November 2, 2001
Hmm min avdokat är på semester! LOL! Ovanligt eller? Han är tebax den 3:e så vi får se! Jag skiter i vad som händer mig men bara min sambo o hennes syster slipper honom, eller att utsättas från stress från åklagera eller dyl så är jag nöjd!
Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w
November 26, 2002
lagen om nödvärn säger ungefär att man är fri från ansvar om det våld man använt kan anses försvarligt, eller om man inte kunnat besinna sig.
du bör inte åka dit för att du slog honom, men den domstol som låter dig gå fri från skadegörelsen borde inte finnas
edit:
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).5 § Om någon enligt 1--4 §§ detta kapitel eller enligt 10 § polislagen (1984:387) har rätt att begå en annars straffbelagd handling, har var och en som hjälper honom samma rätt. Lag (1994:458).
6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458).
( Brottsbalken Lag 1962:700, http://www.notisum.se/rnp/SLS/.....620700.HTM )
November 2, 2001
Ja vet men han har så klart sagt att det inte fanns något hot bakom! Och att han har sagt att jag slog honom i bålen ett flertag ggr och sen sprang han därifrån och efter händelsen så fick han ett rodnander i bålen! Tillägas kan väl att efter ett slag i bålen efter mig eller en någorlunda välskapt svensson så hade inte han gått därifrån! Jag är c:a 179 lång och väger c:a 90kg och är inte fet men inte heller värsta muskelberget!
Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w
July 14, 2003
1) Du har gjort dig skyldig till skadegörelse.
2) "han" har gjort sig skyldig till olaga hot och grov misshandel alt. dråpförsök om det var planerat från hans sida.
Att du slog dom i självförsvar borde vara helt uppenbart för domstolen.
Han ska ha ersättning för sin skadade egendom och du ska ha ersättning för sveda och värk, ev att du inte kunnat gå till arbetet i 2veckors tid alt behövt leva annorlunda och ska ha ersättning för detta.
November 2, 2001
Mmmm jag vet kvadd, har haft flera invandrare kompisar! Iofs så är en av dom död 🙁 Zoir R.I.P!
Alla e inte rötegg! Därför tappade jag hakan när han hotade min familj, därför att generellt så är invandrare mer måna om familjen (jaja skäll på mig nu!)
November 2, 2001
Grejen är den också att jag är extremt omtänksam om mina kära! För att dom enda som lever i min släkt sedan 5 år sen är jag o brorsan resten är döda 🙁 Som tur är så träffade jag min sambo 🙂
March 21, 2003
TECH wrote: Grejen är den också att jag är extremt omtänksam om mina kära! För att dom enda som lever i min släkt sedan 5 år sen är jag o brorsan resten är döda 🙁 Som tur är så träffade jag min sambo 🙂
Fattar jag tror jag är sån med för om nån skulle ens röra min familj så vill ni inte vara den personen.... 👿
March 9, 2004
Farbror wrote: [quote=TECH]Grejen är den också att jag är extremt omtänksam om mina kära! För att dom enda som lever i min släkt sedan 5 år sen är jag o brorsan resten är döda 🙁 Som tur är så träffade jag min sambo 🙂
Fattar jag tror jag är sån med för om nån skulle ens röra min familj så vill ni inte vara den personen.... 👿
Håller fullständigt med. Om någon skulle ge sig på ens familj så vet man inte vad man skulle göra
June 17, 2002
Du kommer nog som andra sagt åka dit för skadegörelsen...
Men när det gäller misshandel så var det under lagen om nödvärn...
Hmm.. var det nån som såg när du slog sönder bilen?? Om det inte finns vittnen för det så ska du neka... då kan dom inte sätta dit dig om det inte finns teknisk bevisning...
November 2, 2001
grejen var den att ingen förutom mig själv är vittne till att jag slog sönder bilen, men jag tänker inte neka till det! Jag har gjort det jaq har gjort!
P.s inget vittne vad jag gjorde med bilen! D.s
June 17, 2002
TECH wrote: grejen var den att ingen förutom mig själv är vittne till att jag slog sönder bilen, men jag tänker inte neka till det! Jag har gjort det jaq har gjort!
P.s inget vittne vad jag gjorde med bilen! D.s
NEKA då FFS...
Va fan... utnyttja systemet precis som dom som kuttade dig...
1 Guest(s)