January 26, 2003
chippen wrote: [quote=PaiN][quote=chippen][quote=Spaic]Volvon kommer inte blåsa om forden men om båda hade färdats i ljusets hastighet så hade den gjort det. Ljusets hastighet är samma i förhållande till alla hastigheter. Be inte mig förklara detta 🙂
men ljusets färdas ju i 200,000 Km/s om nu skeppet färdas i samma hastighet så borde ju inte ljuset hinna ikapp
Ljuset färdas ju i ljusets hastighet det också, så när dess utgångspunkt är från ett föremål i rörelse blir det väl föremålets hastighet + ljusets hastighet. kaanske 😛
jo så har jag också tänkt och det låter ju logiskt...men det känns så skummt att kunna öka ljusets hastighet
fel...
"Även om lampan rör sig med t ex hälften av ljusets hastighet kommer personen alltjämt att mäta hastigheten c för det utsända ljuset och inte 1.5c som man skulle vänta sigom man utgår från den klassiska fysiken. Einsteins postulat innebär att den uppmätta ljushastigheten alltid är densamma. Detta värde brukar betecknas c. Postultatet innebär vidare att hastigheter inte kan adderas på vanligt sätt och att det inte existerar något medium som ljuset rör sig i och om dess hastighet skulle kunna relateras till. Etern finns inte." FysikB lärobok 😉
January 26, 2003
chippen wrote: [quote=Spaic]Volvon kommer inte blåsa om forden men om båda hade färdats i ljusets hastighet så hade den gjort det. Ljusets hastighet är samma i förhållande till alla hastigheter. Be inte mig förklara detta 🙂
men ljusets färdas ju i 200,000 Km/s om nu skeppet färdas i samma hastighet så borde ju inte ljuset hinna ikapp
nej det färdas i 300 000km/s
March 20, 2003
Gil_galad wrote: [quote=chippen][quote=Spaic]Volvon kommer inte blåsa om forden men om båda hade färdats i ljusets hastighet så hade den gjort det. Ljusets hastighet är samma i förhållande till alla hastigheter. Be inte mig förklara detta 🙂
nej det färdas i 300 000km/s
Om man skall leka viktigpetter kan man ju anstränga sig lite
ljusets hastighet i vacuum c0 = 2.99792458*10^8 [m/s]
January 26, 2003
Gil_galad wrote: och dessutom så är ljusets hastighet alltid konstant så även om du åkte i en bil som körde i 80km/h och tände strålkastarna så skulle ljuset inte färdas i 80km/h + 300 000km/s, utan det färdas fortfarande i 300 000km/s
precis vad jag skrev
btw c = 299 792 458 m/s 😉
July 26, 2003
Rymdfärjan columbia flög visst i 18 gånger ljusets hastighet när den störtade mot jorden. CNNSUCKS.JPG
October 26, 2002
Spaic wrote: Rymdfärjan columbia flög visst i 18 gånger ljusets hastighet när den störtade mot jorden. CNNSUCKS.JPG
stämmer det verkligen??
November 16, 2002
Det finns för det första inga rymdskepp som kan åka i ljusets hastighet (änn)
men jag och min far har en argumentation om hurvida det kan "typ Blåsa" i rymden, vi såg ett rymdprogram på nån kanal och dom hade typ nån über sepjsad rymd duk av nåt slag som svajjade i rymden som en flagga men eftersom rymden endast består av vakum så kan det väl inte blåsa i en duk ???? är filmen fejk lr kan det blåsa i rymden??? lr är det så att den bara är satt i rörelse 😕 fattar inte riktigt hur den kunde svajja
July 26, 2003
chippen wrote: [quote=Spaic]Rymdfärjan columbia flög visst i 18 gånger ljusets hastighet när den störtade mot jorden. CNNSUCKS.JPG
stämmer det verkligen??
Nej därav filnamnet CNNSUCKS.JPG 🙂 någon på cnn hade förväxlat 'the speed of sound' med 'the speed of light'. Columbia störtade i 18 gånger ljudets hastighet, ca 18000 km/h. Enligt einsteins relativitetsteori kan inget färdas snabbare än ljuset.
July 9, 2003
chippen wrote: rymden består väll inte enbart av vakum...det finns väll en hel det gaser där ute...men efter som det inte finns någon atmosvär och där med inga klimat förändringar eller högtryck/lågtryck så borde det vara omöjligt att blåsa...
kollar du inte på något utbildande program som tex star trek??? där ser man ju nästan dgligen olika rymd stormar... 😮
October 26, 2002
Deadleg wrote: [quote=chippen]rymden består väll inte enbart av vakum...det finns väll en hel det gaser där ute...men efter som det inte finns någon atmosvär och där med inga klimat förändringar eller högtryck/lågtryck så borde det vara omöjligt att blåsa...
kollar du inte på något utbildande program som tex star trek??? där ser man ju nästan dgligen olika rymd stormar... 😮
hmmm...tänkte inte på det...hmmmm... jooo det kan nog blåsa trots allt 😕
1 Guest(s)