February 12, 2002
🙂 ?
Finns det några daytraders här eller kloka investerare?
Vet ni några bra forum där man kan hålla till för tips?
Är inte direkt helt nykläckt på området för har tidigare investerat i aktier långsiktigt och har tjänat ett antal tusen i aktier. Men kommer bli arbetslös nu om en dryg månad och funderar på att sysla med lite dagshandlande.
Några tips för att komma igång?
January 28, 2003
Satsa bara pengar du har råd att förlora, precis som i poker 🙂
Läsa massa är ju ett tips, och följa utveckling på börser värden över. Sedan måste man hålla koll på trender, vilket bolag som kommer presentera rapporter snart, och hur de ser ut, vilka bolag som har ordrar på ingång och massa sånt. RÄTT avancerat 😛
Eller så gör man som en para-psykolog gjorde. La börsidorna i tidningen i botten på sin papegojas bur, och köpte det den sket på. Sket den på någon han redan hade, så sålde han 🙂
September 12, 2005
http://www.ungaaktiesparare.se
http://www.aktiespararna.se
http://www.di.se etc. etc. Kolla sådana forum 😛
aktiespararna med dess ungdomliga motsvariget UA har många klockrena kurser, seminarier och tips 🙂 Som ovanstående sade så är det bara att börja läsa. säga vad man vill, men du kommer inte nödvändigtvis ha många lediga timmar 😉
--EDIT--
Med aktiespararna och/eller UA får du även rabatt på courtage-avgifter på vissa ställen, kolla upp det 🙂 om du tappar 1 procentenhet mindre per köp/sälj i courtage är det en hel del stålar efter ett tag ^^
January 20, 2002
Precis, gå inte in med för mycket pengar om du inte har råd att förlora dem.
En smart grejj kan vara att investera sparpengar som du har inte rör i aktiefonder.
I dem förlorar man oftast inga stora pengar.
Blir oftast bara vinst i långa loppet.
Jag började med ca 20k när jag var liten och sen när jag blev 18 år och löste ut dem så hade dem stigit till 35k :).
Inte så kul med aktifonder men det lönar sig i längden.
February 12, 2002
Tack för de bra svaren. 🙂
Jag har börjat handla på aktiedirekt.se , där är courtage-avgiften bara (alltid) 9 kr per köp eller sälj. Rätt bra. 🙂
Sen så sparar jag i både fonder och aktier, funderna går ju som alltid uppåt och har inte så kraftiga svängningar så man hinner med.
Nu kanske jag överdrev lite med att kalla det jag tänkte bli för daytrader, kanske heldre skulle sagt, weektrader eller nått. Tänkte bara hitta bra forum där man kan höra tips på kommande raketer och värda köp. Om man sprider riskerna lite och, som MrWeizel sa, inte går in med mer än man kan förlora som i poker så är det "lungt". Gå in på varje aktie som på ett pokerbord, för man kan inte förlora nått man inte stoppar in i mitten. 😉 Blir jag nollad på en så kanske jag dubblar på en annan så det jämnar ut sig, sen så är det inte så ofta man blir nollad.
February 12, 2002
Funderar förövrigt på att köpa PARE. Ligger i 114 kr nu och norska CAR har riktkursen 280 kr. 😀
Alla utom en säger att det är ett säkert köp och att aktien borde dubbleras i värde innan februari nästa år. Dock så var pesimisten väldigt pesimistisk och skrev att de glada investerarna skulle lära sig en läxa.
Men, jag tror inte oljepriset kommer sjunka speciellt mycket mer, för alla vi vet att oljan håller på att ta slut.
October 28, 2002
Daytradeandet är bara att glömma 😉 Få klarar av att leva på det och det räcker inte med att läsa runt för att tjäna pengar på det...
Fonder är säkert och bra mycket enklare. Det sura är alla avgifter, läs noga vad som gäller för resp. fond!
http://www.morningstar.se ... har tjänat ihop till min bil tack vare den siten och Östeuropa fonderna 😛
East Capital Baltikum, ODIN Offshore och Robur Ryssland har fått mina pengar att växa med över 200% de senaste två åren...
Har minskat mitt innehav ganska duktigt eftersom jag är lite feg av mig men ligger kvar med en hacka ändå. De fonderna är mina tips...! Kina och Indien är hett trots oljan... Seriöst, deras export ökar satan varje år. Kina är nya USA!
Innebär ca 10 minuters jobb per dag, vilket i princip består av att kolla kurserna 2-3 ggr varje dag, läsa de viktigaste nyheterna sen inte mkt mer. Resten sköter ju fonden 😉
January 20, 2002
Hauk wrote: Går bra med 10-20 000 också. En % är alltid en %. Sen får du ju välja bort vissa fonder när du har mindre summor då det är höga avgifter på vissa.
Du får ju inte ut så mycket av dem pengarna.
Är man smart så kan man ha aktierna via Schweiz så slipper man avgifterna.
Det är dock ganska komplicerat.
October 28, 2002
Cezar wrote: [quote=Hauk]Går bra med 10-20 000 också. En % är alltid en %. Sen får du ju välja bort vissa fonder när du har mindre summor då det är höga avgifter på vissa.
Du får ju inte ut så mycket av dem pengarna.
Är man smart så kan man ha aktierna via Schweiz så slipper man avgifterna.
Det är dock ganska komplicerat.
Det beror på. Vad som är "mycket pengar" är subjektivt.
Så avancerat är det inte att skaffa konto utomlands, men det är ganska onödigt på mindre summor. Schweiz är väl inte sådär jätte hett direkt tycker jag... EU börjar få stort inflytande där, trots att dom inte är medlem.
Lichtenstein dock, där snackar vi! Har fan inte ändrat politik sen Napoleon. Den bankman som öppnar käften om vad du har där kommer polisen och hämtar. På allvar!
Det finns bankomatkort utan nanm på t ex.
Annars är ju Albanien ganska laglöst; http://www.albambank.com
2 Guest(s)