Nån slår ett djur, vad gör du?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nån slår ett djur, vad gör du?
Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
sp_UserOfflineSmall Offline
1007112
January 24, 2006 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

jag skulle avvakta, och om det var riktig stryk (det som jag anser vara stryk, t.ex sparkar) hunden fick skulle jag springa dit och ingripa själv. det har jag faktiskt gjort, så det vet jag att jag skulle göra.
om misshandeln fortsatte mitt framför näsan på mig vid upprepade tillfällen skulle jag inte tveka om att ringa myndigheterna.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1007130
January 24, 2006 - 5:25 am
sp_Permalink sp_Print

kan inte kryssar för något.

jag skulle göra en av dessa valen beroende på situationen.

Har själv slagit min hane med knuten näve i hans huvud för att det var absolut nödvändigt.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1007161
January 24, 2006 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: [quote=dree][quote=Spinnjonte]Ok, så vi ska alltså bygga ett slakteri på varje gård?

Nu märker du ord men visst det vore ett utopia. Men fler behövs det så det blir mindre djur i transporterna och så transportsträckan blir kortare. Regeringen är också skyldiga eftersom det är billigare att transportera ett gäng kossor ner till italien och sen slakta dom där och sen frakta hem köttet igen. Hälften dör på vägen men dom tjänar på det ändå.

Förövrigt köper jag bara kött som har stämpel så jag inte stödjer det här.

Kan upplysa dig om att grisar mår bäst efter 2 timmar eller längre transport till slakteri.

På vilket sätt mår en gris bättre av en längre transportsträcka?
Såg att du hade skrivit att om vilka fler sätt det finns.
Ta till exempel metoden vissa bönder har för att mjölka sin kor. Korna går alltid fritt och känner själva när dom behöver mjökas och har lärt sig vart dom ska mjölkas själva. Dom går in i en maskin och allt går automatiskt.
Grisar är väldigt intelligenta så dom kan man också lära saker. Utan att slå dom.

calgar
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
1007184
January 24, 2006 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle hjälpa grannen.

Eller bara inorera det.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1007185
January 24, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

nja inte för att jag håller med spinjonte men ville bara kommentera det sista du sa 😉

men att lära grisar hur dom ska gå snabbt och enkelt in i en lastbil för att köras till slakt ?

det är första gången dom antagligen ska gå in i en lastbil iaf, på det stället, och lära några djur att gå in i en lastbil för att slaktas, e ju ganska onödigt då dom snart ska dö.

så det skulle inte funka, däremot behöver man ju inte andvända våld för att lösa det.

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
1007193
January 24, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

enda budskapet "28 dagar senare" hade var att bli inte för allt i världen inte militant Vegan o släpp lös zombie virus smittade labb apor bara för att dem bor trångt

nej jag är känslokall för detta skulle bara ignorera

im soooo gonna get flamed for saying that

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1007207
January 24, 2006 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

beror på hur hårt och ondskefullt han slår, beror också på personen.
Om det exempelvis var ett barn skulle man ju säga till nästan direkt, men en vuxen borde ju ändå veta att man inte ska slå sina djur

dree
Member
Medlem
1007237
January 24, 2006 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: nja inte för att jag håller med spinjonte men ville bara kommentera det sista du sa 😉

men att lära grisar hur dom ska gå snabbt och enkelt in i en lastbil för att köras till slakt ?

det är första gången dom antagligen ska gå in i en lastbil iaf, på det stället, och lära några djur att gå in i en lastbil för att slaktas, e ju ganska onödigt då dom snart ska dö.

så det skulle inte funka, däremot behöver man ju inte andvända våld för att lösa det.

Man kan lära ett gäng grisar att röra på sig. Det behöver inte vara specifikt in i en lastbil.
Grisar ska inte heller vara inlåsta i sin stia hela sina liv bara för att dom "ändå kommer att dö".
Den attityden visar alldeles för ofta.

Ottenbaum
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
1007242
January 24, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle bara ignorera situationen, på sin höjd titta snett och prata skit om honom inför bekanta.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1007251
January 24, 2006 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Vänta tills denne person går när det blivit mörkt, på med rånarluva, fram med baseball-träet och helt enkelt slå ner personen och det utan att säga något alls..
Ganska liten risk att personen fattar att jag gjorde så för att han/hon slog sitt djur, säkert lika liten som djuret förstod varför ägaren slog den.

wink 🙄

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
1007281
January 24, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Vänta tills denne person går när det blivit mörkt, på med rånarluva, fram med baseball-träet och helt enkelt slå ner personen och det utan att säga något alls..
Ganska liten risk att personen fattar att jag gjorde så för att han/hon slog sitt djur, säkert lika liten som djuret förstod varför ägaren slog den.

Jösses vad löjlig du är.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1007283
January 24, 2006 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde visst en 😉

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
1007285
January 24, 2006 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Glömde visst en 😉

:vit:

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
1007569
January 24, 2006 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Polekatt]nja inte för att jag håller med spinjonte men ville bara kommentera det sista du sa 😉

Man kan lära ett gäng grisar att röra på sig. Det behöver inte vara specifikt in i en lastbil.
Grisar ska inte heller vara inlåsta i sin stia hela sina liv bara för att dom "ändå kommer att dö".

Ganska svårt att lära dom att röra på sig då dom står i en och samma box hela livet tills dess att slakteribilen kommer och ska hämta dom. Ungefär som att du ska träna för ett maraton inne på en flygplanstoa.

Ska man ha alla grisar lösgående ute i en hage då eller?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1007572
January 24, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns inget svar som passar mej av de alternativen..
Det beror väl på om jag anser det vara "övervåld" eller inte..
Tycker jag det är för häftigt så kanske jag påpekar detta, men rent generellt så lägger jag mej inte i hur folk håller pli på sina djur..
Varför skulle jag det??

*Edit*
Angående griskramaren "dree's" inlägg..

Har du nånsin haft med djur i större omfattning att göra??
Det går liksom inte att "tämja" gödsvin till att följa kommando..Det finns varken tid, eller ekonomiskt bärbarhet i att gulla med svinen.
Det är inte direkt några småa Thailändska minigrisar det är frågan om.
Sen skulle jag nog inte känna mej säker på att förpackningar med typ gröna svanen eller vad det nu kan vara, garanterar att just det svinet blivit trevligt bemött under transporten från grisfarmen till slakteriet..
Det där är ju liksom en industri numera, gårdsslakterierna börjar bli ett minne blott.
Och en del av det bär de sk. djurvännerna skulden till, pg.a av att köttproducenterna måste producera mera för att det ska vara någon ekonomi i hanteringen.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
1007573
January 24, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: kan inte kryssar för något.

Har själv slagit min hane med knuten näve i hans huvud för att det var absolut nödvändigt.

absolut nödvändigt?.. det där får du gärna förklara, vill inte kasta smädelser innan jag har all fakta wink

dree
Member
Medlem
1007574
January 24, 2006 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: [quote=dree][quote=Polekatt]nja inte för att jag håller med spinjonte men ville bara kommentera det sista du sa 😉

Ganska svårt att lära dom att röra på sig då dom står i en och samma box hela livet tills dess att slakteribilen kommer och ska hämta dom. Ungefär som att du ska träna för ett maraton inne på en flygplanstoa.

Hur tror du en hund skulle må om den var instängd i en box hela sitt liv?
Grisarna mår lika dant.
Folk är för slöa. Tar inte sitt ansvar. Det är ju faktiskt levande ting det handskas med.

dree
Member
Medlem
1007575
January 24, 2006 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: [quote=obelix]kan inte kryssar för något.

absolut nödvändigt?.. det där får du gärna förklara, vill inte kasta smädelser innan jag har all fakta wink

Känner en som får ta hand om beslagtagna kamphundar. Hon behöver aldrig slå dom. Man ska absolut inte använda våld för att få pli på sin hund.

Edit: Kom på en sak. Om det var en stor hund som ställde dig mot väggen kan jag förstå. Då är det ju självförsvar.

dree
Member
Medlem
1007580
January 24, 2006 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Har du nånsin haft med djur i större omfattning att göra??
Det går liksom inte att "tämja" gödsvin till att följa kommando..Det finns varken tid, eller ekonomiskt bärbarhet i att gulla med svinen.
Det är inte direkt några småa Thailändska minigrisar det är frågan om.

Får referera till det jag skrev om med att regeringen har en viss skyldighet...
Det är ju billigare att frakta ner levande djur dit och slakta dom där och sen frakta hem köttet.

ilg@dd wrote:
Sen skulle jag nog inte känna mej säker på att förpackningar med typ gröna svanen eller vad det nu kan vara, garanterar att just det svinet blivit trevligt bemött under transporten från grisfarmen till slakteriet..
Det där är ju liksom en industri numera, gårdsslakterierna börjar bli ett minne blott.

Är medveten om det problemet redan. Det är ett helvete.

ilg@dd wrote:
Och en del av det bär de sk. djurvännerna skulden till, pg.a av att köttproducenterna måste producera mera för att det ska vara någon ekonomi i hanteringen.

Det håller jag inte med. Och vilket sätt bär djurvännerna skulden?

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
1007581
January 24, 2006 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Spinnjonte][quote=dree][quote=Polekatt]nja inte för att jag håller med spinjonte men ville bara kommentera det sista du sa 😉

Hur tror du en hund skulle må om den var instängd i en box hela sitt liv?
Grisarna mår lika dant.
Folk är för slöa. Tar inte sitt ansvar. Det är ju faktiskt levande ting det handskas med.

Den skulle inte veta om nåt annat liv än att vara instängd i en box då och skulle således inte sakna nåt heller. Man föder inte upp 7000 grisar per år för att dom ska ha ett roligt och spännande liv, man föder upp dem för att det ska finnas mat i frysdisken och tjäna pengar.

Vad menar du med "för slöa", ska jag fara till jobbet imorgon och börja bygga stora inomhushagar till flera tusen grisar?
Om man skulle ha dem lösgående så skulle tillsynen och vården av de ev. sjuka grisarna försvåras nåt oändligt och det skulle ju drabba grisarna själva.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 154
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL