Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)
Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

har en Honda MT5:a med följande trim grejjer.
65 cc cylinder
trimkrök + dämpare
16 kuggars framdrev, 43 kuggars bak.
å 16.5mm förgasare
moppen gör ca 70km/h nu.
men nu ska jag köpa en 24mm förgasare av en kompis. jag undrar om det kommer bli stor skillnad i acc å toppfart. någon som vet? 😀

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876156
April 20, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer förmodligen inte att ge nåt eftersom att en 24 nog blir för stor.....20 skulle nog vara mer lämpligt....Så var dte iaf på min tid....då det var mt5 och dt som gällde....inte allt nytt beta rappel och vad dom nu heter......

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876157
April 20, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde det bli med tanke på att den kommer få mer bensin.

Men jag tycker det låter som om den går sakta nu med tanke på vad som sitter på 🙄

Var visserligen ett par år sedan jag var i moppeåldern 😛

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876159
April 20, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker själv oxå att den går väldigt sakta för det trimmet jag har. men jag vet inte. tänkte om min förgasare nu är som en flaskhals =P

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876169
April 20, 2005 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att en 24 kommer att bli för stor, den går ju inte bättre bara för att den får en massa mer bensin......och en 24 är ju typ dubbelt så stor som en 16 så.....
Fila utblåset och kanalerna och kryssfila kolven så kanske den börjar gå lite snabbare.....orkar den varva ut som du har den nu då? Kanske för högt drevad.....

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876186
April 20, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ja den orkar varva ut. Nå i lelles katalogen står det då att man ska ha 20 till 24 mm förgasare till 65 kubiks cylinder. å 16.5 mm förgasare till 5.5:a

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
Member Since:
July 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
876188
April 20, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 502
Member Since:
July 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
876191
April 20, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju alltid testa med förgasarn, finns ju att köpa andra munstycken och sånt till förgasare för att fin ställa dom.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
Member Since:
July 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876193
April 20, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle då aldrig sätta på en 24mm på en 65cc, absolut minst på en 70cc. Det lär troligen bli som när jag hade en 20mm på 50cc. Det gick inte särskilt bra kan jag säga :p Nej 20 är nog att rekommendera i sådana fall om du vill få mer fart på grejjorna.

Har du högkompstopplock på nu? Det gör skillnad.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
Member Since:
July 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876198
April 20, 2005 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?

:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.

Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.

I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.

EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.

Sorry för dubbelpost

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
Member Since:
December 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876201
April 20, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

som Nord sa...24 är lite förstort för 65cc köp nytt munstycke till 20mm:aren du har nu i stället.

Annars finns det bättre val än trimma en mt5:a 😉 som plugga ur en Drac 😛

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876202
April 20, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

20mm förgasare inte större. med 24mm kommer den att gå sämre. har du bytt insug. min mt5 gjorde 60-65 mätt med bil, men den hadde bara 5 halva och trim krök 12.5mm förgasare

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
Member Since:
July 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
876204
April 20, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: [quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?

:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.

Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.

I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.

EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.

Sorry för dubbelpost

o.O Fan va sämst, min polare hade inte mycket problem att få sin gå i 105... han köpte den typ 2 månader sen, o den har typ 10 år på nacken också 😀

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
Member Since:
July 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876208
April 20, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Nord][quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?

:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.

Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.

I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.

EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.

Sorry för dubbelpost

o.O Fan va sämst, min polare hade inte mycket problem att få sin gå i 105... han köpte den typ 2 månader sen, o den har typ 10 år på nacken också 😀

10 år är ju fan som skick i ny! Min står i garaget, den lever fortfarande efter 13 år DT är dock lite lättare än DTR ja nej 105 tror jag nog dock att en DT kan klara.

O alla nya plastmopparna de är ju bara plugga ur o slänga på ett rör så gör den 100. Det är ingen sport längre hehe om jag nu också ska ta ett exempel så hade en polare förute en Gilera GSM (Gileras Supermotard som finns i 2-3 ex i Sverige) med 70cc och den gasreste på 2:an :bgrin:

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876209
April 20, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

HAHAHAHAHAHA :)R :)R :)R
Fyfan, jag dööööööör!!!
HAHAHAHAHA

...Jaha, du var seriös...

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876224
April 20, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har 16.5 mm gasare nu inte 20mm.
jag tror inte det blir för stort. många som har 24mm på 65 kubiks cylinder.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
876227
April 20, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror också det blir alldeles för stort med 24mm.. Sen känner jag några som hade mt5or för länge sen och deras gick dåligt med 20mm tom..
Så nja har du möjligt het prova 20mm först..

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
876235
April 20, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade själv en MT5:a... Skit i 24mm förgasaren, den behövs inte. Finns mycket mer att ta av det du har nu.

Kör du med orginal luftburk? Ifall ja, byt inloppsgummit till ett ostrypt, den är rejält strypt orginal.

Byt till 4 läppars reed.

Köp en högkomp tomp.

Bestycka om förgasaren, jag hade 135 på min.

Med detta trim lär den göra ~90 blås och fortfarande inte dra alltför mycket soppa...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876238
April 20, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan alltid fila lite på porttiderna. Dock skall man läsa på ordentligt innan man ger sig på det. Det går inte att bara öppna upp hur som helst.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
Member Since:
July 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876243
April 20, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker då att du ska testa Sulans förslag, han har troligen meckat en del om han nu är bonde 😉 (No offense)

Många bra förslag

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 218
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL