August 7, 2001
Spinnjonte wrote: [quote=dree][quote=Spinnjonte][quote=dree][quote=Polekatt]nja inte för att jag håller med spinjonte men ville bara kommentera det sista du sa 😉
men att lära grisar hur dom ska gå snabbt och enkelt in i en lastbil för att köras till slakt ?
det är första gången dom antagligen ska gå in i en lastbil iaf, på det stället, och lära några djur att gå in i en lastbil för att slaktas, e ju ganska onödigt då dom snart ska dö.
så det skulle inte funka, däremot behöver man ju inte andvända våld för att lösa det.
Man kan lära ett gäng grisar att röra på sig. Det behöver inte vara specifikt in i en lastbil.
Grisar ska inte heller vara inlåsta i sin stia hela sina liv bara för att dom "ändå kommer att dö".
Den attityden visar alldeles för ofta.
Ganska svårt att lära dom att röra på sig då dom står i en och samma box hela livet tills dess att slakteribilen kommer och ska hämta dom. Ungefär som att du ska träna för ett maraton inne på en flygplanstoa.
Ska man ha alla grisar lösgående ute i en hage då eller?
Hur tror du en hund skulle må om den var instängd i en box hela sitt liv?
Grisarna mår lika dant.
Folk är för slöa. Tar inte sitt ansvar. Det är ju faktiskt levande ting det handskas med.
Den skulle inte veta om nåt annat liv än att vara instängd i en box då och skulle således inte sakna nåt heller. Man föder inte upp 7000 grisar per år för att dom ska ha ett roligt och spännande liv, man föder upp dem för att det ska finnas mat i frysdisken och tjäna pengar.
Vad menar du med "för slöa", ska jag fara till jobbet imorgon och börja bygga stora inomhushagar till flera tusen grisar?
Om man skulle ha dem lösgående så skulle tillsynen och vården av de ev. sjuka grisarna försvåras nåt oändligt och det skulle ju drabba grisarna själva.
Vet du vad stressbeteenden är hos djur?
Sen behöver man inte ha 7000grisar på samma ställe.
Och ja arbeta för att djuren ska ha det bra.
December 29, 2003
dree wrote: [quote=Spinnjonte][quote=dree][quote=Spinnjonte][quote=dree][quote=Polekatt]nja inte för att jag håller med spinjonte men ville bara kommentera det sista du sa 😉
men att lära grisar hur dom ska gå snabbt och enkelt in i en lastbil för att köras till slakt ?
det är första gången dom antagligen ska gå in i en lastbil iaf, på det stället, och lära några djur att gå in i en lastbil för att slaktas, e ju ganska onödigt då dom snart ska dö.
så det skulle inte funka, däremot behöver man ju inte andvända våld för att lösa det.
Man kan lära ett gäng grisar att röra på sig. Det behöver inte vara specifikt in i en lastbil.
Grisar ska inte heller vara inlåsta i sin stia hela sina liv bara för att dom "ändå kommer att dö".
Den attityden visar alldeles för ofta.
Ganska svårt att lära dom att röra på sig då dom står i en och samma box hela livet tills dess att slakteribilen kommer och ska hämta dom. Ungefär som att du ska träna för ett maraton inne på en flygplanstoa.
Ska man ha alla grisar lösgående ute i en hage då eller?
Hur tror du en hund skulle må om den var instängd i en box hela sitt liv?
Grisarna mår lika dant.
Folk är för slöa. Tar inte sitt ansvar. Det är ju faktiskt levande ting det handskas med.
Den skulle inte veta om nåt annat liv än att vara instängd i en box då och skulle således inte sakna nåt heller. Man föder inte upp 7000 grisar per år för att dom ska ha ett roligt och spännande liv, man föder upp dem för att det ska finnas mat i frysdisken och tjäna pengar.
Vad menar du med "för slöa", ska jag fara till jobbet imorgon och börja bygga stora inomhushagar till flera tusen grisar?
Om man skulle ha dem lösgående så skulle tillsynen och vården av de ev. sjuka grisarna försvåras nåt oändligt och det skulle ju drabba grisarna själva.
Vet du vad stressbeteenden är hos djur?
Sen behöver man inte ha 7000grisar på samma ställe.
Och ja arbeta för att djuren ska ha det bra.
Kan upplysa dig om att det vet jag, har faktiskt varit en forskning på slakteriet som vi skickar grisar till som visar att grisar som stått i 2 timmar på bilen på väg till slakteriet är betydligt mindre stressade än grisar som tex. bara stått en halvtimme på bilen.
Och hur tror du man ska få nån lönsamhet i att bara ha ett par få grisar då?
Jag arbetar väl hela tiden för att dom ska ha de bra. Alla grisar ses dagligen över och medicineras alt. avlivas beroende på tillstånd.
August 7, 2001
Spinnjonte wrote: Kan upplysa dig om att det vet jag, har faktiskt varit en forskning på slakteriet som vi skickar grisar till som visar att grisar som stått i 2 timmar på bilen på väg till slakteriet är betydligt mindre stressade än grisar som tex. bara stått en halvtimme på bilen.
Jag arbetar väl hela tiden för att dom ska ha de bra. Alla grisar ses dagligen över och medicineras alt. avlivas beroende på tillstånd.
Om du visar källan så har jag inget annat val än att tro dig om transporten.
Det går. Finns bönder som försörjer sig på det.
Jag säger inte att allting är skit i slakteribranchen men det är mycket som behövs förbättras. Mer pengar behöver skjutas till etc...
December 29, 2003
dree wrote: [quote=Spinnjonte]Kan upplysa dig om att det vet jag, har faktiskt varit en forskning på slakteriet som vi skickar grisar till som visar att grisar som stått i 2 timmar på bilen på väg till slakteriet är betydligt mindre stressade än grisar som tex. bara stått en halvtimme på bilen.
Jag säger inte att allting är skit i slakteribranchen men det är mycket som behövs förbättras. Mer pengar behöver skjutas till etc...
Vet inte exakt men det var från nåt svenskt universitet. Pratade med en av chaffisarna om det.
Det är väldigt få som har under ett par tusen grisar, och om alla skulle trappa ner på antalet svin så skulle vi ju få en brist på fläsk och tvingas ta in ännu mer utländskt.
August 7, 2001
Spinnjonte wrote: [quote=dree][quote=Spinnjonte]Kan upplysa dig om att det vet jag, har faktiskt varit en forskning på slakteriet som vi skickar grisar till som visar att grisar som stått i 2 timmar på bilen på väg till slakteriet är betydligt mindre stressade än grisar som tex. bara stått en halvtimme på bilen.
Vet inte exakt men det var från nåt svenskt universitet. Pratade med en av chaffisarna om det.
Det är väldigt få som har under ett par tusen grisar, och om alla skulle trappa ner på antalet svin så skulle vi ju få en brist på fläsk och tvingas ta in ännu mer utländskt.
Japp men problemet ligger ju i att det blir mer packat med grisar och det blir färre slakterier.
Jag anser att det är en sak som är viktig skjuta till pengar till för att förhindra det.
Sen sänka kostnaderna för en slakt.
January 12, 2004
dree wrote: [quote=Johan Nicklasson][quote=obelix]kan inte kryssar för något.
jag skulle göra en av dessa valen beroende på situationen.
Har själv slagit min hane med knuten näve i hans huvud för att det var absolut nödvändigt.
absolut nödvändigt?.. det där får du gärna förklara, vill inte kasta smädelser innan jag har all fakta
Känner en som får ta hand om beslagtagna kamphundar. Hon behöver aldrig slå dom. Man ska absolut inte använda våld för att få pli på sin hund.
Edit: Kom på en sak. Om det var en stor hund som ställde dig mot väggen kan jag förstå. Då är det ju självförsvar.
min hane är en rätt stor Schäfer, han vägde då 60+65 kg och är +75 i mank, vilket är, viktmässigt, nästan dubbelt upp mot envanlig schäfer.
han har den egenskapn tt han hatar andra hundar.
den gången jag var tvungen att slå honom hade han gett sig på en lite valp (tik).
Jag fick ingen kontakt med honom, så för att bryta var jag tvungen att slå.
och att slå sin hund för att få den att lyda är förkastligt.
August 7, 2001
obelix wrote: [quote=dree][quote=Johan Nicklasson][quote=obelix]kan inte kryssar för något.
Har själv slagit min hane med knuten näve i hans huvud för att det var absolut nödvändigt.
absolut nödvändigt?.. det där får du gärna förklara, vill inte kasta smädelser innan jag har all fakta
Känner en som får ta hand om beslagtagna kamphundar. Hon behöver aldrig slå dom. Man ska absolut inte använda våld för att få pli på sin hund.
Edit: Kom på en sak. Om det var en stor hund som ställde dig mot väggen kan jag förstå. Då är det ju självförsvar.
min hane är en rätt stor Schäfer, han vägde då 60+65 kg och är +75 i mank, vilket är, viktmässigt, nästan dubbelt upp mot envanlig schäfer.
den gången jag var tvungen att slå honom hade han gett sig på en lite valp (tik).
Ok då är det förståeligt. Ursäkta mitt påhopp.
February 16, 2005
obelix wrote: [quote=dree][quote=Johan Nicklasson][quote=obelix]kan inte kryssar för något.
I den situationen hade jag nog reagerat likadant, hunden härstammar ju som alla vet från vargen, och du kan ju gissa vad en alfa-hane hade gjort om en flockmedlem gav sig på en av valparna.. jämförelsevis var nog din behandling mildare...
hoppas bara det gick bra med båda voffsingarna
3 Guest(s)