March 11, 2003
MegaGeekBoy wrote: [quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.
Dom är inte så komplicerade, men dom utnyttjar cylindervolym mycket bättre än ottomotorn.
Jo, fast samtidigt har de mycket högre inre friktion, så de kommer inte inom överskådlig framtid att bli ett vettigt alternativ till fyrtaktaren. Och om man skall dra det vidare lite till, så är faktiskt tvåtaktaren egentligen en bättre konstruktion än båda. Precis som Wankeln har den inga döda faser, men den har betydligt mindre friktion.
July 4, 2003
denstore wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.
Dom är inte så komplicerade, men dom utnyttjar cylindervolym mycket bättre än ottomotorn.
Jo, fast samtidigt har de mycket högre inre friktion, så de kommer inte inom överskådlig framtid att bli ett vettigt alternativ till fyrtaktaren. Och om man skall dra det vidare lite till, så är faktiskt tvåtaktaren egentligen en bättre konstruktion än båda. Precis som Wankeln har den inga döda faser, men den har betydligt mindre friktion.
Döda faser måste dn väl ändå ha när kolven ska vända från upp till ner och tvärtom 😉 Någonstans där på toppen så måste den ju stå helt still.
Eller är det nu jag som cyklar trehjuling?
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
Nord wrote: [quote=denstore][quote=MegaGeekBoy][quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.
Dom är inte så komplicerade, men dom utnyttjar cylindervolym mycket bättre än ottomotorn.
Jo, fast samtidigt har de mycket högre inre friktion, så de kommer inte inom överskådlig framtid att bli ett vettigt alternativ till fyrtaktaren. Och om man skall dra det vidare lite till, så är faktiskt tvåtaktaren egentligen en bättre konstruktion än båda. Precis som Wankeln har den inga döda faser, men den har betydligt mindre friktion.
Döda faser måste dn väl ändå ha när kolven ska vända från upp till ner och tvärtom 😉 Någonstans där på toppen så måste den ju stå helt still.
Eller är det nu jag som cyklar trehjuling?
Hmmm, ja..Du cyklar..
Om du kollar principskissen jag postade så ser du genast att något "toppläge" inte existerar..
Alltså denna trekantiga kolv snurrar runt en axel för att uttrycka det enkalt..Den rör sej inget uppåt eller neråt.
*Edit*
Om det nu var wankeln du cyklade på förståss.
Vad gäller 2-takt så vill jag nog mena att övre och nedre läget är att betrakta som dödpunkter..
I de lägena händer iaf absolut ingenting.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Nord][quote=denstore][quote=MegaGeekBoy][quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.
Dom är inte så komplicerade, men dom utnyttjar cylindervolym mycket bättre än ottomotorn.
Jo, fast samtidigt har de mycket högre inre friktion, så de kommer inte inom överskådlig framtid att bli ett vettigt alternativ till fyrtaktaren. Och om man skall dra det vidare lite till, så är faktiskt tvåtaktaren egentligen en bättre konstruktion än båda. Precis som Wankeln har den inga döda faser, men den har betydligt mindre friktion.
Döda faser måste dn väl ändå ha när kolven ska vända från upp till ner och tvärtom 😉 Någonstans där på toppen så måste den ju stå helt still.
Eller är det nu jag som cyklar trehjuling?
Hmmm, ja..Du cyklar..
Om du kollar principskissen jag postade så ser du genast att något "toppläge" inte existerar..
Alltså denna trekantiga kolv snurrar runt en axel för att uttrycka det enkalt..Den rör sej inget uppåt eller neråt.
*Edit*
Om det nu var wankeln du cyklade på förståss.
Vad gäller 2-takt så vill jag nog mena att övre och nedre läget är att betrakta som dödpunkter..
I de lägena händer iaf absolut ingenting.
Det jag menade med döda faser är att inget varv är utan krafttillförsel, som på 4-taktaren.
Aha, då är jag med..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 31, 2003
denstore wrote: Det jag menade med döda faser är att inget varv är utan krafttillförsel, som på 4-taktaren.
Det är då dom andra åtta cyllarna får tid att stå i rampljuset. Är inte den krångliga tätningen med dyra material ett stort problem för Wankeln? Läs lite om Herr Wankel förresten, en härlig kille med en slapp attityd till vetenskap.
March 11, 2003
MoparPower wrote: [quote=denstore]Det jag menade med döda faser är att inget varv är utan krafttillförsel, som på 4-taktaren.
Det är då dom andra åtta cyllarna får tid att stå i rampljuset. Är inte den krångliga tätningen med dyra material ett stort problem för Wankeln? Läs lite om Herr Wankel förresten, en härlig kille med en slapp attityd till vetenskap.
Hmmh, de enda 9-cylindriga motorer jag känner till är radialmotorer till flygplan, och jag misstänker att det inte är sådana du syftar på....;)
Dock är det precis så som du misstänker. Wanklar äter kolvtätningar som en tonårsgrabb äter cornflakes.:)
June 5, 2004
LorD_Kvadd wrote: Gissar på att föraren till mopeden är av samma årsmodell som mopeden. 😉
Men en fråga, trodde MT och MB hade exakt samma kolvar?
Och en till grej när vi ändå har en ett år gammal tråd uppe: Om du får upp din MT5a i 120km/h med dom där grejjerna ska du fan ha medalj, tror fan det är världsrekord till och med.
EDIT: Jag menar, det är inga värstingsaker på den där setupen, och en kolv för 600:- lär knappast vara en "värstingkolv" då min vanliga kolv till Malossi 70cc (SuzukiTS) kostade runt det priset.
Så kortfattat: Sluta dra upp en ett år gammal tråd för att börja mytta.
1 Guest(s)