Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)
Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
878827
April 25, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878830
April 25, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jonne88 wrote: har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Näe, den ska väl vara längst ner om du ska få mest bensin i förgasaren??
Om det inte förändrats radikalt på den gamla tvåtaktaren senaste tiden..
Alltså, så att nålen öppnar flödet max..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
878839
April 25, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

okej som jag själv trodde. då ska den flyttas neråt för att få mer.

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878846
April 25, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

En gammal Peugeout moppe, inte en sån där skit med variator osv, fick jag upp i 55km/h utan påköpt trim. Allt handlar om att veta hur man ska ställa tändning och förgasare.

2Taktare i all ära, men V8an som jag skruvar nu äger er alla 😉

Oldschool member since 2002.

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878847
April 25, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jonne88 wrote: har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.

Oldschool member since 2002.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878850
April 25, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote: [quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.

:rull:

*Edit*
:cy: laugh 🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
878863
April 25, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Näe, den ska väl vara längst ner om du ska få mest bensin i förgasaren??
Om det inte förändrats radikalt på den gamla tvåtaktaren senaste tiden..
Alltså, så att nålen öppnar flödet max..

Precis, testa att flytta ner nålen, du menar väl att clipsen sitter högst upp?

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878874
April 25, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.

:rull:

*Edit*
:cy: laugh 🙄

W00T?

Oldschool member since 2002.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878876
April 25, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote: [quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.

:rull:

*Edit*
:cy: laugh 🙄

W00T?

Ditt inlägg saknade bara lite verklighetsförankring, typ 100%
😀

*Edit*
Lite offtopic kan hända..Men jag gjorde en sök på susning för att se om det fanns nån bra beskrivning på hur choken funkar..Hamnade på nått sätt på en sida om volvo 240.
Smått rolig faktiskt..

http://susning.nu/Volvo_240

Manuell choke, något som bara speciellt duktiga personer kan kallstarta..
😎

"240-modellen stod på topp år 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten DL via GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjyvstopp eller sura tändstift."

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878932
April 25, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.

:rull:

*Edit*
:cy: laugh 🙄

W00T?

Ditt inlägg saknade bara lite verklighetsförankring, typ 100%
😀

*Edit*
Lite offtopic kan hända..Men jag gjorde en sök på susning för att se om det fanns nån bra beskrivning på hur choken funkar..Hamnade på nått sätt på en sida om volvo 240.
Smått rolig faktiskt..

http://susning.nu/Volvo_240

Manuell choke, något som bara speciellt duktiga personer kan kallstarta..
😎

"240-modellen stod på topp år 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten DL via GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjyvstopp eller sura tändstift."

Ptja, måhända...
Tar min gamla LEM med Del'lorto förgasare, där ströps luften istället för att ge mer bensin, om du förstår hur jag menar?
Självklart antänder det lättare med mer bensin, dock till viss gräns bara.

Oldschool member since 2002.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878945
April 25, 2005 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote:

Ptja, måhända...
Tar min gamla LEM med Del'lorto förgasare, där ströps luften istället för att ge mer bensin, om du förstår hur jag menar?
Självklart antänder det lättare med mer bensin, dock till viss gräns bara.

Du har inte tänkt på att när du stryper luftflödet så ökar du vacuumeffekten i förgasaren vilket ger till följd att bränsletillförseln ökar??
Där har du även en förklaring till att ottomotorn "drar mer soppa" när du kör med choken på..
Det är ganska enkelt när man tänker efter..eller hur?
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878954
April 25, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?

Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.

:rull:

*Edit*
:cy: laugh 🙄

W00T?

Ditt inlägg saknade bara lite verklighetsförankring, typ 100%
😀

*Edit*
Lite offtopic kan hända..Men jag gjorde en sök på susning för att se om det fanns nån bra beskrivning på hur choken funkar..Hamnade på nått sätt på en sida om volvo 240.
Smått rolig faktiskt..

http://susning.nu/Volvo_240

Manuell choke, något som bara speciellt duktiga personer kan kallstarta..
😎

"240-modellen stod på topp år 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten DL via GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjyvstopp eller sura tändstift."

Ptja, måhända...
Tar min gamla LEM med Del'lorto förgasare, där ströps luften istället för att ge mer bensin, om du förstår hur jag menar?
Självklart antänder det lättare med mer bensin, dock till viss gräns bara.

Du har inte tänkt på att när du stryper luftflödet så ökar du vacuumeffekten i förgasaren vilket ger till följd att bränsletillförseln ökar??
Där har du även en förklaring till att ottomotorn "drar mer soppa" när du kör med choken på..
Det är ganska enkelt när man tänker efter..eller hur?
wink

Ja, det är enkelt, men det finns alltid undantag.
Det behöver inte (gäller inte alla förgasare) vara så att vakuumet gör så att den suger mer bensin, utan att luftmängden minskar och därför ändrar bränsle/luftblandningen.
Dessa gjordes inte i stor skala, det vart för komplicerat och dyrt.
Det jag menar är att mängden bränsle kan vara densamma, men mängden syre som tillsätts minskar istället.

Jag är på inget sätt en ''nybörjare'', eller korkad för den delen. Jag formulerade mig endast lite klantigt...
Om jag vore helt ''retarded'' på motorer så skulle jag nog inte pilla på Brillkos Pontiac LeMans, men å andra sidan är den lite mer hitech.
Ingen choke där inte eller så 😉
Den har ju t.o.m insprutning och fördelarlös tändning 🙂

Oldschool member since 2002.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878970
April 25, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote:
Massa prat om ottos motortyp

Man måste ju börja nånstans..
Lycka till med racingen..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878971
April 25, 2005 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Herregud grappar!

Ni kunde väl minska på quoten!

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878978
April 25, 2005 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Herregud grappar!

Ni kunde väl minska på quoten!

F'låt..
Kortat av lite nu..
Får jag "duktig" som titel nu??

😕 wink

*Edit*
Skojjar bara..
Med lem passar mej bra.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878984
April 25, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy] Massa prat om ottos motortyp

Man måste ju börja nånstans..
Lycka till med racingen..
wink

Jovisst, jag bara meckar dock, körningen överlåts till dom som kan hantera 8 sek bilar 🙂

Men nu ska vi prata mopeder igen visst 😉
Vad sägs om en wankelmotor till moppe? 😛

Edit:
Hoppas verkligen ''med lem'' passar, för det är jobbigt ''utan lem'' om man är en grapp:)

Oldschool member since 2002.

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
878990
April 25, 2005 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote:

Men nu ska vi prata mopeder igen visst 😉
Vad sägs om en wankelmotor till moppe? 😛

Vad i hela friden är en wankelmotor?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
878992
April 25, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=MegaGeekBoy]

Men nu ska vi prata mopeder igen visst 😉
Vad sägs om en wankelmotor till moppe? 😛

Vad i hela friden är en wankelmotor?

En förbränningsmotor med roterande kolv.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878998
April 25, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=MegaGeekBoy]

Men nu ska vi prata mopeder igen visst 😉
Vad sägs om en wankelmotor till moppe? 😛

Vad i hela friden är en wankelmotor?

En motor med roterande kolv..Ganska effektiv, fanns i nån Mazda RX7 om jag inte är helt fel ute.
Funkar så här:
[Image Can Not Be Found] Läs mer om den här:
http://susning.nu/Wankelmotor

*Edit*
Tog tid att leta rätt på en sprängskiss, så denstore hann före..
🙁

*Edit2*
Tror inte det finns någon ekonomi i att utveckla en wankelmotor till moped..
Dom blir helt enkelt för tunga och dyra.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
879004
April 25, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 255
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL