Någon som tänkt rösta liberalt?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon som tänkt rösta liberalt?
xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 3, 2006 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

I år ställer ett riktigt liberalt parti upp i riksdagsvalet.

http://www.liberalapartiet.se

I partiprogrammet som går att läsa på hemsidan finns saker som stat begränsad till militär, polis och rättsväsende och vapenliberalism. Jag har varit engagerad i detta i ca ett års tid och kan verkligen rekommendera detta till alla frihetsvänner.

Hoppas inte detta ses som allt för oförskämd reklam. 😀

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1019832
March 3, 2006 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Den klassiska liberalismen utgår ifrån principen att människor har rätt att tänka, agera och handla fritt så länge hon inte använder tvång mot andra.

Det funkar ju inget vidare med min syn att människor är korkade och inte klarar av för mycket frihet, så nej.

//Andreas

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1019844
March 3, 2006 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Egentligen så vill jag vara nyliberal. Tyvärr är många människor på tok för dumma för att jag ska kunna tro att det fungerar i praktiken. Men iaf, när jag är 18 (nästa val) så får FP min röst.

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
1019847
March 3, 2006 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Den klassiska liberalismen utgår ifrån principen att människor har rätt att tänka, agera och handla fritt så länge hon inte använder tvång mot andra.

Det funkar ju inget vidare med min syn att människor är korkade och inte klarar av för mycket frihet, så nej.

//Andreas

Ja. Oroväckande många verkar övertygade om att så gott som alla utom just de själva är oförmögna att ta egna beslut. 😀

Själv tror jag att ett fritt samhälle skulle skapa ansvarstagande människor.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1019854
March 3, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter lite intressant, men jag håller nog med om att 98% av befolkningen är alldeles för dumma för det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1019867
March 3, 2006 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

xerxes wrote: [quote=Delph1]

//Andreas

Ja. Oroväckande många verkar övertygade om att så gott som alla utom just de själva är oförmögna att ta egna beslut. 😀

Själv tror jag att ett fritt samhälle skulle skapa ansvarstagande människor.

Aldrig sagt att jag skulle vara bekväm med för mycket frihet 😉
Ingen människa mår bra av det, speciellt när man inte är van. Ett liv är som enklast att leva när man inte behöver göra mer än nödvändigt och det samtidigt finns små avbrott i vardagen då och då som är möjliga.

Jag tror inte på det dom här försöker sälja. Det är alldeles för få människor klarar av den frihet dom vill införa.

//Andreas

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
1019868
March 3, 2006 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

//Andreas

I second that!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1019871
March 3, 2006 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Brats är väl ett levande bevis på att för mycket frihet är mindre bra.

Delph1 , varför skriver du "//Andreas" i varje inlägg istället för att lägga det i signaturen ?

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
1019881
March 3, 2006 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Ingen människa mår bra av det, speciellt när man inte är van. Ett liv är som enklast att leva när man inte behöver göra mer än nödvändigt och det samtidigt finns små avbrott i vardagen då och då som är möjliga.

Jag tror inte på det dom här försöker sälja. Det är alldeles för få människor klarar av den frihet dom vill införa.

//Andreas

Jag tror man ska vara försiktig med att säga att "ingen" människa skulle må bra av frihet. Jag är ganska övertygad av att jag skulle må bra av att vara helt fri även om jag också då skulle vara tvungen att ta konsekvenserna av mitt eget handlande helt själv. Sedan föreslår ju inte heller KLP en direkt övergång utan det står ju tydligt i principprogrammet vilka övergånsåtgärder som kan tänkas finnas under ett antal år.

Staten har växt till enorma proportioner och blandar sig allt för mycket i våra liv. Bastiat slog huvudet på spiken när han sa: “The state is the great fictitious entity by which everyone seeks to live at the expense of everyone else.”

Sedan kan man ju även vända på frågan och fundera över vad som ger oss rätt att bestämma vilka villkor som ska gälla för andra människor. Du och jag har inte själva rätt att bestämma över en tredje person men vi kan tillsammans ge den rätten till dig genom våra röster. Frågan är hur man kan ge bort en rättighet man inte har från början.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1019883
March 3, 2006 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Får man förmycket frihet blir det till slut tråkigt tror jag... Precis som om man får för mycket frihet...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1019894
March 4, 2006 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Om man fråntar staten dess makt så tror jag att den kommer hamna hos stora företag och andra som har mycket pengar. Det anser jag är ett steg tillbaka snarare än framåt.
Om någon är av en annan åsikt så diskuterar jag gärna, detta är i princip bara en tanke som slog mig som hastigast när jag skummade igenom vissa delar av den där hemsidan.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1019895
March 4, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Om man fråntar staten dess makt så tror jag att den kommer hamna hos stora företag och andra som har mycket pengar.

Det är ju nära nog detta som är syftet får jag intrycket av.

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
1019897
March 4, 2006 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Om man fråntar staten dess makt så tror jag att den kommer hamna hos stora företag och andra som har mycket pengar. Det anser jag är ett steg tillbaka snarare än framåt.
Om någon är av en annan åsikt så diskuterar jag gärna, detta är i princip bara en tanke som slog mig som hastigast när jag skummade igenom vissa delar av den där hemsidan.

Tanken är väl snarare att staten bara ska finnas för att beskydda dina och mina rättigheter. D.v.s. att om någon utsätter oss för våld ska staten gå in och skydda oss. KLP är inte anarkister och vill alltså ha en liten men kraftfull stat.

Idag går ungefär 70% av din lön i skatt om man räknar med alla "dolda" skatter som arbetsgivaravgift och punktskatter. Pengar som staten använder till stora delar för att diktera vad du får och inte får göra. Med KLP skulle detta kunna sänkas till ca 5% och du återfår dessutom rätten att välja vem som ska tillhandahålla de tjänster som staten upphör att sköta. Man bör komma ihåg att privata företag så gott som alltid är bättre än staten på allt som inte har med lag och ordning att göra. Du skulle t.ex. få rätt till självförsvar, välja själv hur du vill sköta ditt pensionssparande, avskaffad bensinskatt och även kunna köp medicin på närmaste snabbköp. Jag tror att frihet är nåt som gynnar alla även om många har svårt att se det innan de förstår de praktiska konsekvenserna. 😀

Andreas Galistel
Member
Medlem
1019900
March 4, 2006 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

xerxes wrote: [quote=Delph1]

//Andreas

Jag tror man ska vara försiktig med att säga att "ingen" människa skulle må bra av frihet. Jag är ganska övertygad av att jag skulle må bra av att vara helt fri även om jag också då skulle vara tvungen att ta konsekvenserna av mitt eget handlande helt själv. Sedan föreslår ju inte heller KLP en direkt övergång utan det står ju tydligt i principprogrammet vilka övergånsåtgärder som kan tänkas finnas under ett antal år.

Staten har växt till enorma proportioner och blandar sig allt för mycket i våra liv. Bastiat slog huvudet på spiken när han sa: “The state is the great fictitious entity by which everyone seeks to live at the expense of everyone else.”

Sedan kan man ju även vända på frågan och fundera över vad som ger oss rätt att bestämma vilka villkor som ska gälla för andra människor. Du och jag har inte själva rätt att bestämma över en tredje person men vi kan tillsammans ge den rätten till dig genom våra röster. Frågan är hur man kan ge bort en rättighet man inte har från början.

Jag skrev också "Det är alldeles för få människor klarar av den frihet dom vill införa". 😉
Eftersom jag är någorlunda solidarisk av mig anser jag att välmåendet av mängden i det stora går före individen när det gäller detta. För det finns fortfarande möjligheter idag för en driftig person att jobba sig runt systemet om man anser att det är för strikt. Visst kan man å andra sidan vända på det och säga att man vill vara solidarisk genom att ge mer människor mer frihet, men det står jag nog fast vid att de flesta är nöjda med sin frihet idag, och ska man ge dom mer frihet bör man snarare skapa en illusion av det för en stund. Annars finns risken att vi bara får en massa förvirrade individer, och några lyckade givetvis.
Jag skulle snarare spendera mer tid som individ på att förverkliga mig själv än ett system som jag inte tror faller så många andra i smaken. Det är min syn på saken i alla fall.

Jag tycker inte att Sverige fungerar illa idag heller. Det kan fungera väldigt mycket sämre, vilket jag också är rätt att det kommer göra om man styr om i den vardag den vanlige svensken är van vid. Frihet är utan tvekan ett ord med många bottnar och resultatet av det skrämmer mig lite, på samma sätt som själva konceptet kan skrämma människor. Frihet är en svindlande tanke, men också mest just det: en tanke, graden av frihet, om dom nu ska smyga in den, kan kanske fungera, men det måste ske under en sådan fruktansvärt lång tid för att det ska fungera att det är praktiskt orealistiskt i min mening. Skulle det vara praktiskt genomförbart skulle jag mycket väl kunna tänka mig det, men för att få folk att gradvis vänja sig vid det måste man sitta och vara bestämmande och det händer, tyvärr ska man kanske säga, i ett land som Sverige.

//Andreas

Öwall
Member
Medlem
1019901
March 4, 2006 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Öwall]Om man fråntar staten dess makt så tror jag att den kommer hamna hos stora företag och andra som har mycket pengar.

Det är ju nära nog detta som är syftet får jag intrycket av.

Ja, precis.
Jag funderade på om de olika fackförbunden skulle kunna vara en motpol för att man inte skulle bli av med allt vad socialt skyddsnät heter, frågan är om de skulle ha tillräckligt stöd bakom sig för att kunna ta upp den kampen.

Öwall
Member
Medlem
1019903
March 4, 2006 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

xerxes wrote: [quote=Öwall]Om man fråntar staten dess makt så tror jag att den kommer hamna hos stora företag och andra som har mycket pengar. Det anser jag är ett steg tillbaka snarare än framåt.

Tanken är väl snarare att staten bara ska finnas för att beskydda dina och mina rättigheter. D.v.s. att om någon utsätter oss för våld ska staten gå in och skydda oss. KLP är inte anarkister och vill alltså ha en liten men kraftfull stat.

Idag går ungefär 70% av din lön i skatt om man räknar med alla "dolda" skatter som arbetsgivaravgift och punktskatter. Pengar som staten använder till stora delar för att diktera vad du får och inte får göra. Med KLP skulle detta kunna sänkas till ca 5% och du återfår dessutom rätten att välja vem som ska tillhandahålla de tjänster som staten upphör att sköta. Man bör komma ihåg att privata företag så gott som alltid är bättre än staten på allt som inte har med lag och ordning att göra. Du skulle t.ex. få rätt till självförsvar, välja själv hur du vill sköta ditt pensionssparande, avskaffad bensinskatt och även kunna köp medicin på närmaste snabbköp. Jag tror att frihet är nåt som gynnar alla även om många har svårt att se det innan de förstår de praktiska konsekvenserna. 😀

Jag är inte orolig för att staten inte ska skydda mig mot våld, och jag bekymrar mig inte över min nuvarande "brist" på frihet.
Vad som oroar mig mest är vilka rättigheter till exempel min arbetsgivare skulle få.
Han skulle ha rätten att inte ge mig någon ersättning om jag är sjuk, han skulle kunna avskeda mig utan någon som helst anledning, han skulle inte behöva bry sig om vare sig lön eller arbetsförhållanden, och om jag inte trivs kan jag väl hitta ett annat jobb. Och det enda som skulle kunna hindra honom är om ingen alls går med på sådana förhållanden.

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
1019906
March 4, 2006 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
Jag är inte orolig för att staten inte ska skydda mig mot våld, och jag bekymrar mig inte över min nuvarande "brist" på frihet.
Vad som oroar mig mest är vilka rättigheter till exempel min arbetsgivare skulle få.
Han skulle ha rätten att inte ge mig någon ersättning om jag är sjuk, han skulle kunna avskeda mig utan någon som helst anledning, han skulle inte behöva bry sig om vare sig lön eller arbetsförhållanden, och om jag inte trivs kan jag väl hitta ett annat jobb. Och det enda som skulle kunna hindra honom är om ingen alls går med på sådana förhållanden.

Nja, i en laissez-faire-ekonomi finns det egentligen per definition ingen arbetslöshet så efterfrågan på arbetskraft skulle vara mycket högre idag. Däremot vill inte KLP reglera arbetsgivarnas skyldigheter utan anser att du och din arbetsgivare själva bör avtala om detta. Visst skulle han kunna avskeda dig utan anledning, men varför skulle han göra det om du gör ett bra jobb? Idag är det ofta så att lata personer premieras bara för att de varit med länge i företaget. Arbetslagstiftningen är direkt skadlig för oss unga. Dessutom är det faktiskt fel att staten ska diktera hur medborgare och företag ska använda sina pengar. Jag tror att även du, om du varit arbetsgivare, skulle vilja ha möjlighet att själv avgöra vilka du vill ha anställda och dessutom vara fri att förhandla kring villkoren.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1019908
March 4, 2006 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hur skulle det gå till när man själv får välja vem som ska tillhandahålla de tjänster som staten upphör med?

Öwall
Member
Medlem
1019909
March 4, 2006 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

jag hänger inte riktigt med på varför det inte skulle finnas någon arbetslöshet, det får du gärna förklara.
Att en arbetsgivare skulle kunna avskeda en anställd utan anledning är kanske en lite klumpig formulering, det är klart att han har någon form av anledning. Finns ju en hel del anledningar som man i nuläget inte kan avskeda folk för, exempelvis om de blir sjuka, skadade, gravida eller liknande.
Bara det faktum att det finns myndigheter som arbetar med sånt här är ju bevis på att det förekommer.

Jag tar hellre trygghet än frihet.

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
1019911
March 4, 2006 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Hur skulle det gå till när man själv får välja vem som ska tillhandahålla de tjänster som staten upphör med?

Det är upp till dig givetvis. 😀

Förslagsvis skaffar du en bra sjukvårdsförsäkring, väljer hur du vill lägga upp ditt pensionssparande och njuter av frukterna. Jag läste nyligen att nåt institut i USA räknat ut att ifall amerikanerna sluppit statlig pension och placerat den själva skulle de haft mellan 3 och 8 gånger mer pengar att ta ut. Staten har en förmåga att alltid klanta till saker. Med laissez-faire-kapitalism får du den kollektiva intelligensen av hela befolkningen som alla jobbar för att göra saker bättre. Det är svårt att tro att något enskilt parti skulle ha den perfekta planen som kan slå detta. Du och jag och alla andra tillsammans är mycket starkare. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 269
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL