Nån som e dum och köper mp3 på nätet?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nån som e dum och köper mp3 på nätet?
Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 10, 2005 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Svara om ni e så lättlurade att ni köper mp3 på internet.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
839815
February 10, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ingen skillnad mot att köpa skivor från en butik.
Köper inga MP3's, tycker dock att det är en bra idé.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
839818
February 10, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

10kr per låt är för dyrt! Det är billigare att köpa skivan och sedan rippa in musiken till t.ex. sin mp3 spelare. Den musik jag köper blir på cd skiva. Tycker att priset på mp3 borde kunna bli mycket lägre och jag hoppas att skivbolagen strävar efter det också. Tror att den ända lösningen för att bli av med hemladdningar är att sänka priserna till kanske 2kr per låt.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
839820
February 10, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

De gånger jag köper musik gör jag det i form av CD-skivor.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
839823
February 10, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: De gånger jag köper musik gör jag det i form av CD-skivor.

Redfaction
Member
Medlem
839827
February 10, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

En mp3 är ju inte värt 50öre ens det är ju så rutten ljudkvalité CD har ju inte ens bra ljudkvalité, när man kan köpa en DVd spelare som stödjer SACD för 1500kr och en SACD inte kostar mer än en CD och när en DVD audio skiva inte kostar mer än en dyr cd så finns de tju ingen anledning att nöjja sig med sämre format längre.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
839834
February 10, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: En mp3 är ju inte värt 50öre ens det är ju så rutten ljudkvalité CD har ju inte ens bra ljudkvalité, när man kan köpa en DVd spelare som stödjer SACD för 1500kr och en SACD inte kostar mer än en CD och när en DVD audio skiva inte kostar mer än en dyr cd så finns de tju ingen anledning att nöjja sig med sämre format längre.

med svensson-högtalare så tvivlar jag på att du hör skillnad på mp3 i 256kbps/cd, ännu mindre på cd/sacd.

att köpa mp3 tycker jag är sjukt löjligt, folk laddar inte ner mp3 för att man vill ha musik i mp3-form utan för att cd-skivor är så förjäkligt dyra (180kr för en skiva, hallå?), max 120kr skall en BRA cd-skiva kosta. å andra sidan så är det skönt med 10,000+ låtar på hårddisken, det är ju lite jobbigt att byta skiva mm. 🙄 🙄

cd känns så mer värt än mp3. fodral, booklet mm mm. mp3 kommer inte ta över.. det är så sugigt. ner med priserna på cd! (och dvd-a/sacd när det nu tar över)

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
839835
February 10, 2005 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Redfaction]En mp3 är ju inte värt 50öre ens det är ju så rutten ljudkvalité CD har ju inte ens bra ljudkvalité, när man kan köpa en DVd spelare som stödjer SACD för 1500kr och en SACD inte kostar mer än en CD och när en DVD audio skiva inte kostar mer än en dyr cd så finns de tju ingen anledning att nöjja sig med sämre format längre.

med svensson-högtalare så tvivlar jag på att du hör skillnad på mp3 i 256kbps/cd, ännu mindre på cd/sacd.

att köpa mp3 tycker jag är sjukt löjligt, folk laddar inte ner mp3 för att man vill ha musik i mp3-form utan för att cd-skivor är så förjäkligt dyra (180kr för en skiva, hallå?), max 120kr skall en BRA cd-skiva kosta. å andra sidan så är det skönt med 10,000+ låtar på hårddisken, det är ju lite jobbigt att byta skiva mm. 🙄 🙄

cd känns så mer värt än mp3. fodral, booklet mm mm. mp3 kommer inte ta över.. det är så sugigt. ner med priserna på cd! (och dvd-a/sacd när det nu tar över)

Håller med, har en barebone i köket med ca 10 000 mp3, jätte skönt att ha allt man vill och kunna mixa playlist snabbt och enkelt...

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
839846
February 10, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mp3 slår ju cd tycker jag men att betala för det har jag inte gjort än om vi säger så.. 😉

Redfaction
Member
Medlem
839898
February 10, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Redfaction]En mp3 är ju inte värt 50öre ens det är ju så rutten ljudkvalité CD har ju inte ens bra ljudkvalité, när man kan köpa en DVd spelare som stödjer SACD för 1500kr och en SACD inte kostar mer än en CD och när en DVD audio skiva inte kostar mer än en dyr cd så finns de tju ingen anledning att nöjja sig med sämre format längre.

Om du inte hör skillnad mellan cd och mp3 och ännu mer cd SACD så måste du ha nedsatt hörsel. CD är ett väldigt dåligt och komprimerat format. Jag har ett par Audio Pro Black Pearl för 3500kr och jag hör en väldigt stor skillnad i perspektiv och klarhet det är som att ta bort en filt framför högtalarna och skillnaden är ännu större självklart med DVD audio som är i 192KHZ/24BIT i stereo spåret. CD skivor är oftast inte inspelade i ren stereo heller utan med två mono mickar och det gör inte saken bättre.

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
839920
February 10, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Gillar mycket band som inte vill ha pengar för sin musik, eller iallafall inte gör det för att bli rika. Det suger med band som har speciella låtskrivare som inte ens skriver låtarna själva, bara är uppköpta av ett stort skivbolag för att va en produkt. Har aldrig köpt musik faktiskt varken på internet eller på cd, inte vad jag kan minnas iallafall.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
839960
February 10, 2005 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte en del skivor förut men inte de senaste åren och definitivt inga mp3-filer...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
840009
February 11, 2005 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Fackamato][quote=Redfaction]En mp3 är ju inte värt 50öre ens det är ju så rutten ljudkvalité CD har ju inte ens bra ljudkvalité, när man kan köpa en DVd spelare som stödjer SACD för 1500kr och en SACD inte kostar mer än en CD och när en DVD audio skiva inte kostar mer än en dyr cd så finns de tju ingen anledning att nöjja sig med sämre format längre.

Om du inte hör skillnad mellan cd och mp3 och ännu mer cd SACD så måste du ha nedsatt hörsel. CD är ett väldigt dåligt och komprimerat format. Jag har ett par Audio Pro Black Pearl för 3500kr och jag hör en väldigt stor skillnad i perspektiv och klarhet det är som att ta bort en filt framför högtalarna och skillnaden är ännu större självklart med DVD audio som är i 192KHZ/24BIT i stereo spåret. CD skivor är oftast inte inspelade i ren stereo heller utan med två mono mickar och det gör inte saken bättre.

Läste en test någonstans för ett tag sen, när man kollade med studiofolk och producenter i en inspelningstudio..
Vid 256Kbit/s hade en del rätt angående källa.
Men när MP3 närmade sej 320kbit/s kunde inte ens branchfolk säga vad källan var..
Men du är väl ett undantag..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
840069
February 11, 2005 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Redfaction][quote=Fackamato][quote=Redfaction]En mp3 är ju inte värt 50öre ens det är ju så rutten ljudkvalité CD har ju inte ens bra ljudkvalité, när man kan köpa en DVd spelare som stödjer SACD för 1500kr och en SACD inte kostar mer än en CD och när en DVD audio skiva inte kostar mer än en dyr cd så finns de tju ingen anledning att nöjja sig med sämre format längre.

Läste en test någonstans för ett tag sen, när man kollade med studiofolk och producenter i en inspelningstudio..
Men när MP3 närmade sej 320kbit/s kunde inte ens branchfolk säga vad källan var..

Läste det jag med, var i PC För Alla.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
840084
February 11, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: å andra sidan så är det skönt med 10,000+ låtar på hårddisken, det är ju lite jobbigt att byta skiva mm. 🙄 🙄

cd känns så mer värt än mp3. fodral, booklet mm mm. mp3 kommer inte ta över.. det är så sugigt. ner med priserna på cd!

Hur har du råd med så många skivor? Tycker det luktar wärch. :bok: [-X

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
840089
February 11, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är skönare med MP3 men inte fan köper jag MP3or. Värt att tilläggas är ju att jag inte är nån ljudbög och har nåt ljudsystem för sisådär 50kkr.

Höken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
840234
February 11, 2005 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: De gånger jag köper musik gör jag det i form av CD-skivor.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
840253
February 11, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köper ofta skivor, men oftas så är det från band som inte lever på musiken utan gör det för att dom vill.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
840410
February 11, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Jag köper ofta skivor, men oftas så är det från band som inte lever på musiken utan gör det för att dom vill.

(Händer att det blir en Maiden då och då dock)

//Andreas

Redfaction
Member
Medlem
840691
February 12, 2005 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Redfaction][quote=Fackamato][quote=Redfaction]En mp3 är ju inte värt 50öre ens det är ju så rutten ljudkvalité CD har ju inte ens bra ljudkvalité, när man kan köpa en DVd spelare som stödjer SACD för 1500kr och en SACD inte kostar mer än en CD och när en DVD audio skiva inte kostar mer än en dyr cd så finns de tju ingen anledning att nöjja sig med sämre format längre.

Det ändrar inte det faktum att redan cd är ett dåligt format som inte låter speciellt bra. HDCD var en början till bättre digitalt ljud men nu när SACD och framför allt DVD-Audio har kommit så finns det ingen anledning att köpa cd längre. Hör man inte skillnad mellan cd och de bättre formaten så kan det vara dags med en ny stereo eller kolla upp sina öron.

Och studiofolk i allmänhet bryr sig inte så jävla mycket om om det är super kvalite på inspelningen så länge tondöva svenssons inte klagar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 86
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL