Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon med moped kunskaper? (Honda MT5)
megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
sp_UserOfflineSmall Offline
879008
April 25, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.

Dom är inte så komplicerade, men dom utnyttjar cylindervolym mycket bättre än ottomotorn.

Oldschool member since 2002.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
879018
April 25, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, ja vi får se hur framtidens mopedmotorer ser ut. 🙂

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
879027
April 25, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote: [quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.

Dom är inte så komplicerade, men dom utnyttjar cylindervolym mycket bättre än ottomotorn.

Jo, fast samtidigt har de mycket högre inre friktion, så de kommer inte inom överskådlig framtid att bli ett vettigt alternativ till fyrtaktaren. Och om man skall dra det vidare lite till, så är faktiskt tvåtaktaren egentligen en bättre konstruktion än båda. Precis som Wankeln har den inga döda faser, men den har betydligt mindre friktion.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
879031
April 25, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.

Jo, fast samtidigt har de mycket högre inre friktion, så de kommer inte inom överskådlig framtid att bli ett vettigt alternativ till fyrtaktaren. Och om man skall dra det vidare lite till, så är faktiskt tvåtaktaren egentligen en bättre konstruktion än båda. Precis som Wankeln har den inga döda faser, men den har betydligt mindre friktion.

Döda faser måste dn väl ändå ha när kolven ska vända från upp till ner och tvärtom 😉 Någonstans där på toppen så måste den ju stå helt still.
Eller är det nu jag som cyklar trehjuling?

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
879035
April 25, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: [quote=denstore][quote=MegaGeekBoy][quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.

Döda faser måste dn väl ändå ha när kolven ska vända från upp till ner och tvärtom 😉 Någonstans där på toppen så måste den ju stå helt still.

Hmmm, ja..Du cyklar..
Om du kollar principskissen jag postade så ser du genast att något "toppläge" inte existerar..
Alltså denna trekantiga kolv snurrar runt en axel för att uttrycka det enkalt..Den rör sej inget uppåt eller neråt.

*Edit*
Om det nu var wankeln du cyklade på förståss.
Vad gäller 2-takt så vill jag nog mena att övre och nedre läget är att betrakta som dödpunkter..
I de lägena händer iaf absolut ingenting.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
879046
April 25, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Nord][quote=denstore][quote=MegaGeekBoy][quote=whak]Öh, ja komplicerat ser det ut att vara iallafall.

Hmmm, ja..Du cyklar..
Om du kollar principskissen jag postade så ser du genast att något "toppläge" inte existerar..
Alltså denna trekantiga kolv snurrar runt en axel för att uttrycka det enkalt..Den rör sej inget uppåt eller neråt.

*Edit*
Om det nu var wankeln du cyklade på förståss.
Vad gäller 2-takt så vill jag nog mena att övre och nedre läget är att betrakta som dödpunkter..
I de lägena händer iaf absolut ingenting.

Det jag menade med döda faser är att inget varv är utan krafttillförsel, som på 4-taktaren.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
879048
April 25, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, då är jag med..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
879072
April 25, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det jag menade med döda faser är att inget varv är utan krafttillförsel, som på 4-taktaren.

Det är då dom andra åtta cyllarna får tid att stå i rampljuset. Är inte den krångliga tätningen med dyra material ett stort problem för Wankeln? Läs lite om Herr Wankel förresten, en härlig kille med en slapp attityd till vetenskap.

denstore
Member
Medlem
879080
April 25, 2005 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=denstore]Det jag menade med döda faser är att inget varv är utan krafttillförsel, som på 4-taktaren.

Det är då dom andra åtta cyllarna får tid att stå i rampljuset. Är inte den krångliga tätningen med dyra material ett stort problem för Wankeln? Läs lite om Herr Wankel förresten, en härlig kille med en slapp attityd till vetenskap.

Hmmh, de enda 9-cylindriga motorer jag känner till är radialmotorer till flygplan, och jag misstänker att det inte är sådana du syftar på....;)
Dock är det precis så som du misstänker. Wanklar äter kolvtätningar som en tonårsgrabb äter cornflakes.:)

mt592a
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1027782
March 28, 2006 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

😀

orvegren
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1027788
March 28, 2006 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Edit*
såg nu att du visst köpt förgasare.. som massa andra sagt.. prova att ändra clipsen men jag är väldigt tveksam till att den får för lite bensin, hallå du har nästa det största inom mopedväg man kan komma 😛

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1027795
March 28, 2006 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

hur lyckades du dra fram en 1 år gammal tråd?

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1027840
March 28, 2006 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Gissar på att föraren till mopeden är av samma årsmodell som mopeden. 😉

Men en fråga, trodde MT och MB hade exakt samma kolvar?

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1027899
March 29, 2006 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Gissar på att föraren till mopeden är av samma årsmodell som mopeden. 😉

Och en till grej när vi ändå har en ett år gammal tråd uppe: Om du får upp din MT5a i 120km/h med dom där grejjerna ska du fan ha medalj, tror fan det är världsrekord till och med.

EDIT: Jag menar, det är inga värstingsaker på den där setupen, och en kolv för 600:- lär knappast vara en "värstingkolv" då min vanliga kolv till Malossi 70cc (SuzukiTS) kostade runt det priset.

Så kortfattat: Sluta dra upp en ett år gammal tråd för att börja mytta.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
1027919
March 29, 2006 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Gissar på att föraren till mopeden är av samma årsmodell som mopeden. 😉

Dom har exakt samma motor så... (need to say more? :P)

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1027954
March 29, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

mt592a wrote: Moppefuckolögner...

Vänta bara till Whak kommer och får se detta 😛

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1028143
March 29, 2006 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=mt592a]Moppefuckolögner...

Vänta bara till Whak kommer och får se detta 😛

Han kommer inte få se det, lillpojken tog bort inlägget wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL