July 18, 2003
Nord wrote: [quote=Nomic][quote=Nord][quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....
usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀
edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?
:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.
Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.
I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.
EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.
Sorry för dubbelpost
o.O Fan va sämst, min polare hade inte mycket problem att få sin gå i 105... han köpte den typ 2 månader sen, o den har typ 10 år på nacken också 😀
10 år är ju fan som skick i ny! Min står i garaget, den lever fortfarande efter 13 år DT är dock lite lättare än DTR ja nej 105 tror jag nog dock att en DT kan klara.
O alla nya plastmopparna de är ju bara plugga ur o slänga på ett rör så gör den 100. Det är ingen sport längre hehe om jag nu också ska ta ett exempel så hade en polare förute en Gilera GSM (Gileras Supermotard som finns i 2-3 ex i Sverige) med 70cc och den gasreste på 2:an :bgrin:
Stämmer bra det... håller på att sälja min max biaggi (aerox) just NU 😛 Lite pluggar och ett rör så gör den över hastighetsmätaren som ligger på 120 😉 Men den går fint och bra upp till 90... Tur att man har skivbroms bak och fram... för det behövs-.--
October 25, 2003
Dry_Ice wrote: [quote=Nord][quote=Nomic][quote=Nord][quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....
usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀
edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?
:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.
Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.
I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.
EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.
Sorry för dubbelpost
o.O Fan va sämst, min polare hade inte mycket problem att få sin gå i 105... han köpte den typ 2 månader sen, o den har typ 10 år på nacken också 😀
10 år är ju fan som skick i ny! Min står i garaget, den lever fortfarande efter 13 år DT är dock lite lättare än DTR ja nej 105 tror jag nog dock att en DT kan klara.
O alla nya plastmopparna de är ju bara plugga ur o slänga på ett rör så gör den 100. Det är ingen sport längre hehe om jag nu också ska ta ett exempel så hade en polare förute en Gilera GSM (Gileras Supermotard som finns i 2-3 ex i Sverige) med 70cc och den gasreste på 2:an :bgrin:
Stämmer bra det... håller på att sälja min max biaggi (aerox) just NU 😛 Lite pluggar och ett rör så gör den över hastighetsmätaren som ligger på 120 😉 Men den går fint och bra upp till 90... Tur att man har skivbroms bak och fram... för det behövs-.--
Kom igen, du tror inte seriöst på att du får upp den i 120 med bara ryckta strypningar och en effektpipa?
Med enbart dragna strypningar så gör den kanske 70 riktiga km/h, knappast mer, även fast det står 100 på mätaren. Min maxar 74.3 enligt GPS nu i medvind med alla pluggar dragna och en kass Tecnigaspipa, och det är klassat som ett bra resultat endå.
Var glad om du kommer över 80 riktiga säger jag.
September 30, 2004
20 mm förgasare är nog bäst. 24mm är för stort
om du har en "taiwan cylinder" den billiga sorten så max 20mm
ska du ha fart på mt´n graben så ska du nog montera en gammal Malossi cylinder =går som kulor å krut. De nya malossi cylindrarna är inget att hurra för.
...Och glöm inte en 65-70 cc topp det MÅSTE DU HA annars är det lika bra att köra med "femhalva"
70km/h är segt om min zundapp gör 30x2+10 med en hemportad 50cc
päroncylle +17mm bing.
March 11, 2003
Det är rätt intressant att läsa vad folk här på forumet tror att de skall få upp sina mopeder i. 120km/h???
Grabbar, det är inte alltid 125:or gör 120km/h, och då har de sisådär dubbelt så mycket kubik, och antagligen mer än dubbelt så mycket effekt.
Innan ni börjar snacka om 110+, mät hur mycket det är i riktiga km/h. Alltså inte med en bil eller liknande, för de har också runt 10% glädjemätare.
February 12, 2003
denstore wrote: Det är rätt intressant att läsa vad folk här på forumet tror att de skall få upp sina mopeder i. 120km/h???
Grabbar, det är inte alltid 125:or gör 120km/h, och då har de sisådär dubbelt så mycket kubik, och antagligen mer än dubbelt så mycket effekt.
Innan ni börjar snacka om 110+, mät hur mycket det är i riktiga km/h. Alltså inte med en bil eller liknande, för de har också runt 10% glädjemätare.
Agree.
Men allt går ju med nerförsbacke, medvind och riktig jävla glappkäft. 😉
November 29, 2003
Grabbar, det är inte alltid 125:or gör 120km/h, och då har de sisådär dubbelt så mycket kubik, och antagligen mer än dubbelt så mycket effekt.
Innan ni börjar snacka om 110+, mät hur mycket det är i riktiga km/h. Alltså inte med en bil eller liknande, för de har också runt 10% glädjemätare.[/quote
Har på film från en träff i sommras då en Derbi senda SM (tror det var en Derbi) åker i 118km/h som mäts upp med en bil, dock tar vägen slut. Morderna mopeder kan trimmas till 100km/h lättare än förr. Men en DT som gör över 100km/h är inte så trovärdigt, Inte med vanligt köpetrim från Lelles eller liknande.
March 11, 2003
whak wrote:
Har på film från en träff i sommras då en Derbi senda SM (tror det var en Derbi) åker i 118km/h som mäts upp med en bil, dock tar vägen slut. Morderna mopeder kan trimmas till 100km/h lättare än förr. Men en DT som gör över 100km/h är inte så trovärdigt, Inte med vanligt köpetrim från Lelles eller liknande.
Jag har sett felvisning på bilars hastighetsmätare, som långt överskrider 15%. Det är alltså mer än 15km/h i de hastigheterna vi pratar om. Jag litar alltså inte ett skit på när saker skall ha mätts upp med bil. Inte värt någonting i min mening. Dock så är faktumet att det är hyffsat få motorcyklar med under 25hk som klarar av 120km/h. Att få en moped till det, kräver toktrimning på hög nivå, och det tror jag inte många av er fixar faktiskt.
Och nej, mopederna har inte blivit oerhört mycket bättre sedan DT och MT-5. I alla fall inte så att de kan ge ett effekturtag i de nivåerna som vi pratar om.
June 5, 2004
Nord wrote: [quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....
usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀
edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?
:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.
Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.
I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.
Nja, en nyare moppe trimmas ganska lätt upp över hundra jämfört med en gammal moppe.
Om du kollar på det trimmet du hade på din DTR o sätter motsvarande på en typ Derbi Senda eller Furia eller liknande så skulle den gå över hundra utan problem.
denstore wrote: [quote=whak] Har på film från en träff i sommras då en Derbi senda SM (tror det var en Derbi) åker i 118km/h som mäts upp med en bil, dock tar vägen slut. Morderna mopeder kan trimmas till 100km/h lättare än förr. Men en DT som gör över 100km/h är inte så trovärdigt, Inte med vanligt köpetrim från Lelles eller liknande.
Jag har sett felvisning på bilars hastighetsmätare, som långt överskrider 15%. Det är alltså mer än 15km/h i de hastigheterna vi pratar om. Jag litar alltså inte ett skit på när saker skall ha mätts upp med bil. Inte värt någonting i min mening. Dock så är faktumet att det är hyffsat få motorcyklar med under 25hk som klarar av 120km/h. Att få en moped till det, kräver toktrimning på hög nivå, och det tror jag inte många av er fixar faktiskt.
Och nej, mopederna har inte blivit oerhört mycket bättre sedan DT och MT-5. I alla fall inte så att de kan ge ett effekturtag i de nivåerna som vi pratar om.
Och vad jag har hört så är det inte så svårt att få upp en Senda i den hastigheten, när jag säger att det inte är så svårt syftar jag förstås inte bara på ny krök, utan mer ny cylinder o hela kittet. Men när man ska över 120 o uppåt så blir det mer koplicerat.
November 29, 2003
denstore wrote:
Jag har sett felvisning på bilars hastighetsmätare, som långt överskrider 15%. Det är alltså mer än 15km/h i de hastigheterna vi pratar om. Jag litar alltså inte ett skit på när saker skall ha mätts upp med bil. Inte värt någonting i min mening. Dock så är faktumet att det är hyffsat få motorcyklar med under 25hk som klarar av 120km/h. Att få en moped till det, kräver toktrimning på hög nivå, och det tror jag inte många av er fixar faktiskt.
Och nej, mopederna har inte blivit oerhört mycket bättre sedan DT och MT-5. I alla fall inte så att de kan ge ett effekturtag i de nivåerna som vi pratar om.
Jag tippar på att du var 15år på 80talet.
Det låter så när du pratar om "toktrimmning" iallafall.
Sedan att du säger att effektmässigt så har inte mopederna blivit bättre än MT/DT, det behöver jag nog inte ens kommentera. :bok:
March 11, 2003
whak wrote:
Jag tippar på att du var 15år på 80talet.
Det låter så när du pratar om "toktrimmning" iallafall.
Sedan att du säger att effektmässigt så har inte mopederna blivit bättre än MT/DT, det behöver jag nog inte ens kommentera. :bok:
Berätta för mig vad som har hänt på tvåtaktsfronten sedan 80-talet? Allvarligt talat så har utvecklingen på 2-taktsmotorer mer eller mindre stått still sedan de variabla avgasportarna kom.
Reed-ventiler kom redan på 70-talet, och man har vetat hur man optimerar avgassystem sedan 50-talet. Det enda som egentligen har utvecklats sedan mitten av 80-talet är tändbox-teknik och ställbara tändkurvor. Det ger inte 20km/h......
January 15, 2002
denstore wrote: [quote=whak] Jag tippar på att du var 15år på 80talet.
Det låter så när du pratar om "toktrimmning" iallafall.
Sedan att du säger att effektmässigt så har inte mopederna blivit bättre än MT/DT, det behöver jag nog inte ens kommentera. :bok:
Berätta för mig vad som har hänt på tvåtaktsfronten sedan 80-talet? Allvarligt talat så har utvecklingen på 2-taktsmotorer mer eller mindre stått still sedan de variabla avgasportarna kom.
Reed-ventiler kom redan på 70-talet, och man har vetat hur man optimerar avgassystem sedan 50-talet. Det enda som egentligen har utvecklats sedan mitten av 80-talet är tändbox-teknik och ställbara tändkurvor. Det ger inte 20km/h......
Jag kan inte sätta fingret på vad som är bättre =P Men de är ju bara att kolla hur dom går ostrypt. En Derbi, beta elelr whatever går uppåt 70-80 ostrypt utan några nya delar, en DT går väl 50? kanske 60. Sen vet jag inte hur många hästar en DT har ostrypt, men derbi har en 5-6 om jag minns rätt
November 29, 2003
denstore wrote:
Berätta för mig vad som har hänt på tvåtaktsfronten sedan 80-talet? Allvarligt talat så har utvecklingen på 2-taktsmotorer mer eller mindre stått still sedan de variabla avgasportarna kom.
Reed-ventiler kom redan på 70-talet, och man har vetat hur man optimerar avgassystem sedan 50-talet. Det enda som egentligen har utvecklats sedan mitten av 80-talet är tändbox-teknik och ställbara tändkurvor. Det ger inte 20km/h......
Så du menar att en kittad Derbi senda exempelvis drar jämt med en trimmad DTmx? Då skulle jag gärna vilja se en DT/MT med lika mycket klös som den härhttp://www.bktv.se/~a0133d/Tom.....0Senda.avi
Trimmad med följande.
Mk Pro race cylinder 70cc (Portad)
Mk Pro race vev
Mk Pro race Limited edition rör
Mk Pro race lameller och fjädrar
Keihin 28mm förgasare
Kundo reedhus med Boyesen läppar
Kundo insug
Denso iridiumstift
UNI luftfilter
C4 lager
Motorblocket Portat
mm.
March 11, 2003
whak wrote: [quote=denstore] Berätta för mig vad som har hänt på tvåtaktsfronten sedan 80-talet? Allvarligt talat så har utvecklingen på 2-taktsmotorer mer eller mindre stått still sedan de variabla avgasportarna kom.
Reed-ventiler kom redan på 70-talet, och man har vetat hur man optimerar avgassystem sedan 50-talet. Det enda som egentligen har utvecklats sedan mitten av 80-talet är tändbox-teknik och ställbara tändkurvor. Det ger inte 20km/h......
Så du menar att en kittad Derbi senda exempelvis drar jämt med en trimmad DTmx? Då skulle jag gärna vilja se en DT/MT med lika mycket klös som den härhttp://www.bktv.se/~a0133d/Tommies%20ProRace%20Senda.avi
Trimmad med följande.
Mk Pro race cylinder 70cc (Portad)
Mk Pro race vev
Mk Pro race Limited edition rör
Mk Pro race lameller och fjädrar
Keihin 28mm förgasare
Kundo reedhus med Boyesen läppar
Kundo insug
Denso iridiumstift
UNI luftfilter
C4 lager
Motorblocket Portat
mm.
Ja, jag menar att lägger du lika mycket trim i en MT5 eller liknande, så går de nästan lika bra. Poängen är väl att det inte görs så mycket grejer till de mopederna idag, men att det däremot görs till de nya. Utöver det så är de nya betydligt bättre när det kommer till ramar och bromsar. De väger säkert 10-20kg mindre. Men att de skulle vara så oerhört mycket enklare att få upp i 120km/h är inte sant.
November 29, 2003
denstore wrote:
Ja, jag menar att lägger du lika mycket trim i en MT5 eller liknande, så går de nästan lika bra. Poängen är väl att det inte görs så mycket grejer till de mopederna idag, men att det däremot görs till de nya. Utöver det så är de nya betydligt bättre när det kommer till ramar och bromsar. De väger säkert 10-20kg mindre. Men att de skulle vara så oerhört mycket enklare att få upp i 120km/h är inte sant.
Nja det vetetusan, tex Derbi Senda motorn är ju redan piggare original än mot exempelvis Honda MT motorn. Sedan finns ju de mesta av det där trimmet till Honda men dom gör bara runt 100knutar som max.
July 14, 2004
denstore wrote: [quote=whak][quote=denstore] Berätta för mig vad som har hänt på tvåtaktsfronten sedan 80-talet? Allvarligt talat så har utvecklingen på 2-taktsmotorer mer eller mindre stått still sedan de variabla avgasportarna kom.
Reed-ventiler kom redan på 70-talet, och man har vetat hur man optimerar avgassystem sedan 50-talet. Det enda som egentligen har utvecklats sedan mitten av 80-talet är tändbox-teknik och ställbara tändkurvor. Det ger inte 20km/h......
Så du menar att en kittad Derbi senda exempelvis drar jämt med en trimmad DTmx? Då skulle jag gärna vilja se en DT/MT med lika mycket klös som den härhttp://www.bktv.se/~a0133d/Tommies%20ProRace%20Senda.avi
Trimmad med följande.
Mk Pro race cylinder 70cc (Portad)
Mk Pro race vev
Mk Pro race Limited edition rör
Mk Pro race lameller och fjädrar
Keihin 28mm förgasare
Kundo reedhus med Boyesen läppar
Kundo insug
Denso iridiumstift
UNI luftfilter
C4 lager
Motorblocket Portat
mm.
Ja, jag menar att lägger du lika mycket trim i en MT5 eller liknande, så går de nästan lika bra. Poängen är väl att det inte görs så mycket grejer till de mopederna idag, men att det däremot görs till de nya. Utöver det så är de nya betydligt bättre när det kommer till ramar och bromsar. De väger säkert 10-20kg mindre. Men att de skulle vara så oerhört mycket enklare att få upp i 120km/h är inte sant.
Det sista håller jag med om, men haka inte upp dig på "120km/h" ... uppmätt och kontrollmätt så går min polares moppe 100 iallafall. (Och han har inte mycket trim) min går 65-70 utan trim.... och jag har en yamaha DT 91 🙂
4 Guest(s)