March 27, 2003
MrWeizel wrote: I-are
Finns det något finare?!
I-are
LTH's elit!Ja, jag läser civilingenjörsutbildning, som vissa kanske luskat ut, industriell ekonomi på LTH. Är väldigt nöjd med utbildningen, men visst fan kräver det tid. Det är tentavecka nu nästa vecka, så sedan förra helgen är det 10-12h plugg om dagen, och det trots att jag lyckats ligga i fas genom hela läsperioden.
De flesta utbildningar är ganska lika i början, med vissa undantag. Jag har gått snart tre läsperioder, och hittills har det väl gått ganska bra. Inga omtentor, och massor med nya kompisar. Just det sociala känns verkligen som att det tagit ett steg upp! Vill man inte bara plugga, är Lund en helt underbar stad som student. Här finns verkligen ALLT, och framförallt ett studentliv som knappast någon annan stad kan mäta sig med, skulle i så fall vara Uppsala. Stockholm och Göteborg kan ta sig i sketan, fastän jag egentligen planerade gå på Chalmers... 🙂
Är du säker på att du skall läsa en civilingenjörsutbildning, och har ungefärligt hum om inriktning, så är det bara att börja, OM du är studiemotiverad. Jag kom direkt från gymnasiet, som en av få i klassen, och de flesta just för att de inte orkat innan. Jag själv vill köra på och komma ut i arbetslivet innan 25-årsdagen. Studiemotivationen är grymt viktig, för det gäller verkligen att leva med studierna, det är inte en hobbysysselsättning som det var de 12 åren innan. Sitta och snacka skit på lektionerna, och ändå få alla rätt på matteproven, det var en vacker, men försvunnen, tid...
När man väl kommit in, så kan man inrikta sig väldigt mycket som man vill, bara man börjar rota i det. Hos oss på I sätter väldigt många ihop egna inriktningar, och då har du i princip 50 poäng att bolla med. Enda kravet är att du har en röd tråd och en övergripande inriktning, så blir gubbarna i ledningen glada och godkänner det. Har själv funderat lite på det, men det är inte förrän i tvåan vi väljer, till skillnad mot chalmeristerna som väljer redan i början av våren i ettan. (Övriga högskolor har jag inte så bra koll på)
Aaah, en civ.ing. light alltså.. 😉
January 28, 2003
Adam wrote: Aaah, en civ.ing. light alltså.. 😉
Och när du firar fjulafton med dina kompisar, så har vi ost och vinmingel, sponsrat av McKinsey.
(Fler fördommar? Det intressanta är att en otroligt stor del av de andra civilingenjörerna läser till ekonomi, medans vissa fattade vad som gällde från början... ;))
January 4, 2001
Medans dom andra ingengörerna smågnabbar så bidrar jag med en film på resultatet av en projektkurs vi hade i höstas (tredje året). 😉
Mest för att egga upp er som ska börja läsa lite. 🙂
September 27, 2002
Coore wrote: https://www.nordichardware.se/.....Arnold.3gp
3gp är för format? Öppnas i?
November 27, 2003
4fun wrote: [quote=Coore]https://www.nordichardware.se/coore/Arnold.3gp
3gp är för format? Öppnas i?
QuickTime eller Media Player classic med QuickTime Alternative
http://www.free-codecs.com/download/QuickTime_Alternative.htm
Ni är ju alla knäppa som läser utbildningar som bara pojkar är intresserade av 😉
//Andreas
November 27, 2003
Coore wrote: [quote=Delph1]Ni är ju alla knäppa som läser utbildningar som bara pojkar är intresserade av 😉
//Andreas
Å andra sidan så går inte vi runt och funderar på om vi verkligen läser rätt program... :blink:
Jag har aldrig tvekat på min inriktning, jag är garanterad jobb, men det som jag tvekat på är utbildningen just här i Kalmar, men det har (efter mycket om och men) kommit fram att vi är jävligt bra helt enkelt. Det är svårt att argumentera mot faktiska resultat som att höga tjänster inom Astra Zeneca, professurtjänster i Lund, doktorand/postdoc/doktorstjänster vid Harvard och University of Sydney, KI, LU, m.m. går till folk från Kalmar för att resten av universiteten i Sverige är så kassa på praktisk utbildning 😛
Vi är en av världens i särklass bästa laboranter helt enkelt 😉 :pidu:
Sen att vi är jävligt sexiga med är bara bonus. Du är rätt söt du med dock :heart:
//Andreas
January 28, 2003
Coore wrote: Tvärtom, nu när alla 40talister går i pension så kommer arbetsmarknaden att skriva efter ingengörer.
Skriva, till arbetsförmedlingen, då? 🙂 (Sorry Coore, du är oemotståndlig)
Dry_Ice, du skall nog betänka att det är väldigt stor skillnad på Industriell Ekonomi och civilekonom. På I får du ett tillskott av ekonomi, i runda slängar mellan 40-50 poäng kanske. Dessutom är det ofta specialinriktade kurser mot ett särskilt område, logistik, produktion och liknande. På en civilekonom kommer du istället läsa ekonomi med en mycket större bredd, samtidigt som du givetvis kommer kunna inrikta dig. En annan skillnad är ju också dryga 40 poäng matte och 100poäng övriga teknikinriktade kurser på I... 😛
(Ingen läser under 40p matte hos oss, kan välja mellan 40-75p beroende på vilken läggning man har.... :))
2 Guest(s)