March 1, 2003
har styrketränat till-och-från sen -95...
några tips...
-skaffa en träningspolare som pushar dig
-träna efter ett program
-sätt upp kortsiktiga och långsiktiga mål (tex. jag ska ta 100kg i bänk... osv.)
-ät 5-6st (mindre)måltider om dan...
-drick vatten hela tiden, ser du gult när du pissar så ligger du efter på vätskeintaget...
-lär dig att träna tungt, var inte rädd för det jobbiga...
-vila 2-3 dagar i veckan + sov minst 8 timmar varje dygn...
-kosttillskott... kreatin, multivitamin och protein... även sk. gainer om man är riktigt tunn...
(lilla överkursen)
-kör fria vikter så mycket som möjligt...
-kör marklyft, bänkpress och knäböj varje vecka... tungt...
-läs B&K Spertsmag och FLEX
-osv. osv.
mina "rekord"
-bänkpress en trea på 107,5kg (en etta på 115kg)
-marklyft en etta 190kg
-knäböj tvåa på 160kg
-bicepscurl en strikt sexa på 50kg
September 11, 2002
hmm ja 😕 .. målen man sätter upp beror ju såklart på vad man vill uppnå med träningen.. uteslutande "vikt"mål kan ju lätt främja en viss sorts kropp om man så säger.. jag menar om man går in för att bara bli stark så är ju en kropp som magnus samuelson nära förestående. om man nu tycker det ser bra ut så är ju enbart nya viktmål bra men jag t.ex. strävar absolut inte efter en sån kropp och styrkan är inte min självklara anledning till träning just nu. jag bryr mig inte det minsta om vad jag använder för vikter. jag vet vad jag brukar ligga på för vikter (används som en referens) och beroende på hur jag känner mig så tar jag mer eller mindre just den dan. ett mål är ju att öka belastningen successivt men en person som kör en 8:a på 100kg behöver inte ha "snyggare" kropp en en person som kör en 8:a med 80kg. och enbart viktmål gör lätt att man fuskar omedvetet eftersom man känner sig tvingad att köra med samma vikt eller mer än förra gången. allt beror på vad du strävar efter med träningen. men mål är ett måste, håller helt med på den punkten. ta foto exempelvis en gång i månaden och jämför. så ser man lättast resultaten och vad du behöver förbättra. är styrka din anledning till att du tränar så kan du ha enbart viktmål som motivation, se bara till att inte fuska..
April 2, 2003
De flesta gym har färdiga program som de lånar ut, det är bara att fråga dem.
Och som Atari skrev, träna så mycket som möjligt med fria vikter och med en kompis.
Ett annat tips jag fått av min coach(am.fotboll) för att veta vad jag ska träna på för några vikter är att maxa i allt och sen köra 75% av max och sen gå uppåt till 90% ungefär genom att köra t.ex bänkpress i fyra set som ser ut såhär: Nr1 12reps | Nr2 10reps | Nr3 8reps | Nr4 8 reps. och lägga på mer tyngder desto mindre reps man gör.
Kan visa ett ex på vad man kan göra.
Måndagens program ser ut som följande för mig:
Bench press:12-10-8-8
Incline bench:8-8-8
Behind neck raise:8-8-8
Straight bar curl:8-8-8
D.B bicep curl:10-8
French curl:12-10-8-8
Power clean:12-10-8-8
samt tre protein/kolhydrat drinkar under dagen, en på morgonen, en före träning och en efter träning och minst fem mål lagad mat om dagen.
Hoppas du har fått lite svar på dina funderingar, inte bara från mig men alla andra också.
Dock, ovanstående beskrivning är inte att rekommendera om man har som mål att bli balettdansös eller italiensk fotbollsprimadonna, för av detta blir man STOR ;):)
Lycka till med träningen!
March 17, 2001
skiroy wrote: [quote=gillbert][quote=Lille_Skutt]För er som vill gå ner i vikt och få kondition.....stick ut och spring eller åk inlines varken för fort eller för långsamt. Du ska inte ligga på maxpuls. Vad gäller kosttillskott så är det helt onödigt och väldigt dyrt fall du tränar normalt. Äter man vanlig och varierande husmanskost så får man i sig det man behöver.
och hur vet man som nybörjare om pulsen ligger där den borde? 😕
Att du kan andas genom näsan eller kunna prata medan du springer utan att du är andfådd.
Nej, om du vill bränna fett så citerar jag följande;
"To get to and stay in your THR (which is where fat is used to fuel your body), you need to do exercise at a moderate pace. So if you can hardly speak, you are over-doing it and if you have no problems at all speaking, then you need to work a little harder. Stay at this "moderate" level, otherwise you will start using carbohydrates or muscles for fuel. You don't want this. You want to use fat for fuel."
THR = Target Heart Rate
June 28, 2001
skiroy wrote: [quote=gillbert][quote=Lille_Skutt]För er som vill gå ner i vikt och få kondition.....stick ut och spring eller åk inlines varken för fort eller för långsamt. Du ska inte ligga på maxpuls. Vad gäller kosttillskott så är det helt onödigt och väldigt dyrt fall du tränar normalt. Äter man vanlig och varierande husmanskost så får man i sig det man behöver.
och hur vet man som nybörjare om pulsen ligger där den borde? 😕
Att du kan andas genom näsan eller kunna prata medan du springer utan att du är andfådd.
Att träna kondition är ingen en generell kunskap.
Det är väldigt individuellt det där.
Andas genom näsan när man springenr 😮
No freking way att man kan göra det utan att vara leet joggare.
sjävl gör jag armhävningar 5 ggr i veckan. så länge jag gör det regelbundet så anser jag att det hjälper.
November 8, 2002
skiroy wrote: Att träna kondition är ingen en generell kunskap.
Det är väldigt individuellt det där.
Nja det vet jag inte om jag kan hålla med dig om, om du vill ha kondition snabbt och effektivt ska du köra intervallpass, dvs springa en bit i högt tempo, gå, springa igen osv. Det finns olika intervallträningsätt som också har olika intensivitet, tex kort-kort, kort/lång och lång lång intervall. Du måste sätta upp intensiviteten på intervallerna helt efter din nuvarande kondition. Du måste ju ha en viss grundkondition för att kunna träna intervall.. Det är jobbigt som attan... 😉 Testa tex. at springa med ~90% av din kapacitet i 60sekunder och sen gå lungt i 3min. Grejen är att pulsen ska åka upp å en som en jojo. Men som sagt, du måste testa dig fram.
Men du callister, du var väl bara 14år? Det kan vara skadligt för kroppen att styrketräna om man inte har vuxigt klart _helt_! Hoppas du visste det? de finns nog inte många 14-åringar där kroppen är helt färdigutvecklad.
July 27, 2002
Jag är 15. 🙂
Och det finns ju en anledning till att man inte får gå på gym förrens man är 16 år, men jag kör lätta vikter och kör många övningar, och jag har haft intruktörer på gymmet som har sagt hur jag ska träna. 🙂
Men jag tror inte det blir nåt mer gym nu på ett tag, vilkoret för att jag skulle få gå var att gymmet ville att jag skulle vara där med en vuxen 😕
och det är inte lätt o få med nån på det heller. 🙁
Så jag ska köra kondition och springa i skogen sen när jag är 16( om 1 år )
Så får jag gå på gym själv. 🙂
April 2, 2003
Callister wrote: Jag är 15. 🙂
Och det finns ju en anledning till att man inte får gå på gym förrens man är 16 år, men jag kör lätta vikter och kör många övningar, och jag har haft intruktörer på gymmet som har sagt hur jag ska träna. 🙂
Men jag tror inte det blir nåt mer gym nu på ett tag, vilkoret för att jag skulle få gå var att gymmet ville att jag skulle vara där med en vuxen 😕
och det är inte lätt o få med nån på det heller. 🙁
Så jag ska köra kondition och springa i skogen sen när jag är 16( om 1 år )
Så får jag gå på gym själv. 🙂
Det var ett strängt gym.. Jag började gymma när jag var 14½... ingen som sa nåt... iofs är jag ganska stor av mig..och med stor menar jag inte fet utan lång och med rejäl benstomme...
July 27, 2002
Millhouse wrote: jaha ok.. jag försöker med det motsatta jag... ligger på 87 nu men siktar på 95 kg kvalitativ muskelmassa innan året är slut..
Ok
Ett grovt misstag jag gjorde på gymmet var att ta 90 kg i nån övning med nåt 😕
Fick ont i ryggen typ 1 vecka efter 😮
Men min polare trodde han kunde ta mer, you gonna do what you gonna do :blink:
3 Guest(s)