May 23, 2002
denstore: Kan säga att det har hänt en hel del, för det första så finns det idag vattenkylning, man kan köra med tightare lager- och kolvspel. För det andra så är dagens mopeder fabriksbyggda med högre effekter, när de sen kommer till Sverige så stryps de, en Rieju Drac ger tex 8hk ostrypt.
Visserligen så har en MT5:a också 8hk orginal, men där ströp man inte bara andningen, utan bytte halva motorn.
Dessutom så håller köptrim idag en mycket högre nivå än vad det hade för 10 år sen... 120 blås på en moppe är inte längre omöjligt. Min Suzuki GT125 -78, tvåcylindrig, 18hk, toppar ca 120 blås. Prövade en Derbi med 75cc, 21mm, effektsystem mm. Den gick nästan lika bra, inte lika bra register dock...
November 18, 2003
Nord wrote: [quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....
usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀
edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?
:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.
Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.
I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.
EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.
Sorry för dubbelpost
vad för dtr då? luftkylda?
iaf min dtr toppar 95km/h uppmätt med cykeldator så inge fejk, har bara dragit pluggen i avgasröret 12/52 drevning och ostrypt cdibox
edit: då har ja alltså en vattenkyld 98a
July 4, 2003
Snowman89 wrote: [quote=Nord][quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....
usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀
edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?
:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.
Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.
I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.
EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.
Sorry för dubbelpost
vad för dtr då? luftkylda?
iaf min dtr toppar 95km/h uppmätt med cykeldator så inge fejk, har bara dragit pluggen i avgasröret 12/52 drevning och ostrypt cdibox
edit: då har ja alltså en vattenkyld 98a
Läser du vidare i tråden så står det att det är den luftkylda som väger mera ifrån 92 alltså 13 år gammal. Din har som sagt, CDI och pluggar. 😉
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
March 11, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]denstore: Kan säga att det har hänt en hel del, för det första så finns det idag vattenkylning, man kan köra med tightare lager- och kolvspel. För det andra så är dagens mopeder fabriksbyggda med högre effekter, när de sen kommer till Sverige så stryps de, en Rieju Drac ger tex 8hk ostrypt.
Visserligen så har en MT5:a också 8hk orginal, men där ströp man inte bara andningen, utan bytte halva motorn.
Dessutom så håller köptrim idag en mycket högre nivå än vad det hade för 10 år sen... 120 blås på en moppe är inte längre omöjligt. Min Suzuki GT125 -78, tvåcylindrig, 18hk, toppar ca 120 blås. Prövade en Derbi med 75cc, 21mm, effektsystem mm. Den gick nästan lika bra, inte lika bra register dock...
Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.
Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)
October 25, 2003
denstore wrote: Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.
De flesta har ingen aning om hur fort 100km/h igentligen är.
Har vart över det en gång med polarens Speedfight 1a med MidRace 70cc, på en gropig 70-väg.
Erkänner att jag saktade ner rätt jävla fort, varje liten grop i vägen kändes i hela kroppen. Det är inte meningen att man ska köra så fort med de där 12" däcken, det är dock en annan sak på cross- och supermotardmodeller, men 100km/h är fortfarande grymt fort på en moppe, speciellt för de helt utan förarutbildning.
March 11, 2003
squarepusher wrote: Ingen som lekt med tanken att montera på någon slags kompressor på moppen? Tex att ta en ta en lite vassare elmotor från en radiostyrd bild och koppla en fläkt till den som blåser in mer luft i motorn.
Vet inte om det kommer att fungera dock.
Det är inte så meningsfullt på en 2-taktare. Visst, det går, och man kan få bra resultat, men idén med tvåtaktarens enkelhet går ju åt pipan.
February 12, 2003
squarepusher wrote: Ingen som lekt med tanken att montera på någon slags kompressor på moppen? Tex att ta en ta en lite vassare elmotor från en radiostyrd bild och koppla en fläkt till den som blåser in mer luft i motorn.
Vet inte om det kommer att fungera dock.
Javisst, i med ett turboaggregat när du ändå är igång...:)
October 25, 2003
Mean Machine wrote: [quote=squarepusher]Ingen som lekt med tanken att montera på någon slags kompressor på moppen? Tex att ta en ta en lite vassare elmotor från en radiostyrd bild och koppla en fläkt till den som blåser in mer luft i motorn.
Vet inte om det kommer att fungera dock.
Javisst, i med ett turboaggregat när du ändå är igång...:)
Fattigmansturbo kan man alltid bygga.
Köp minst 50mm slang/rör och dra från insuget till luftburken och fram någonstans längst fram på moppen.
Vet en kille som provade, har ingen aning om resultatet dock.
November 18, 2003
Nord wrote: [quote=Snowman89][quote=Nord][quote=Nomic]Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....
usch, sälj MT5, kör DT :), med trim kommer man lätt upp i över 120 med en DT... min polare har sin trimmad o gör typ 105 max med den 😀
edit 1 : Effektavgasrör kanske skulle vara nåt?
:hehe: :rollsmile: :)R Ungefär så säger jag till att få upp en DT i 120 😉 Det krävs, mycket, väääldigt mycket för att få upp en moppe o över 110.
Min DTR hade förut: Sporluftfilter, mikuni 20mm, treläppade "kommer inte på vad det heter" reeds, 70cc+högkomptopplock och trimrör hela vägen plus 16/48 drevning och den gjorde väl någonstans mellan 90-100.
I över 100 blås så börjar luftmotståndet ta i rejält, då krävs det mer åt en 15-25 hk.
EDIT: Nu gör den 65KM/H Ärliga, uppmätta med flera olika fordon. Då sitter det Sportluftfilte, originalförgasare men med trimreedsen och en originalcylinder med högkomp och 11/48 drevning plus rör hela vägen.
Sorry för dubbelpost
vad för dtr då? luftkylda?
iaf min dtr toppar 95km/h uppmätt med cykeldator så inge fejk, har bara dragit pluggen i avgasröret 12/52 drevning och ostrypt cdibox
edit: då har ja alltså en vattenkyld 98a
Läser du vidare i tråden så står det att det är den luftkylda som väger mera ifrån 92 alltså 13 år gammal. Din har som sagt, CDI och pluggar. 😉
ok va de ja trodde 🙂
med effektrör så e de nog inte helt omöjligt att toppa över 100 me min tror ja, men som många säger ja tycker 90km/h känns snabbt
May 23, 2002
denstore wrote:
Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)
En Derbi med köptrim ger aldrig en DT125LC på nöten, så är det. Men det går att få upp dem i höga hastigheter med mycket pengar och kunskap(?)....
November 29, 2003
denstore wrote:
Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)
Jag säger inte att 120km/h är en baggis, jag säger att 100km/h knäcker du lätt med dagens mopeder. Sedan att scoots har blivit poppis förstår jag på sätt och vis, det arrangeras årligen "streetrace" med mopeder och då för att vinna der där lilla extra i starten så kör många med scoots.
December 30, 2003
Enligt blåbärs snubbarna ska min ha toppat 107 på planmark när dem stog där längs vägen :P. den va en dyr mätning :D, eftersom den kostade sådär 3700kr med alla nya delar och böter :).
* Rieju drac helt urpluggad, 14mm insug (borrat),tömd katt,13/48 drev,k&n filter,~7% metanol i tanken, resten orginal.
October 31, 2003
whak wrote: [quote=denstore]
Jag vet att det är skillnad på dagens mopeder, och gårdagens. Dock är jag rätt rejält skeptisk till att en Derbi skulle ge en DT125LC på nöten. Det är ungefär det vi pratar om.
Många här verkar tro att 120km/h är en baggis, och egna eller kompisar som har mopeder som går över 100km/h. Jag är jäkligt skeptiskt till det. Önskedrömmar och glädjemätare, skulle jag vilja påstå.Skoj att du har en GT125. En sån har jag också haft. Fast det var många år sedan......:)
Jag säger inte att 120km/h är en baggis, jag säger att 100km/h knäcker du lätt med dagens mopeder. Sedan att scoots har blivit poppis förstår jag på sätt och vis, det arrangeras årligen "streetrace" med mopeder och då för att vinna der där lilla extra i starten så kör många med scoots.
MB-50 motor trimmad på motorlabbet på HVA(dom gör rätt många tvåtaktsmotorer ja) 124km/tim uppmätt med radar sveriges snabbaste 2003 körde ej 2004 men i år så får vi väl se.
May 3, 2004
Till Denstore och alla som tvivlar, pluggade ur, drevade och bytte puffrör på min Reiju Drac när man hade åldern inne och den höll jämt med farsans Kawwa 125cc i acc, iofs en gammal kawwa med 20 år på nacken men ändå. Sen i farter över 65-70 så drog kawwan ifrån självklart men men. Hade kompisar som höll på med nya och gamla MT5or samt gamla DT med en jäkla massa trim men det slutade ändå med att ingen kunde matcha mig. Toppfarten enligt mätaren låg på 105, skulle tippa på 90 verkliga dock.
Läskigaste moppeminnet var när jag skulle testa en råtrimmad ciao som enligt ägaren gick i 80/h ( ingen hastighetsmätare), var som att sitta på en trehjuling med NOS. Läskigt. Plastkåpan för motorn smälte efter lite lekstuga på en grusplan. Fan vad tvåtaktstiden var rolig :bgrin:
3 Guest(s)