January 7, 2006
Najsch, du funderar på samma saker som jag funderar på att läsa efter gymnasiet 🙂
Jag funderar iofs inte på maskinteknik, men det är inte så noga.
Jag tycker Göteborg är en jättetrevlig stad och Chalmers ska vara en väldigt bra skola. Bara kortegen är ju tillräckligt för att välja den skolan 😉
October 7, 2002
<--- Har pluggat Automation och Mekatronik på Chalmers. Ett av åren gjorde jag som utbytesår i Hamburg på TUHH. Numera är jag doktorand på KTH, inom inbyggda styrsystem (forskningen är främst inriktad på bilar). Bara att fråga på rejält - frågar man ingenting får man ingenting veta!
May 27, 2004
Arny wrote: Hur kommer det sig att du vill läsa till just civilingenjör? Finns även bra högskoleingenjörsutbildningar.
Vet inte riktigt fått för mig att civ utbildningarna är rejälare och lite svårare. Plus att jag är intresserad av matte och det verkar de läsa mer av på civ utbildningarna
November 5, 2001
serdna wrote: [quote=Arny]Hur kommer det sig att du vill läsa till just civilingenjör? Finns även bra högskoleingenjörsutbildningar.
Vet inte riktigt fått för mig att civ utbildningarna är rejälare och lite svårare. Plus att jag är intresserad av matte och det verkar de läsa mer av på civ utbildningarna
Helt klart läses det mera matte på civil. Tror man kan säga att civilingenjörer inriktar sig teoretiskt medans högskoleingenjörer är mer praktiska. När man ska ut och söka jobb så konkurrerar man iaf i början om samma jobb medans civilare har större möjligheter att gå vidare sen. Vilken typ av utbildning som är bäst är givetvis individuellt och vad man som högskoleingenjör använder de två åren som civilare går "extra" i skolan.
Tips kan ju vara att gå på arbetsmarknadsdagar och fråga företag vad de helst ser att man har för utbildning.
January 4, 2001
En civilingengörsutbilning är mycket tuffare än en högskoleingengörsutbildning, å andra sidan får du det lättare att jobba dig uppåt väl i arbetslivet.
Jag är inne på mitt tredje år som civilingengör i datateknik, läser i linköping och det är väl en helt okej stad.
Tips att komma med, hmm... Se till att klara första året bra, det är då de flesta avhoppen sker. Skaffa polare att plugga med, det är också något som iaf jag tycker är väldigt viktigt.
Föressten så finns inte civilingengörsutbildningarna kvar, det är en master på 5år du kommer att få läsa. Men de sista 20 poängen är ändå bara kurser som du väljer själv och förmodligen kommer tycka är roliga/instressanta.
November 4, 2001
Enda "tipset" jag kan ge är att du ska se till att vara 100% redo och motiverad för att börja plugga "på riktigt" 😛
Det går inte ens att jämföra med gymnasiestudier, utan nu får man verkligen jobba. Hur smart man än är går det inte att glida igenom kurser (ok, kanske vissa, men inte många 😉 )
Många skolor, iallafall LTH, har också öppethus på de olika utbildningarna då och då. Om du inte vet vilken inriktning du vill läsa är dessa mycket bra att gå på då du kan prata med studenter och lärare och få ett hum om hur det är att läsa där.
Ett sista litet tips är också: Var ute i goooood tid när det gäller bostad. Iallafall i "studentstäderna". Ska du plugga i Lund (vilket enligt mig är väldigt trevligt), så se till att sitta uppe natten AFB (http://www.afb.se) släpper sin "Novishförtur". Det handlar typ om sekunder om man får bostad eller ej, men är man beredd så är det inga problem 🙂
February 1, 2003
Jag själv pluggar vid LTH, läser civ.ing. teknisk matematik.
Om dett stämmer att ditt huvudintresse är matematik så finns det få utbildningar som ger dig en så god grund i just matematiken. Med en hel hop av tillämpningar framåt 3:e året.
Jag trivs som fisken i vattnet här i alla fall, mycket trevlig stad. Man behöver inte kännsa sig osäker ute på stan på natten eller så ... kort o gott nice...
Drawbacks ... Vintern, eller avsaknad av den rättare sagt, samt det grådaskiga vädret ....
Men sommaren är "längre" och hösten är underbar ... och våren oxå ... så om man passar sig för "vintern" så är det lungan 😀
August 9, 2005
Jag gick civ. ing på kth.
Rekommederar det!
Utbildningen är gedigen, exjobbar man på ett företag brukar det vara en vnalig väg in i arbetslivet sen.
Jag var precis på en klassåterträff från KTH, de flesta hade jobb redan (andra är inte klara än), ingångslönen låg i snitt på 27 000 ungefär.
Som andra har svarat här, så är verkligen den första tiden tuffast, det kan kännas lite som en utsortering. Försök hitta folk att plugga med, och börja plugga i tid till tentan så brukar det lösa sig.
November 5, 2002
Har nyligen avslutat min högskoleingenjörsutbildning på LiTH i Norrköping. Jobbar nu som konsult. Anledningen att jag valde ett 3-årigt program var delvis att jag ville använda kunskperna mer praktiskt och så. Vi hade mer labbar är motsvarande civilingenjörprogram, och möjlighet till annan inriktning.
Angående matematik så stämmer inte tidigare inlägg helt. Jag hade flera klasskamrater som valde matematikkurser som valbara kurser så de fick lika mycket matematik som civilarna. Andra fortsatte med andra kurser som de tyckte var intressanta så de kommer upp i civilingenjörsnivå. (Och högre.)
Skillnaden mellan civil och högskole är mer mängden av teori. Tack vare mer labbar fick vi en bättre förståelse för vissa saker medans med mer teori kan andra dörrar öppnas.
Om du garanterat vill ha jobb efter examen skulle jag rekommendera elbranchen. Det finns det väldigt många inom olika el-områden som snart går i pension. Finns kanske andra områden med, men det har jag ingen större koll på.
Många väljer helt program efter vad de tycker är kul, och det har jag full förståelse för, men om man kan titta lite på marknad och där försöka hitta dels behov och sånt som vekar intressant så kör på det.
January 4, 2001
Relaxia, vad du inte tänker på är att nivån på matematikkurserna skiljer sig också. En tex analys kurs på ett civilprogram är betydligt svårare än på ett högskoleprogram.
Sen tvivlar jag också på att dom läste såpass mycket matematik att dom kom upp i nivå med vad mounte läser. Vi har läst drygt 40p matte och jag har svårt att tro att teknisk matematik läser mindre. 🙂 Att hinna med det på 120p låter osannolikt.
November 5, 2001
Så som det fungerar på Chalmers är att man som högskoleingenjör kan välja mattekurser som gör att man kan få börja 4:e året på civilingenjörsutbildningen som motsvarar den högskoleingejörsutbildning man läst. En som går civilingenjör på Chalmers (kanske är så överallt) kan få ut en examen efter tre år om man vill. Vet inte om man har så mycket nytta av den iofs.Vill man inte läsa fem år är det nog bättre att gå högskoleingenjör.
Det sägs (PA på civ. mekatronik även kallat Z) även att dom som börjar på högskoleingenjörsprogramet och väljer att läsa vidare klarar sig bättre än de som gått civilingenjör från början. Inte omöjligt att det beror på att de som läser vidare är mer studiemotiverade.
September 3, 2001
Går civ ing. i teknisk fysik just nu på KTH, började det här året 🙂
Väldigt bra första intryck. Det märks tydligt att det läggs resurser och planering på utbildningen och allting är väldigt organiserat och överskådligt. Har inte andra högskolor att jämföra med iofs men jag ser inte många sätt på vilket detta kan förbättras.
Vi läser ganska mycket matematik, med en lika stor dos av fysik, samt programmering (programmeringen ingår i alla tekniska linjer om jag förstått det rätt), det här året. Kommande år blir ungefär likadana, kanske någon kurs extra.
Svårighetsgraden är helt ok tycker jag. Jag har aldrig varit särskilt ansvarig med pluggandet, speciellt inte under gymnasiet. Nu har jag fått skärpa mig lite men det går bra ändå.
Kompisar från gymnasiet som börjat på andra linjer verkar ha det betydligt lättare dock... även enligt dem själva. Men det är så subjektivt. Jag antar att det är viktigt att man gillar ämnena man ska läsa så att det inte blir för svårt.
Själv var jag ute efter en riktigt bred och svår utbildning och det här skulle tydligen vara det bredaste och svåraste kth hade att erbjuda enligt studievägledaren. Jag ångrar det inte ännu ^^
January 7, 2006
Adam wrote: Läser Automation o Mekatronik på Chalmers.. Har snart läst ett år och har haft det hur bra som helst. Visst, det är mycket jobb men samtidigt väldigt kul!
Det är roligt att man med en 5/2-ventil, brytare och en cylinder kan göra att det låter som en tändkulemotor 😉
Och beroende på hur man flyttar brytaren, kan det låta som man ökar varvtalet på motorn (och det är ju också så att kolven vänder oftare då).
Pneumatik pyser roligt i allmänhet, btw 🙂
May 10, 2003
Jag läser Teknisk Fysik på KTH och är inne på mitt andra år. Har man ett intresse för matematik och fysik så är denna utbildning att rekommendera. De flesta kurserna håller hög kvalitet och är grundliga. Utbildningen kräver dock en viss arbetsinsats för att bli värd något (som med alla utbildningar), men den arbetsinsats som krävs på fysik är nog ganska stor i jämförelse mot många andra utbildningar.
Med andra ord är det en riktigt bra utbildning om man låter plugget ta den tid det måste få ta.
January 28, 2003
I-are
Finns det något finare?!
I-are
LTH's elit!
Ja, jag läser civilingenjörsutbildning, som vissa kanske luskat ut, industriell ekonomi på LTH. Är väldigt nöjd med utbildningen, men visst fan kräver det tid. Det är tentavecka nu nästa vecka, så sedan förra helgen är det 10-12h plugg om dagen, och det trots att jag lyckats ligga i fas genom hela läsperioden.
De flesta utbildningar är ganska lika i början, med vissa undantag. Jag har gått snart tre läsperioder, och hittills har det väl gått ganska bra. Inga omtentor, och massor med nya kompisar. Just det sociala känns verkligen som att det tagit ett steg upp! Vill man inte bara plugga, är Lund en helt underbar stad som student. Här finns verkligen ALLT, och framförallt ett studentliv som knappast någon annan stad kan mäta sig med, skulle i så fall vara Uppsala. Stockholm och Göteborg kan ta sig i sketan, fastän jag egentligen planerade gå på Chalmers... 🙂
Är du säker på att du skall läsa en civilingenjörsutbildning, och har ungefärligt hum om inriktning, så är det bara att börja, OM du är studiemotiverad. Jag kom direkt från gymnasiet, som en av få i klassen, och de flesta just för att de inte orkat innan. Jag själv vill köra på och komma ut i arbetslivet innan 25-årsdagen. Studiemotivationen är grymt viktig, för det gäller verkligen att leva med studierna, det är inte en hobbysysselsättning som det var de 12 åren innan. Sitta och snacka skit på lektionerna, och ändå få alla rätt på matteproven, det var en vacker, men försvunnen, tid...
När man väl kommit in, så kan man inrikta sig väldigt mycket som man vill, bara man börjar rota i det. Hos oss på I sätter väldigt många ihop egna inriktningar, och då har du i princip 50 poäng att bolla med. Enda kravet är att du har en röd tråd och en övergripande inriktning, så blir gubbarna i ledningen glada och godkänner det. Har själv funderat lite på det, men det är inte förrän i tvåan vi väljer, till skillnad mot chalmeristerna som väljer redan i början av våren i ettan. (Övriga högskolor har jag inte så bra koll på)
1 Guest(s)