March 14, 2002
Efter sett kvällens Arkiv X avsnitt ("Monday" säsong 6 avsnitt 14) så fick det mig att tänka på den svenska filmen Naken. Själva idén är ju likadan, samma dag spelas om och om igen tills den utförs rätt. Har regissören för Naken snott idén från Arkiv X avsnittet Monday tro? Arkiv X var ju i alla fall först...
Arkiv X "Monday" 6x14
Skinner är på väg till ett bankkontor där något utlöst larmet, då en främmande kvinna närmar sig och ber: låt det inte hända. Inne i banken tar Scully samtidigt hand om Mulder som ligger sårad i sitt eget blod. Rånaren, Bernard, står bredvid med en pistol och när polisen stormar låter han en bomb explodera. Alla i banken dör. En måndagsmorgon åker Mulder till samma bank. Utanför lämnar Bernard den främmande kvinnan i bilen. Hjälplöst ser hon hur Mulder är på väg in i banken. När Scully dyker upp återupprepas rånet. Mulder blir skjuten och Bernard låter bomben explodera. Den främmande kvinnan Pam försöker desperat förhindra att rånet återupprepas. Men Scully och Mulder är på väg till banken. (TV4)
Naken
Tänk dig själv att vakna upp bakfull en morgon i en hiss utan minne, pengar och kläder. Denna småjobbiga situation råkar Anders ut för - på morgonen till sin egen bröllopsdag! Och allt beror på att hans "bästa" vänner kvällen innan gjorde allt för att han skulle få en oförglömlig svensexa. De lyckades. Anders problem nu är att hinna fram i tid till kyrkan. Men även om det är en varm sommardag så det är lättare sagt än gjort att vara naken i Stockholm utan en enda människa som vill hjälpa till. Och det jobbigaste av allt är att nästan hinna ända fram till altaret för att i nästa sekund vakna upp igen i samma hiss i samma pinsamma situation. (DVDON)
April 20, 2002
Samma idé hade nog dem som gjorde Måndag hela veckan - en komedi som är ett par år gammal. Det kan ju vara därifrån båda har fått idén.
🙂
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Ja den e asrolig!
Leta upp den & hyr den!
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Jag hittade inget heller nu.
Men jag har för mig att den hette så.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 24, 2002
På engelska heter den "Groundhog Day" i alla fall...
April 20, 2002
Precis den jag menade.
Den är så rolig!
Man skrattar ihjäl sig.
Tack så jättemycket Purjo!
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
July 17, 2002
Ett avsnitt i serien 7 Dagar (eller vad den hette, den med Stephen Baldwin där de har en tidsmaskin som de kan åka tillbaka 7 (eller 6?) dagar med) hade en liknande story. Han åkte tillbaka för att förhindra ett hans ex skulle dö, eller om det var ex:ets nya, kommer inte ihåg.
Inte exakt samma story, men en liknande.
Mondag hela veckan är underskönt, Billy Murray passar så himla bra i den rollen.
2 Guest(s)