Jonne88 wrote: har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Näe, den ska väl vara längst ner om du ska få mest bensin i förgasaren??
Om det inte förändrats radikalt på den gamla tvåtaktaren senaste tiden..
Alltså, så att nålen öppnar flödet max..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 17, 2002
Jonne88 wrote: har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.
Oldschool member since 2002.
MegaGeekBoy wrote: [quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.
:rull:
*Edit*
:cy: 🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 29, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Näe, den ska väl vara längst ner om du ska få mest bensin i förgasaren??
Om det inte förändrats radikalt på den gamla tvåtaktaren senaste tiden..
Alltså, så att nålen öppnar flödet max..
Precis, testa att flytta ner nålen, du menar väl att clipsen sitter högst upp?
March 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.
:rull:
*Edit*
:cy: 🙄
W00T?
Oldschool member since 2002.
MegaGeekBoy wrote: [quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.
:rull:
*Edit*
:cy: 🙄
W00T?
Ditt inlägg saknade bara lite verklighetsförankring, typ 100%
😀
*Edit*
Lite offtopic kan hända..Men jag gjorde en sök på susning för att se om det fanns nån bra beskrivning på hur choken funkar..Hamnade på nått sätt på en sida om volvo 240.
Smått rolig faktiskt..
Manuell choke, något som bara speciellt duktiga personer kan kallstarta..
😎
"240-modellen stod på topp år 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten DL via GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjyvstopp eller sura tändstift."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.
:rull:
*Edit*
:cy: 🙄
W00T?
Ditt inlägg saknade bara lite verklighetsförankring, typ 100%
😀
*Edit*
Lite offtopic kan hända..Men jag gjorde en sök på susning för att se om det fanns nån bra beskrivning på hur choken funkar..Hamnade på nått sätt på en sida om volvo 240.
Smått rolig faktiskt..
Manuell choke, något som bara speciellt duktiga personer kan kallstarta..
😎
"240-modellen stod på topp år 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten DL via GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjyvstopp eller sura tändstift."
Ptja, måhända...
Tar min gamla LEM med Del'lorto förgasare, där ströps luften istället för att ge mer bensin, om du förstår hur jag menar?
Självklart antänder det lättare med mer bensin, dock till viss gräns bara.
Oldschool member since 2002.
MegaGeekBoy wrote:
Ptja, måhända...
Tar min gamla LEM med Del'lorto förgasare, där ströps luften istället för att ge mer bensin, om du förstår hur jag menar?
Självklart antänder det lättare med mer bensin, dock till viss gräns bara.
Du har inte tänkt på att när du stryper luftflödet så ökar du vacuumeffekten i förgasaren vilket ger till följd att bränsletillförseln ökar??
Där har du även en förklaring till att ottomotorn "drar mer soppa" när du kör med choken på..
Det är ganska enkelt när man tänker efter..eller hur?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=ilg@dd][quote=MegaGeekBoy][quote=Jonne88]har sattit dit förgasaren nu. å den rymdes. men den får för lite bensin. hjälper inte att skruva på förgasarn. måste chokea iaf. brickan på nålen är högst upp nu. får den mest bensin då?. El hur är det där?
Choke har inget med bensinen att göra, den stryper luften.
Vilket ger en fetare blandning vilket i sin tur borde vara mer svårantändlig 🙂
När du ändå är i farten med en stor förgasare kan du ju istället tanka E85 och öka soppaflödet med 15-20%.
:rull:
*Edit*
:cy: 🙄
W00T?
Ditt inlägg saknade bara lite verklighetsförankring, typ 100%
😀
*Edit*
Lite offtopic kan hända..Men jag gjorde en sök på susning för att se om det fanns nån bra beskrivning på hur choken funkar..Hamnade på nått sätt på en sida om volvo 240.
Smått rolig faktiskt..
Manuell choke, något som bara speciellt duktiga personer kan kallstarta..
😎
"240-modellen stod på topp år 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten DL via GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjyvstopp eller sura tändstift."
Ptja, måhända...
Tar min gamla LEM med Del'lorto förgasare, där ströps luften istället för att ge mer bensin, om du förstår hur jag menar?
Självklart antänder det lättare med mer bensin, dock till viss gräns bara.
Du har inte tänkt på att när du stryper luftflödet så ökar du vacuumeffekten i förgasaren vilket ger till följd att bränsletillförseln ökar??
Där har du även en förklaring till att ottomotorn "drar mer soppa" när du kör med choken på..
Det är ganska enkelt när man tänker efter..eller hur?
Ja, det är enkelt, men det finns alltid undantag.
Det behöver inte (gäller inte alla förgasare) vara så att vakuumet gör så att den suger mer bensin, utan att luftmängden minskar och därför ändrar bränsle/luftblandningen.
Dessa gjordes inte i stor skala, det vart för komplicerat och dyrt.
Det jag menar är att mängden bränsle kan vara densamma, men mängden syre som tillsätts minskar istället.
Jag är på inget sätt en ''nybörjare'', eller korkad för den delen. Jag formulerade mig endast lite klantigt...
Om jag vore helt ''retarded'' på motorer så skulle jag nog inte pilla på Brillkos Pontiac LeMans, men å andra sidan är den lite mer hitech.
Ingen choke där inte eller så 😉
Den har ju t.o.m insprutning och fördelarlös tändning 🙂
Oldschool member since 2002.
MegaGeekBoy wrote:
Massa prat om ottos motortyp
Man måste ju börja nånstans..
Lycka till med racingen..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
skiroy wrote: Herregud grappar!
Ni kunde väl minska på quoten!
F'låt..
Kortat av lite nu..
Får jag "duktig" som titel nu??
😕
*Edit*
Skojjar bara..
Med lem passar mej bra.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=MegaGeekBoy] Massa prat om ottos motortyp
Man måste ju börja nånstans..
Lycka till med racingen..
Jovisst, jag bara meckar dock, körningen överlåts till dom som kan hantera 8 sek bilar 🙂
Men nu ska vi prata mopeder igen visst 😉
Vad sägs om en wankelmotor till moppe? 😛
Edit:
Hoppas verkligen ''med lem'' passar, för det är jobbigt ''utan lem'' om man är en grapp:)
Oldschool member since 2002.
whak wrote: [quote=MegaGeekBoy]
Men nu ska vi prata mopeder igen visst 😉
Vad sägs om en wankelmotor till moppe? 😛
Vad i hela friden är en wankelmotor?
En motor med roterande kolv..Ganska effektiv, fanns i nån Mazda RX7 om jag inte är helt fel ute.
Funkar så här:
[Image Can Not Be Found]
Läs mer om den här:
http://susning.nu/Wankelmotor
*Edit*
Tog tid att leta rätt på en sprängskiss, så denstore hann före..
🙁
*Edit2*
Tror inte det finns någon ekonomi i att utveckla en wankelmotor till moped..
Dom blir helt enkelt för tunga och dyra.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)