Nån slår ett djur, vad gör du?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nån slår ett djur, vad gör du?
Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 23, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill se er intsällning bara.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
1007003
January 23, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Svårt att generalisera, slog senast idag en massa grisar på jobbet, vilket var helt befogat. Ska då nån ringa nån myndighet eller polisen blir jag ju lite negativ.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007005
January 23, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

"slå" i meningen daska till lätt i baken för att få dom att sprina till rätt ände av slakteriet är inte vad jag är ute efter utan om någon drar knytnäven i ansiktet på tex. sin hund för att han luktade för länge på en lyktstolpe eller nått annat vrickat.. att verkligen slå ett djur som ska slaktas är heller inte rätt men jag hoppas att det inte var så du menar.
ungefär som videon där dom visar burger kings kklingslakteri där dom sparkar runt levande djur med fullkraft bara för att dom vill.. eller slänger dem i väggar för att det är skojj..

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007007
January 23, 2006 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Slår dem absolut inte för skojs skull men slår absolut hårdare än en "lätt dask i baken". Ska jag då få myndigheterna på mig?
Är tex en hund värd mer än en gris?

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1007019
January 23, 2006 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Slår dem absolut inte för skojs skull men slår absolut hårdare än en "lätt dask i baken". Ska jag då få myndigheterna på mig?

Jag tycker det framgår vad Johan menar, du verkar vara provocerad, det är väl ingen som anmäler någon som jobbar med vad du nu jobbar med om du inte avsiktligen försöker skada djuren eller plågar dem.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007021
January 23, 2006 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

värd och värd.. svårt å sätta värde på ett liv, näringsvärdet i grisen är nog högre i alla fall.. nä skämt åt sido, man ska ju inte behandla djuren med onödigt våld.. varför och hur hårt du handskas med djuren på din arbetsplats kan jag inte yttra mig om då jag inte sett förhållandena eller är insatt i arbetet.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1007032
January 23, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Sånt här är ju alltid helt ointressant för det reflekterar inte för fem öre hur svensson handlar i skarpt läge.

Ett exempel är den våldtäkten åp ngt badhus med 20-tal åskådare i somras...

Hur många av dem tror du hade svarat att dem självklart skulle ingripa utfiall de såg en våldtäkt?

Andras djur är andras business och inget jag ska lägga mig i, det är väl min åsikt i just denna fråga.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1007033
January 23, 2006 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart man inte tycker det är schysst men skulle nog aldrig ingripa. Möjligtvis kolla lite snett på honom/henne eller fråga vad personen ifråga håller på med.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1007034
January 23, 2006 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Slår dem absolut inte för skojs skull men slår absolut hårdare än en "lätt dask i baken". Ska jag då få myndigheterna på mig?

Jag tycker absolut att du ska få myndigheterna på dig och jag har två frågor till dig.

1. På vilket sätt är det befogat att slå en gris bara för att få ditt jobb lite lättare? Kom inte och säg "dom kommer ändå att dö".
Om det inte är på ett slakteri du jobbar så är det i vilket fall aldrig befogat att slå ett djur. Det visar okunskap om hur man fostrar/hanterar ett djur.
Om man vet någonting om djur så kan man få dom att röra på sig utan att slå dom.

2. Du vet väl att en gris är ett väldigt intelligent djur va?
Tänk på att djur känner smärta.

Till topic då:
Skälla ut och sen ringa myndigheterna är det jag skulle göra. Dock händer det ingeting i sverige. Vi har regleringarna men inga straff. Dom får betala lite böter sen skaffar dom en ny hund.
Hörde om ett fall uppe i norrland där det var en som hade en greyhound kennel. Hundarna var så magra att dom var tvungna att avliva nästan hela bunten. Ägaren har nu en ny kennel.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1007043
January 23, 2006 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade nog bara instinktivt gormat till "Hörru!" och blivit allmänt hotfull i kroppspråket. Det hade nog velat till mycket för att jag skulle ringa myndigheterna eller gått längre med saken på annat vis. Folk brukar oftast bli tillräckligt skrämda och förvånade av att någon främmande ryter till.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1007049
January 23, 2006 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir förbannad och sätter han rejält på plats, men slåss inte och ringer inte myndigheterna, om det är första gången.

//Andreas

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007073
January 23, 2006 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Spinnjonte]Slår dem absolut inte för skojs skull men slår absolut hårdare än en "lätt dask i baken". Ska jag då få myndigheterna på mig?

Jag tycker absolut att du ska få myndigheterna på dig och jag har två frågor till dig.

1. På vilket sätt är det befogat att slå en gris bara för att få ditt jobb lite lättare? Kom inte och säg "dom kommer ändå att dö".
Om det inte är på ett slakteri du jobbar så är det i vilket fall aldrig befogat att slå ett djur. Det visar okunskap om hur man fostrar/hanterar ett djur.
Om man vet någonting om djur så kan man få dom att röra på sig utan att slå dom.

2. Du vet väl att en gris är ett väldigt intelligent djur va?
Tänk på att djur känner smärta.

Till topic då:
Skälla ut och sen ringa myndigheterna är det jag skulle göra. Dock händer det ingeting i sverige. Vi har regleringarna men inga straff. Dom får betala lite böter sen skaffar dom en ny hund.
Hörde om ett fall uppe i norrland där det var en som hade en greyhound kennel. Hundarna var så magra att dom var tvungna att avliva nästan hela bunten. Ägaren har nu en ny kennel.

Vi märker dom inför slakten med en typ av "tatueringshammare", dom får siffror instansade med färg i skinnet. Tror nog att det flesta djurrättsaktivister skulle tycka att de var alldeles förskräckligt.
Jag vet att du inte kan få alla 250 grisar jag körde ut idag att gå ut ur stallet utan ett visst mått av fysisk övertalning.

Japp, dom är smarta, det vet jag. Givetvis känner dom smärta.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1007075
January 23, 2006 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jag blir så sur när man ser på exempelvis bussar när det när någon kvinna som har hund, bara hunden tittar oskyldig åt ett annat håll, eller är 20 cm från att änns vara i vägen så rycker och drar kärringen i kopplet, tycker synd om hundarna då dom inte har gjort något!!

dree
Member
Medlem
1007076
January 23, 2006 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Vi märker dom inför slakten med en typ av "tatueringshammare", dom får siffror instansade med färg i skinnet. Tror nog att det flesta djurrättsaktivister skulle tycka att de var alldeles förskräckligt.
Jag vet att du inte kan få alla 250 grisar jag körde ut idag att gå ut ur stallet utan ett visst mått av fysisk övertalning.

Vem har sagt förutom din chef att du måste ta ut så många per dag?
Det finns även andra sätt att märka dom.
Det är hela slaktsystemet det är fel på.
Sverige har bästa djurhållningen i världen och ändå kan vi inte vara stolta över våran djurhållning... Det är sjukt...

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007077
January 23, 2006 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Spinnjonte]Vi märker dom inför slakten med en typ av "tatueringshammare", dom får siffror instansade med färg i skinnet. Tror nog att det flesta djurrättsaktivister skulle tycka att de var alldeles förskräckligt.

Sverige har bästa djurhållningen i världen och ändå kan vi inte vara stolta över våran djurhållning... Det är sjukt...

Du säkert misstycka om dom första grisarna som går ut skulle vara tvungna att stå på bilen i 5-6 timmar, vilket dock skulle vara helt fel för det mår dom absolut inte dåligt av.
Vad vet du överhuvudtaget om djurhållningen i sverige?

Edit: vilka andra sätt att märka dom på finns det?

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007079
January 23, 2006 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jag blir så sur när man ser på exempelvis bussar när det när någon kvinna som har hund, bara hunden tittar oskyldig åt ett annat håll, eller är 20 cm från att änns vara i vägen så rycker och drar kärringen i kopplet, tycker synd om hundarna då dom inte har gjort något!!

håller med, borde vara obligatoriskt att gå en kurs i hantering av det djur man tänker skaffa oavsett om det gäller ett akvarium med fiskar eller en hund... problemet med många som skaffa husdjur för sörsta gången är att dom oftast vet alldeles för lite om hur det är att ta hand om det och tyvärr ibland vilka unika behov det djuret har...

vore klockrent om man vågade rycka till i "kärringens" jacka när hon rycker i hundens koppel.. så hon får se hur det är.. men det är ju misshandel och även om man inte får straff för att misshandla djur så får man det för "överfall på kärring med hund" ..

dree
Member
Medlem
1007080
January 23, 2006 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: [quote=dree][quote=Spinnjonte]Vi märker dom inför slakten med en typ av "tatueringshammare", dom får siffror instansade med färg i skinnet. Tror nog att det flesta djurrättsaktivister skulle tycka att de var alldeles förskräckligt.

Du säkert misstycka om dom första grisarna som går ut skulle vara tvungna att stå på bilen i 5-6 timmar, vilket dock skulle vara helt fel för det mår dom absolut inte dåligt av.

Läs om, läs rätt. "Vem har sagt förutom din chef att du måste ta ut så många per dag?"
Jag menar att man ska ta ut ett mindre antal och omorganisera så det inte behövs transporter.
Jag är ihop och bor ihop med en utbildad och zoocertiferad djurvårdare och jag har hållt på med djur hela mitt liv. Om du ville veta mina "meriter" och kunskapskällor.
Min flickvän klarar att handskas med djur utan att slå dom även i stora mängder.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007095
January 23, 2006 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Spinnjonte][quote=dree][quote=Spinnjonte]Vi märker dom inför slakten med en typ av "tatueringshammare", dom får siffror instansade med färg i skinnet. Tror nog att det flesta djurrättsaktivister skulle tycka att de var alldeles förskräckligt.

Läs om, läs rätt. "Vem har sagt förutom din chef att du måste ta ut så många per dag?"
Jag menar att man ska ta ut ett mindre antal och omorganisera så det inte behövs transporter.
Jag är ihop och bor ihop med en utbildad och zoocertiferad djurvårdare och jag har hållt på med djur hela mitt liv. Om du ville veta mina "meriter" och kunskapskällor.
Min flickvän klarar att handskas med djur utan att slå dom även i stora mängder.

Ok, så vi ska alltså bygga ett slakteri på varje gård?

dree
Member
Medlem
1007099
January 23, 2006 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Ok, så vi ska alltså bygga ett slakteri på varje gård?

Nu märker du ord men visst det vore ett utopia. Men fler behövs det så det blir mindre djur i transporterna och så transportsträckan blir kortare. Regeringen är också skyldiga eftersom det är billigare att transportera ett gäng kossor ner till italien och sen slakta dom där och sen frakta hem köttet igen. Hälften dör på vägen men dom tjänar på det ändå.

Förövrigt köper jag bara kött som har stämpel så jag inte stödjer det här.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007108
January 24, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Spinnjonte]Ok, så vi ska alltså bygga ett slakteri på varje gård?

Nu märker du ord men visst det vore ett utopia. Men fler behövs det så det blir mindre djur i transporterna och så transportsträckan blir kortare. Regeringen är också skyldiga eftersom det är billigare att transportera ett gäng kossor ner till italien och sen slakta dom där och sen frakta hem köttet igen. Hälften dör på vägen men dom tjänar på det ändå.

Förövrigt köper jag bara kött som har stämpel så jag inte stödjer det här.

Kan upplysa dig om att grisar mår bäst efter 2 timmar eller längre transport till slakteri.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 244
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL