November 8, 2002
(har inget alls med datorer att göra)
Var iväg idag och köpte ett motorcykelbatteri. De ska tydligen fyllas upp med batterisrya enligt anvisningarna.
Jag bor inte så långt ifrån en batteributik. Var utanför åkollade idag men de var stängt. Däremot så hittade jag 10st stora dunkar med svavelsyra i.
Tänkte dra mig däråt kanske i natt å norpa lite. Min fråga: Vad ska de var aför koncentration på batterisyran? det är väl svavelsyra som är batterisyra?
soo long! :
November 8, 2002
Öwall wrote: det kanske står på batteriet?
men alltså, det måste finnas nån sorts standardkonc. för batterisyra! Nej tyvärr de står itne på batteriet. Ska traska iväg till den där killen senare inatt tror jag. korka upp å lukta lite = D
Btw. Konstigt att killen har 10st stora (kanske 10l dunkar) med svavelsyra ståendes alldeles utanför affären? De stod svavelsyra på dunkarna. men de kan ju vara hög koncentration..
Konc? ngn??
November 8, 2002
går de att spara 70kr och 4dar så gör jag det gärna.
men alltså c= n/V och n= m/M. måste räkna lite på vad rödluvan sa...
0.01M syra... de kan inte stämma... Alldeles för svag ju! Syran gör ju hål i kläder så ja antar att den är nog mer en 1.00molar... men vad krångligt detta blev! haha
November 8, 2002
Starscream wrote: jag for bara till OK o frågade, dom gjorde dom det gratis åt mig..
fyllde dem på batterisyra (inte batterivatten då?) i butiken? det finns väldigt speciella föreskrifter för att förvara svavelsyra så jag vet inte om de du sa kan ha vart just baterisyra.
February 11, 2002
asså batterier fyller man på med destillerat vatten...... det blir sen syra av det.... tänk på att man fyller bilbatterier då o då med destillerat vatten.... svavelsyran skulle ju isåfall späs ut nåt fruktansvärt.... det enda logiska är väl att det blir batterisyra då lr? just det........
Om d skulle behövas lite syra i början för att få d hela igång så ta nån ml svavelsyra....... mängden borde inte vara ha nån större skillnad så länge d inte blir för mycket. Trots allt det är destillerat vatten man fyller på batterier med, syran späs ut.......
November 8, 2002
CyriQ wrote: asså batterier fyller man på med destillerat vatten...... det blir sen syra av det.... tänk på att man fyller bilbatterier då o då med destillerat vatten.... svavelsyran skulle ju isåfall späs ut nåt fruktansvärt.... det enda logiska är väl att det blir batterisyra då lr? just det........
ja batterivattnet blir till svavelsyra via de kemiska reaktionerna i batteriet, men man kan inte fylla ett tomt batteri med bara batterivatten, av ngn anledning.
November 26, 2002
Blue_Moon_ wrote: går de att spara 70kr och 4dar så gör jag det gärna.
men alltså c= n/V och n= m/M. måste räkna lite på vad rödluvan sa...
0.01M syra... de kan inte stämma... Alldeles för svag ju! Syran gör ju hål i kläder så ja antar att den är nog mer en 1.00molar... men vad krångligt detta blev! haha
1.00molar blir ju uppemot 70 g/dm³, om det är fel så var det nåt annat än koncentrationen jag läste där....
February 1, 2002
Blue_Moon_ wrote: [quote=Starscream]jag for bara till OK o frågade, dom gjorde dom det gratis åt mig..
fyllde dem på batterisyra (inte batterivatten då?) i butiken? det finns väldigt speciella föreskrifter för att förvara svavelsyra så jag vet inte om de du sa kan ha vart just baterisyra.
Näe han tog på sig plasthandskar, förkläde och en typ av dunk.. med bara dest. vatten i batteriet händer ju inget..
February 1, 2002
Blue_Moon_ wrote: [quote=Starscream]"Vätskan i ett batteri består av svavelsyra och destilerat vatten eller avjoniserat vatten. Blandningen kallas elektrolyt. Fulladdat batteri har elektrolytdensitet = 1,28 g/dm³"
1.28g /dm3 ?? Hm... låter fel! väldigt fel. 1.28g bara?
Jo de står så överallt..
1 Guest(s)