skatt. Det är inget annat än ren jävla kollektiv bestraffning. Istället för att straffa de som HAR en personbil reggad som lättlastbil så åker alla på det istället.
För du kan verkligen inte påstå att min 2meter höga, 2 meter breda, 2.5 ton tunga och 5 meter långa Dodge RAM van är en personbil eller hur?
De ville t.ex sätta straffskatt på de här så kallade S.U.V innan. För att de: "gjorde större skada vid krock än personbil, på grund av tyngd och storlek.", och att de "skymde sikt för bilister och gångtrafikanter, när de var PARKERADE". Men sen efter ett antal miljarder kronor på denna utredning kom de fram till att det inte gick att straffskatta just SUV för att det fanns vanliga MPV (chrysler Voyager, Mercedes Vito och andra minibussar) som gjorde nästan mer skada än en suv. Och de var ju inte straffskattade.
Etanol är ett RENARE bränsle än bensin, men politikerna vill ej tillåta detta. Eftersom bränslet kostar 7.83kr och detta är en fast summa fram till 2013. Det är olagligt att tanka det i en vanlig bil men jag har två konverterade bilar som kört på etanol i 1 år nu. Utan prtoblem. och de är kollade i avgaserna så att de verkligen är rena.
Politikerna vill inte tillåta etanol i bilar för då skulle inte folk köpa nya bilar längre, de skulle konvertera sina gamla och komma billigt undan, och politikerna skulle förlora en massa pengar på moms och skatt som de inte längre skulle få in. och biltillverkarna skulle förlora pengar på det med.-
August 2, 2001
elajten:
Ja, det är mycket skatt på bensin och bilar. Jag har inte påståt något annat. Men syftet är inte att dra in pengar som sagt utan att värna om miljön. Varför är det inte annars samma skattepålägg på miljövänliga bränslen? Eller på miljöbilar? Att man vill beskatta SUVar är inte så konstigt. Det är i många fall fullständigt menlöst att köra runt med en jeep i stan som sluktar ännu mer bränsel än en vanlig bil bla. Men folk gör det iaf.
Bra att du kör på etanol föresten. Att det är olagligt är konstigt. Men hur många har egentligen blivit åtalade för det? Det är troligtvis en lag som kommer att ändras efterssom regeringen vill uppmuntra miljövänliga bilar. Och etanol är ju som du säger miljövänligt. Det är mycket byrokrati i Sverige, ge det lite tid så kommer det blir förändringar kan jag lova. Kanske slipper man tom. biltullarna med etanol om något år?
January 7, 2006
nXsty wrote: elajten:
Ja, det är mycket skatt på bensin och bilar. Jag har inte påståt något annat. Men syftet är inte att dra in pengar som sagt utan att värna om miljön. Varför är det inte annars samma skattepålägg på miljövänliga bränslen? Eller på miljöbilar? Att man vill beskatta SUVar är inte så konstigt. Det är i många fall fullständigt menlöst att köra runt med en jeep i stan som sluktar ännu mer bränsel än en vanlig bil bla. Men folk gör det iaf.
Bra att du kör på etanol föresten. Att det är olagligt är konstigt. Men hur många har egentligen blivit åtalade för det? Det är troligtvis en lag som kommer att ändras efterssom regeringen vill uppmuntra miljövänliga bilar. Och etanol är ju som du säger miljövänligt. Det är mycket byrokrati i Sverige, ge det lite tid så kommer det blir förändringar kan jag lova. Kanske slipper man tom. biltullarna med etanol om något år?
och när alla bilar i sverige går på etanol? (etanolbilar går gratis igenom tullarna idag) men det gör dom inte senm
January 13, 2003
DiDi wrote: Innan jag skulle godkänna något sådant här, så vill jag se att pengarna verkligen går till att förbättra miljön. Alltså till alternativ bränslen eller till att bygga om vägarna så att man slipper trängsel.
Du behöver inte godkänna ett dugg, ingen behöver godkänna det. För Soccarna skiter i vad "vi" säger. De lovade att vi absolut inte skulle införa trängselskatt i sverige och vart är vi nu? Att skylla det på miljöpartiet går inte. De är på tok för små. Nej, soccarna gör allt för att få bestämma som dom vill.
Sen kommer det inte gå att besiktiga bilar med etanolkonvertering i framtiden iheller. Alla bilar är heltyps-godkända och det får inte ändras det minsta på bilar för att lagligt trafikera vägarna. trimchip, styling, etanolkonvertering osv allt är olagligt redan enligt svensk lag.
August 20, 2001
Delph1 wrote: [quote=Dehman][quote=whak]Malmö kan ju behöva det.
Skön hela skåne till Danmark så slipper vi höra på erat gnällande. 😉
Du tycker inte det är ganska uttjatat?
Bort med skiten!
Vi vill inte ha er och ni vill inte ha oss 😛 😉
//Andreas
Ja den delen stämmer i alla fall
March 10, 2002
Delph1 wrote: [quote=Dehman][quote=whak]Malmö kan ju behöva det.
Skön hela skåne till Danmark så slipper vi höra på erat gnällande. 😉
Du tycker inte det är ganska uttjatat?
Bort med skiten!
Vi vill inte ha er och ni vill inte ha oss 😛 😉
//Andreas
Sant, men det är ganska enformigt att det dyker varje gång så fort Skåne kommer på tal. Vad är det som gör att vi är danskar? Tidigare var vi Skåneland, det vill säga, Skåne, Halland och Blekinge, "ni" vill ju uppenbarligen ha "oss". Varför annars kriga om Skåneland?
Men sen ser jag inte någon börja dra upp detta så fort det sägs något om just Halland och Blekinge.
Jag skulle mer än gärna tillhöra Danmark, men tråkigt nog så är inte fallet så.
April 14, 2002
Dehman wrote:
Sant, men det är ganska enformigt att det dyker varje gång så fort Skåne kommer på tal. Vad är det som gör att vi är danskar? Tidigare var vi Skåneland, det vill säga, Skåne, Halland och Blekinge, "ni" vill ju uppenbarligen ha "oss". Varför annars kriga om Skåneland?Men sen ser jag inte någon börja dra upp detta så fort det sägs något om just Halland och Blekinge.
Det är den svenska avundsjukan. Vi stockholmare är också utsatta.
June 23, 2002
Marcan- wrote: [quote=Dehman] Sant, men det är ganska enformigt att det dyker varje gång så fort Skåne kommer på tal. Vad är det som gör att vi är danskar? Tidigare var vi Skåneland, det vill säga, Skåne, Halland och Blekinge, "ni" vill ju uppenbarligen ha "oss". Varför annars kriga om Skåneland?
Men sen ser jag inte någon börja dra upp detta så fort det sägs något om just Halland och Blekinge.
Det är den svenska avundsjukan. Vi stockholmare är också utsatta.
:)R
EDIT: Word. :bgrin:
March 30, 2003
Du kan inte döda Annika Billström då? Jag är övertygad om att du skulle göra bra ifrån dig. Risken för framtida biltullar i Malmö och Göteborg är obefintlig om du dödar en Stockholmspolitiker.
Ja usch och fy för kärringar. Jag hoppas verkligen att dom letar sig tillbaks till hemmarollen, skura golv och stå på alla fyra, politik är inget för kärringar. De står fan för alla politiska snedsteg.
January 20, 2003
Urax wrote: Du kan inte döda Annika Billström då? Jag är övertygad om att du skulle göra bra ifrån dig. Risken för framtida biltullar i Malmö och Göteborg är obefintlig om du dödar en Stockholmspolitiker.
Ja usch och fy för kärringar. Jag hoppas verkligen att dom letar sig tillbaks till hemmarollen, skura golv och stå på alla fyra, politik är inget för kärringar. De står fan för alla politiska snedsteg.
hahahahahahahaha fyfan vilken rolig post.
March 23, 2004
bygg ett par tågrälsar så är problemet ur världen då kan alla/dom flesta åka kommunalt och det lär ju gå aningen fortare att komma fram.
Sen tar det väl ett par tre.. trettio år att bygga klart och det kan ju hända att det kostar en del pengar men det är det väl värt.
När jag är 50 år är problemet ur världen!
2 Guest(s)