NÄ nu jävl........Nu är det krig. Satans biltullar.....|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NÄ nu jävl........Nu är det krig. Satans biltullar.....
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
sp_UserOfflineSmall Offline
1011431
February 4, 2006 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara att konstatera att våra politiker inte vet ett skit om hur människor fungerar.
Vill man få en grupp människor att sluta med ett visst beteende och löser det igenom att straffa bort detta beteende (the god old sosse way) så uppnår man enbart en kortsiktig effekt, så fort dom (staten) vänder ryggen till så kommer folk att gör det som är förbjudet/fel ännu mer, man får bara en massa ögontjäneri och mygel, hur svårt ska det vara att förstå?

Nu vill dom att vi ska åka miljövänligare, men se då fan tilll att belöna sådant ordentligt, ta bort alla skatter på tex etanol, bort med skatten på miljöbilar och folk kommer gladeligen att välja det miljövänliga alternativet.

Är så jävla trött på sossarna som behandlar det svenska folket som barn, dom går in i någon sorts förmyndar roll där dom tror att dom skyddar oss från oss själva genom alla straffskatter.
När ska dom inse att det inte fungerar? Vi har enorma skatter på alkohol och tobak, har det svenska folket slutat röka och supa?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1011535
February 4, 2006 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: När ska dom inse att det inte fungerar? Vi har enorma skatter på alkohol och tobak, har det svenska folket slutat röka och supa?

Så länge de själv kan fixa gratis alkohol och tobak så lär det ju inte sluta...

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1011540
February 5, 2006 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Du tycker inte det är ganska uttjatat?

Så länge skåne tillhör Sverige? Nej.
Det enda jag skulle sakna är MIF.
Ni har en bro över till erat hemland men ni vill inte släppa taget om Sverige?

I like anyway Dehman. 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1011546
February 5, 2006 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=squarepusher]När ska dom inse att det inte fungerar? Vi har enorma skatter på alkohol och tobak, har det svenska folket slutat röka och supa?

Så länge de själv kan fixa gratis alkohol och tobak så lär det ju inte sluta...

Rökningen verkar ha minskat ja.
Men inte supandet och det kan ju bero på den vansinniga alkoholpolitken.
Jag har på senaste året köpt öl på systemet en gång.
Och eftersom smuggelölen köps per lock har iaf min totala konsumtion ökat.
Visst det e upp till mig, men eftersom jag varje gång köper på mig ett par lock för att ha finns det ju alltid hemma.
Så att skatterna minskar konsumtionen är ju enbart löjligt att tro.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
1011549
February 5, 2006 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Så att skatterna minskar konsumtionen är ju enbart löjligt att tro.

Det funkar ju teoretiskt... Om Sverige varit isolerat med samma alkoholskatt, så hade folk nog inte druckit lika mycket...

Json_81
Member
Medlem
1011556
February 5, 2006 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=Json_81]Så att skatterna minskar konsumtionen är ju enbart löjligt att tro.

Det funkar ju teoretiskt... Om Sverige varit isolerat med samma alkoholskatt, så hade folk nog inte druckit lika mycket...

Vad e det för argument?
Hade ingen tillverkat alkohol hade konsumtionen varit noll.
Men det är inte riktigt så eller?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
1011558
February 5, 2006 - 12:43 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=DiDi][quote=Json_81]Så att skatterna minskar konsumtionen är ju enbart löjligt att tro.

Vad e det för argument?
Hade ingen tillverkat alkohol hade konsumtionen varit noll.
Men det är inte riktigt så eller?

Öhh, nej det var ju inte riktigt så jag menade...

Hade man inte tagit med faktorn att man kan införskaffa billig alkohol i Sveriges grannländer, så tror jag nog att det generella alkoholintaget hade varit mindre.

Edit: Visst, hembrännandet hade förmodligen ökat iförsig...

Json_81
Member
Medlem
1011567
February 5, 2006 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

Visst, men man får nog räkna med verkligheten, särsklt i denna frågan.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
1011568
February 5, 2006 - 1:06 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Visst, men man får nog räkna med verkligheten, särsklt i denna frågan.

My point exactly...

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1011599
February 5, 2006 - 5:00 am
sp_Permalink sp_Print

Till nXsty och alla andra gröngölingar: Vem fan vill åka kollektivtrafik?! Det tar sjukt lång tid, dålig komfort, du måste passa tiderna och du kommer aldrig dit du ska samt att du ska dela med massa andra äckliga människor, t ex. snorungar som skriker och barn som skriker ännu mer och gud vet vad.

Nej tacka vet jag bilen där man åker själv eller med en kompis! Kollektivtrafik och biltullar suger!

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1011616
February 5, 2006 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Till nXsty och alla andra gröngölingar: Vem fan vill åka kollektivtrafik?! Det tar sjukt lång tid, dålig komfort, du måste passa tiderna och du kommer aldrig dit du ska samt att du ska dela med massa andra äckliga människor, t ex. snorungar som skriker och barn som skriker ännu mer och gud vet vad.

Nej tacka vet jag bilen där man åker själv eller med en kompis! Kollektivtrafik och biltullar suger!

Thanks for proving my point!

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011754
February 5, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ehm nu hajar jag inte riktigt? 🙂 Har jag missat nåt eller? haha... Förresten så borde jag lagt till en smiley i mitt förra inlägg, det var inte så seriöst som det kanske ser ut.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1011772
February 5, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Ehm nu hajar jag inte riktigt? 🙂 Har jag missat nåt eller? haha... Förresten så borde jag lagt till en smiley i mitt förra inlägg, det var inte så seriöst som det kanske ser ut.

öhm.. det verkade rätt seriöst eftersom att det du skrev faktiskt är sant (Ok, man kommer dit man ska men det tar en extremt lååååång tid) och sen är kollektivtrafiken väldigt viktig för dom som inte har bil eller körkort.
Men i valet mellan bil och gå->buss->tåg->buss->gå för att komma till jobbet/skolan känns valet ganska lätt.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011776
February 5, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag menade det jag skrev men jag spyr inte på dom som inte tycker som mig, när jag läste det i efterhand så såg det lite aggresivt ut tycker jag :p

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 326
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL