June 18, 2001
Metz wrote: Det finns för det första inga rymdskepp som kan åka i ljusets hastighet (änn)
men jag och min far har en argumentation om hurvida det kan "typ Blåsa" i rymden, vi såg ett rymdprogram på nån kanal och dom hade typ nån über sepjsad rymd duk av nåt slag som svajjade i rymden som en flagga men eftersom rymden endast består av vakum så kan det väl inte blåsa i en duk ???? är filmen fejk lr kan det blåsa i rymden??? lr är det så att den bara är satt i rörelse 😕 fattar inte riktigt hur den kunde svajja
Solvind: det största hindret mot längre rymdfärder (såvida man inte vill bli grillad.)
November 16, 2002
Nej det va inte nått film om sågning av hurvida vi har vart på månen lr inte utan nån dokumentär bara på Discovery channel där dom visa nån rymdpromenad
men jag fattar inte hur den kan fladdra som en flagga och hade det varit en solvind hade nog dom varit kolbitar så det tror jag inte heller det var
March 1, 2001
Zenon's paradox, den med haren som aldrig hinner ikapp sköldpaddan. Spännade, går väl typ ut på att man hela tiden delar in tiden i kortare å kortare delar eller nåt..
Jag tror inte man ser nått ljus framför sig eftersom ljuset inte hinner åka fram, förövrigt finns det ju inte så mycket i rymden som det kan reflekteras på.
July 14, 2003
Hmmm, om man då åker lika snabbt som ljusets hastighet och tänder en lampa...då bör ju ljuset "stå still" i luften lixom...och då syns de ju inte eftersom de inte färdas in i dina ögon. Så då måste du föra huvudet framåt för att få in ljusvågorna i ögonen....skumt!! 😀
MEN...då färdas ju ljusvågorna inte längre med ljusets hastighet in i dina ögon utan bara med samma fart som du förde ditt huvud framåt...och frågan är då: hur fan ser det ut? 8)
January 26, 2003
Cyberhawk wrote: [quote=Gil_galad]och dessutom så är ljusets hastighet alltid konstant så även om du åkte i en bil som körde i 80km/h och tände strålkastarna så skulle ljuset inte färdas i 80km/h + 300 000km/s, utan det färdas fortfarande i 300 000km/s
precis vad jag skrev
btw c = 299 792 458 m/s 😉
jo ifs, fast ditt var lite mer invecklat :bok:
November 16, 2002
desdecado wrote: Hmmm, om man då åker lika snabbt som ljusets hastighet och tänder en lampa...då bör ju ljuset "stå still" i luften lixom...och då syns de ju inte eftersom de inte färdas in i dina ögon. Så då måste du föra huvudet framåt för att få in ljusvågorna i ögonen....skumt!! 😀
MEN...då färdas ju ljusvågorna inte längre med ljusets hastighet in i dina ögon utan bara med samma fart som du förde ditt huvud framåt...och frågan är då: hur fan ser det ut? 8)
jag skulle vilja se nån böja huvudet framåt i ljusets hastighet...=omöjligt
btw tror ni det går att tända en tändsticka i ljusets hastighet
2 Guest(s)