Nagon Lagkunnig?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nagon Lagkunnig?
rasermusen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2004 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

jo tjena, jag stötte pa denna text när jag ville fördjupa mig i lite om copyright men kopplar inte riktigt detta avsnittet... kan nagon kvalificerad hjälpa mig att tolka det? Jag vill inte starta en diskussion ang piratkopiering, bara ha en förklaring till vad detta betyder. framför allt förstar jag inte vad "första stycket" betyder

"12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790)."

tack pa förhand

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
766124
November 6, 2004 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

Första stycket = "12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål. "

Det betyder alltså att du får lov att göra en kopia för eget bruk. Sakerna skall vara något som finns tillgängligt för folk i allmänhet, eller dig i privat.

1: Du får alltså inte kopiera en arkitekts ritningar för att bygga ditt eget hus.
2 och 3: Du får inte kopiera ett program eller dess delar för att kunna framställa andra kopior eller ens kopior på delar av program. Ej heller sammanställa program i t.ex. programpaket. Inte ens om de har kommit i cornflakespaketet eller delats ut på stan.

När det kommer till utomstående så måste det menas att man inte heller får låta någon t.ex. låna dessa grejerna för att göra kopior.

Helt och hållet min egen amatörmässiga tolkning.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
766176
November 6, 2004 - 2:17 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Första stycket = "12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål. "

Det betyder alltså att du får lov att göra en kopia för eget bruk. Sakerna skall vara något som finns tillgängligt för folk i allmänhet, eller dig i privat.

1: Du får alltså inte kopiera en arkitekts ritningar för att bygga ditt eget hus.
2 och 3: Du får inte kopiera ett program eller dess delar för att kunna framställa andra kopior eller ens kopior på delar av program. Ej heller sammanställa program i t.ex. programpaket. Inte ens om de har kommit i cornflakespaketet eller delats ut på stan.

När det kommer till utomstående så måste det menas att man inte heller får låta någon t.ex. låna dessa grejerna för att göra kopior.

Helt och hållet min egen amatörmässiga tolkning.

Tror 3:an blev fel. Tror den handlar om undantagen från rätten till privatkopiering, d.v.s att mjukvara inte får kopieras ens för enskilt bruk.
Detsamma gäller tydligen även för "sammanställningar" i digital form vad som nu menas med det.
Uppslagsverk och liknande kanske?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
766437
November 6, 2004 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

rasermusen wrote: 3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form

Den gäller databasskydd och dylikt. Det är sättet och strukturen som materialet är sammanställt med som är skyddat.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
766448
November 6, 2004 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

fråga de på piratbyrån elelr antipiratbyrån vet ja
fast då säjer väll ena parten att det man kan göra vad man vill och den andra frågar om din hem adress

rasermusen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
767302
November 7, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: fråga de på piratbyrån elelr antipiratbyrån vet ja
fast då säjer väll ena parten att det man kan göra vad man vill och den andra frågar om din hem adress

haha, ja personligen har inte jag nat bra intryck av antipiratbyryn heller, men jag tror jag ska maila bada för att se en sa lite vinklad sammanställning som möjligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL