March 11, 2003
KorSpo wrote: Till Denstore och alla som tvivlar, pluggade ur, drevade och bytte puffrör på min Reiju Drac när man hade åldern inne och den höll jämt med farsans Kawwa 125cc i acc, iofs en gammal kawwa med 20 år på nacken men ändå. Sen i farter över 65-70 så drog kawwan ifrån självklart men men. Hade kompisar som höll på med nya och gamla MT5or samt gamla DT med en jäkla massa trim men det slutade ändå med att ingen kunde matcha mig. Toppfarten enligt mätaren låg på 105, skulle tippa på 90 verkliga dock.
Läskigaste moppeminnet var när jag skulle testa en råtrimmad ciao som enligt ägaren gick i 80/h ( ingen hastighetsmätare), var som att sitta på en trehjuling med NOS. Läskigt. Plastkåpan för motorn smälte efter lite lekstuga på en grusplan. Fan vad tvåtaktstiden var rolig :bgrin:
Du bekräftar ju vad jag säger. Det är klart att det är möjligt att få mopeder att gå fort, men det är grym skillnad på 105 riktiga kilometer i timmen, och 105 på mätaren.
November 22, 2001
Nomic wrote: Fett fattigt att den där går i 70... min som inte har några trim alls går i 70 och det är en yamaha DT 91:a ....
Inte en chans att den inte har några trim alls om den går i 70 (iaf om inte mätaren e totalt kass)
Minns att väldigt många hävdade liknande saker på min tid, men när väl började titta på moppen så var de trimmade iaf.
Visar mätaren 70 kan jag tänka mig att du har pluggen dragen och den är drevad. Eller?
Till trådskaparen,jag skulle kollat motorn om jag var du, 70km/h med de trimmen är jäkligt lite.
Min MT5'a gjorde 85 ärliga km/h med 5½'a och lite andra småtrim.
Fast mopeder är lite som överklockning, det gäller att ha tur med exemplaret 🙂
November 29, 2003
Nomic wrote: Det sista håller jag med om, men haka inte upp dig på "120km/h" ... uppmätt och kontrollmätt så går min polares moppe 100 iallafall. (Och han har inte mycket trim) min går 65-70 utan trim.... och jag har en yamaha DT 91 🙂
I helskotta att din DT 91:a gör 70km/h utan trim.
Min DT 90:a med följande trim gör runt 70knutar.
5.5hk cylinder
16½ mm förgasare
16½mm insug
Powerbox
13kugg fram minns ej bakdrevningen
Luhao krök.
June 5, 2004
whak wrote: [quote=Nomic]Det sista håller jag med om, men haka inte upp dig på "120km/h" ... uppmätt och kontrollmätt så går min polares moppe 100 iallafall. (Och han har inte mycket trim) min går 65-70 utan trim.... och jag har en yamaha DT 91 🙂
I helskotta att din DT 91:a gör 70km/h utan trim.
Min DT 90:a med följande trim gör runt 70knutar.
5.5hk cylinder
16½ mm förgasare
16½mm insug
Powerbox
13kugg fram minns ej bakdrevningen
Luhao krök.
Du vet hur det är, HAN tror att det inte är något trim för att den som han köpte den av sa att det inte var det. Men nästan ingen moppe som är från början av 90-talet är otrimmad, har oftast alltid hamnat något trim på mopparna.
November 29, 2003
azN- wrote:
Du vet hur det är, HAN tror att det inte är något trim för att den som han köpte den av sa att det inte var det. Men nästan ingen moppe som är från början av 90-talet är otrimmad, har oftast alltid hamnat något trim på mopparna.
Jo det är sant, roliga är att folk tror så mycket på dom de köper mopeden av.
December 28, 2003
Jag har också en moppe fråga om det går bra 😉
På min Yamaha Fs1 sitter följande:
5.5 50cc cylinder.
Original topplock
16mm förgasare
16mm insug
drevad 14/43
Den gör just nu 74 riktiga kilometer.
Men den är rejält begränsad av drevet, en till kugg ger 10km/tim.
Med 15drev fram har jag som mest kommit upp i 86. Rätt bra för 50 cc 🙂
iaf, skulle det ge mycket att byta till 60cc?
Mer bottendrag? Bättre toppfart?
Kommer den låta märkbart mer?
Saken är att jag lyckades få min nya kolv att nypa idag, och den lämnade en liten repa i cylindern.
Så då tänkte jag köpa ny, men ska jag ha en ny kan jag lika gärna köpa 60cc. Trim som trim.
Ja det va väl allt :p
November 18, 2003
badbolll wrote: Jag har också en moppe fråga om det går bra 😉
På min Yamaha Fs1 sitter följande:
5.5 50cc cylinder.
Original topplock
16mm förgasare
16mm insug
drevad 14/43Den gör just nu 74 riktiga kilometer.
Men den är rejält begränsad av drevet, en till kugg ger 10km/tim.
Med 15drev fram har jag som mest kommit upp i 86. Rätt bra för 50 cc 🙂iaf, skulle det ge mycket att byta till 60cc?
Mer bottendrag? Bättre toppfart?
Kommer den låta märkbart mer?Saken är att jag lyckades få min nya kolv att nypa idag, och den lämnade en liten repa i cylindern.
Så då tänkte jag köpa ny, men ska jag ha en ny kan jag lika gärna köpa 60cc. Trim som trim.Ja det va väl allt :p
inte riktigt samma sak men, toppade 94km/h uppmätt med cykeldator med 50cc original cylinder :p då kan ja lova att de blåste!!
July 14, 2004
whak wrote: [quote=Nomic]Det sista håller jag med om, men haka inte upp dig på "120km/h" ... uppmätt och kontrollmätt så går min polares moppe 100 iallafall. (Och han har inte mycket trim) min går 65-70 utan trim.... och jag har en yamaha DT 91 🙂
I helskotta att din DT 91:a gör 70km/h utan trim.
Min DT 90:a med följande trim gör runt 70knutar.
5.5hk cylinder
16½ mm förgasare
16½mm insug
Powerbox
13kugg fram minns ej bakdrevningen
Luhao krök.
Det gör den, ingen glädjemätare, det är kontrollmätt.
Däremot skulle jag vilja få reda på lite lättare trim man kan göra på DT 🙂
Vill at den ska gå snabbare...pallar inte att dessa plastopeder drar förbi... Det knäcker mitt hjärta...Som att åka T-Bird och bli omkörd av volvo 240.
Om du vill testa kan du få göra det i GBG ifall du vill... (inget j/k)
70 knutar gör den utan trim :), men det är dock toppfart, alltså ligger jag i snitt 55-60... sen ifall det är raksträcka då så kommer man upp i 70... men inte annars
October 6, 2003
Nomic wrote: [quote=GroundX][quote=Fackamato] Mopeder utan växlar ÄR INTE MOPEDER! Scootrar är gay.
WORD
Hela grejen är ju att växla liksom. Det har inte dessa Jl-klädda scooterförare fattat.. 🙂 TÄNK vad dom missar... 🙂
Puckon 😉
En Scooter har växlar, bara det att på dessa hojar är det automatlåda!
Jösses...
denstore wrote: Du kan alltid fila lite på porttiderna. Dock skall man läsa på ordentligt innan man ger sig på det. Det går inte att bara öppna upp hur som helst.
Är det så man kallar "Jacka kolven" söderöver?
😕
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore]Du kan alltid fila lite på porttiderna. Dock skall man läsa på ordentligt innan man ger sig på det. Det går inte att bara öppna upp hur som helst.
Är det så man kallar "Jacka kolven" söderöver?
😕
Delvis. Du kan också fila på själva portarna, alltså kanalernas öppningar.
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore]Du kan alltid fila lite på porttiderna. Dock skall man läsa på ordentligt innan man ger sig på det. Det går inte att bara öppna upp hur som helst.
Är det så man kallar "Jacka kolven" söderöver?
😕
Delvis. Du kan också fila på svälva portarna, alltså kanalernas öppningar.
Med ett slipstift med långt "skaft" åstadkom jag ganska rejäla "portningar" på både Puch Dakotan och Zundappen jag hade som ung mopedåkare..
Och för att infektera debatten.....När en moppe gick långsammare än 60, så betraktades den som orginal här hemma..
Själv hade jag något som i folkmun kallades "spagetti-11" på Zundappen.
Det var en strax under 70cc, och med en "överströmmningskanal"..Dvs en liten urfräsning i loppet ovanför insuget + ett hål i kolven strax under kolvtoppen.
Vet inte ifall sådant är vanligt idag, men i början av 80-talet var dom ovanliga.
Kröntes av en sk. solfjädertopp...Det hela såg snyggt ut, och för att gardera mej kan vi väl säga att den toppade 100km/h +-20..
Vet inte om det kan vara användbart idag, men ett tips är att fila ner kolvtoppen lite på sidorna mittför kanalerna..Alltsom oftast är inte kanalerna helt öppna när kolven är i botten + att du får lite mer effekt typ kolvjackning.
*Edit*
Hade Dellorto 19mm på Zundappen, och det största drev som fanns att få tag på fram, tror det var 16 kugg, minns inte säkert. Bak typ 32..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 16, 2005
*blir nostalgisk* min gamal dt -92:a jag hade.. gick inte så fort men med större drev fram, "grovböj" och större insug (inte förg.) varade jag ur 4 i branta uppförsbackar... var lite småknepig å köra då.. sålde den sen.. som sagt gjorde bara 55-60 men å andra sidan saktade den inte ner för nått
Ujujuj, lite känning av 40-årkris tror jag..
Typ 25 år sen man puttrade runt på moppe dagligdags..
😮 😕
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
obelix wrote: [quote=ilg@dd]Ujujuj, lite känning av 40-årkris tror jag..
Typ 25 år sen man puttrade runt på moppe dagligdags..
😮 😕
:hb: :pidu:
Visst är det kul när mantänker efter hur länge sedan det var man gjorde vissa saker.
Definitivt inte..
Man tycker det mesta känns som det skulle vart igår, men när man börjar räkna efter... :spy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
3 Guest(s)