Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)
GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
876570
April 21, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote:
Mopeder utan växlar ÄR INTE MOPEDER! Scootrar är gay.

WORD wink

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
Member Since:
July 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
876626
April 21, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: [quote=Fackamato] Mopeder utan växlar ÄR INTE MOPEDER! Scootrar är gay.

WORD wink

Hela grejen är ju att växla liksom. Det har inte dessa Jl-klädda scooterförare fattat.. 🙂 TÄNK vad dom missar... 🙂

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
876636
April 21, 2005 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore: Kan säga att det har hänt en hel del, för det första så finns det idag vattenkylning, man kan köra med tightare lager- och kolvspel. För det andra så är dagens mopeder fabriksbyggda med högre effekter, när de sen kommer till Sverige så stryps de, en Rieju Drac ger tex 8hk ostrypt.

Visserligen så har en MT5:a också 8hk orginal, men där ströp man inte bara andningen, utan bytte halva motorn.

Dessutom så håller köptrim idag en mycket högre nivå än vad det hade för 10 år sen... 120 blås på en moppe är inte längre omöjligt. Min Suzuki GT125 -78, tvåcylindrig, 18hk, toppar ca 120 blås. Prövade en Derbi med 75cc, 21mm, effektsystem mm. Den gick nästan lika bra, inte lika bra register dock...

Avatar
Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
November 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876655
April 21, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: [quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?

:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.

Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.

I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.

EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.

Sorry för dubbelpost

vad för dtr då? luftkylda?
iaf min dtr toppar 95km/h uppmätt med cykeldator så inge fejk, har bara dragit pluggen i avgasröret 12/52 drevning och ostrypt cdibox

edit: då har ja alltså en vattenkyld 98a

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
Member Since:
July 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876666
April 21, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: [quote=Nord][quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?

:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.

Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.

I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.

EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.

Sorry för dubbelpost

vad för dtr då? luftkylda?
iaf min dtr toppar 95km/h uppmätt med cykeldator så inge fejk, har bara dragit pluggen i avgasröret 12/52 drevning och ostrypt cdibox

edit: då har ja alltså en vattenkyld 98a

Läser du vidare i tråden så står det att det är den luftkylda som väger mera ifrån 92 alltså 13 år gammal. Din har som sagt, CDI och pluggar. 😉

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876692
April 21, 2005 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]denstore: Kan säga att det har hänt en hel del, för det första så finns det idag vattenkylning, man kan köra med tightare lager- och kolvspel. För det andra så är dagens mopeder fabriksbyggda med högre effekter, när de sen kommer till Sverige så stryps de, en Rieju Drac ger tex 8hk ostrypt.

Visserligen så har en MT5:a också 8hk orginal, men där ströp man inte bara andningen, utan bytte halva motorn.

Dessutom så håller köptrim idag en mycket högre nivå än vad det hade för 10 år sen... 120 blås på en moppe är inte längre omöjligt. Min Suzuki GT125 -78, tvåcylindrig, 18hk, toppar ca 120 blås. Prövade en Derbi med 75cc, 21mm, effektsystem mm. Den gick nästan lika bra, inte lika bra register dock...

Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.

Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
876693
April 21, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj oj vilka moppefuckon det finns i denna tråd. 😀

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876720
April 21, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.

De flesta har ingen aning om hur fort 100km/h igentligen är.
Har vart över det en gång med polarens Speedfight 1a med MidRace 70cc, på en gropig 70-väg.
Erkänner att jag saktade ner rätt jävla fort, varje liten grop i vägen kändes i hela kroppen. Det är inte meningen att man ska köra så fort med de där 12" däcken, det är dock en annan sak på cross- och supermotardmodeller, men 100km/h är fortfarande grymt fort på en moppe, speciellt för de helt utan förarutbildning.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
876725
April 21, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

har en puch florida -58 som gör 60 knutar! 😛 skulle det gå fortare skulle den falla isär.

bör kanske tillägga att det är en 2 växlad moppe, och man växlar med handen 😛

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876728
April 21, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: har en puch florida -58 som gör 60 knutar! 😛 skulle det gå fortare skulle den falla isär.

Tvärtom, menar du? 😛
Den går fortare ifall den faller isär...:)

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
876739
April 21, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som lekt med tanken att montera på någon slags kompressor på moppen? Tex att ta en ta en lite vassare elmotor från en radiostyrd bild och koppla en fläkt till den som blåser in mer luft i motorn.
Vet inte om det kommer att fungera dock.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876774
April 21, 2005 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Ingen som lekt med tanken att montera på någon slags kompressor på moppen? Tex att ta en ta en lite vassare elmotor från en radiostyrd bild och koppla en fläkt till den som blåser in mer luft i motorn.
Vet inte om det kommer att fungera dock.

Det är inte så meningsfullt på en 2-taktare. Visst, det går, och man kan få bra resultat, men idén med tvåtaktarens enkelhet går ju åt pipan.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876778
April 21, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Ingen som lekt med tanken att montera på någon slags kompressor på moppen? Tex att ta en ta en lite vassare elmotor från en radiostyrd bild och koppla en fläkt till den som blåser in mer luft i motorn.
Vet inte om det kommer att fungera dock.

Javisst, i med ett turboaggregat när du ändå är igång...:)

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876829
April 21, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=squarepusher]Ingen som lekt med tanken att montera på någon slags kompressor på moppen? Tex att ta en ta en lite vassare elmotor från en radiostyrd bild och koppla en fläkt till den som blåser in mer luft i motorn.
Vet inte om det kommer att fungera dock.

Javisst, i med ett turboaggregat när du ändå är igång...:)

Fattigmansturbo kan man alltid bygga.
Köp minst 50mm slang/rör och dra från insuget till luftburken och fram någonstans längst fram på moppen.
Vet en kille som provade, har ingen aning om resultatet dock.

Avatar
Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
November 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876841
April 21, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: [quote=Snowman89][quote=Nord][quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....

usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀

edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?

:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.

Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.

I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.

EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.

Sorry för dubbelpost

vad för dtr då? luftkylda?
iaf min dtr toppar 95km/h uppmätt med cykeldator så inge fejk, har bara dragit pluggen i avgasröret 12/52 drevning och ostrypt cdibox

edit: då har ja alltså en vattenkyld 98a

Läser du vidare i tråden så står det att det är den luftkylda som väger mera ifrån 92 alltså 13 år gammal. Din har som sagt, CDI och pluggar. 😉

ok va de ja trodde 🙂
med effektrör så e de nog inte helt omöjligt att toppa över 100 me min tror ja, men som många säger ja tycker 90km/h känns snabbt

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
876899
April 21, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.

Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)

En Derbi med köptrim ger aldrig en DT125LC på nöten, så är det. Men det går att få upp dem i höga hastigheter med mycket pengar och kunskap(?)....

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876915
April 21, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.

Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)

Jag säger inte att 120km/h är en baggis, jag säger att 100km/h knäcker du lätt med dagens mopeder. Sedan att scoots har blivit poppis förstår jag på sätt och vis, det arrangeras årligen "streetrace" med mopeder och då för att vinna der där lilla extra i starten så kör många med scoots.

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
Member Since:
December 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876971
April 21, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt blåbärs snubbarna ska min ha toppat 107 på planmark när dem stog där längs vägen :P. den va en dyr mätning :D, eftersom den kostade sådär 3700kr med alla nya delar och böter :).

* Rieju drac helt urpluggad, 14mm insug (borrat),tömd katt,13/48 drev,k&n filter,~7% metanol i tanken, resten orginal.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
877078
April 22, 2005 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=denstore]

Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.

Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)

Jag säger inte att 120km/h är en baggis, jag säger att 100km/h knäcker du lätt med dagens mopeder. Sedan att scoots har blivit poppis förstår jag på sätt och vis, det arrangeras årligen "streetrace" med mopeder och då för att vinna der där lilla extra i starten så kör många med scoots.

MB-50 motor trimmad på motorlabbet på HVA(dom gör rätt många tvåtaktsmotorer ja) 124km/tim uppmätt med radar sveriges snabbaste 2003 körde ej 2004 men i år så får vi väl se.

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
Member Since:
May 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
877087
April 22, 2005 - 4:13 am
sp_Permalink sp_Print

Till Denstore och alla som tvivlar, pluggade ur, drevade och bytte puffrör på min Reiju Drac när man hade åldern inne och den höll jämt med farsans Kawwa 125cc i acc, iofs en gammal kawwa med 20 år på nacken men ändå. Sen i farter över 65-70 så drog kawwan ifrån självklart men men. Hade kompisar som höll på med nya och gamla MT5or samt gamla DT med en jäkla massa trim men det slutade ändå med att ingen kunde matcha mig. Toppfarten enligt mätaren låg på 105, skulle tippa på 90 verkliga dock.

Läskigaste moppeminnet var när jag skulle testa en råtrimmad ciao som enligt ägaren gick i 80/h ( ingen hastighetsmätare), var som att sitta på en trehjuling med NOS. Läskigt. Plastkåpan för motorn smälte efter lite lekstuga på en grusplan. Fan vad tvåtaktstiden var rolig :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 300
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL