Nån som förstår sig på Ferraris strategi?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nån som förstår sig på Ferraris strategi?
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
Member Since:
February 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 16, 2006 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Som topic syftar jag alltså på dagens F1 lopp i Frankrike, som jag anser blev ett fiasko för Ferraris del. Vad jag menar med detta är den oförklarliga 3 stopps strategin man tillämpade i loppet istället för det mindre tidsödande 2 stoppet. Vad tänker man på i stallet när 2:a platsen ges bort till världscupledaren, detta är ju tjänstefel. Stackars Massa som får finna sig i ferraris bisarra direktiv cry. Någon som kan ge en vettig anledning till att man väljer 3 stopp, där han förlorar minst 10-12 sek? Bör tilläggas att han kom 3:a 10 sek efter Alonso, och hade troligtvis kommit 2:a med 2 stopp.

Ja, vet att ett 3 stopp är en mer säker taktik som ger bättre grepp i däcken. Men kom ihåg att Alonso åkte minst lika snabbt om inte snabbare än fältet med "slitna" däck. Ferrari, lite måste man chansa, annars vinner man inga titlar 😛

/Dani

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1059696
July 16, 2006 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

med 2 stopp måste dom köra med betydligt mkt mer bränsle också. å då tappar man mkt tid med tyngre bil

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1059698
July 16, 2006 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är som vanligt. Vem som än sätter sig i andrabilen får slicka Schumis röv, så enkelt är det.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1059699
July 16, 2006 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Och alonso "fick" bara en placering, han startade trea och kom tvåa.

Och det tredje stoppet är ju som vanligt en liten kort stopp för att fylla på med en slash med bräsnsle och nya däck för att sen gå ut igen, så egentligen är det 2 1/2 stopp...

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1059701
July 16, 2006 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Och alonso "fick" bara en placering, han startade trea och kom tvåa.

Och det tredje stoppet är ju som vanligt en liten kort stopp för att fylla på med en slash med bräsnsle och nya däck för att sen gå ut igen, så egentligen är det 2 1/2 stopp...

Stannar du var 17'e varv under ett race på 70 varv så blir det ganska symmetriska stopp, hur du än vrider och vänder på det. 😉

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
Member Since:
February 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1059709
July 16, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Och alonso "fick" bara en placering, han startade trea och kom tvåa.

Och det tredje stoppet är ju som vanligt en liten kort stopp för att fylla på med en slash med bräsnsle och nya däck för att sen gå ut igen, så egentligen är det 2 1/2 stopp...

Jo förstår, det var ju ett kort stopp på runt 6,5 sek. Men det hade blivit fight om 2:a platsen vid ett 2:stopp, och det borde de vetat om. Nu var det inte ens nära, med en evighet efter. Man borde kunna anpassa sig efter förutsättningar och inte bara köra på taktiken som bestämdes dan innan. Mkt märkligt beslut, men det var nog inte första och inte sista dåliga beslutet heller.

Mean machine wrote:
Det är som vanligt. Vem som än sätter sig i andrabilen får slicka Schumis röv, så enkelt är det..

Så länge den är ren så är det ok.

/Dani

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1059713
July 16, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Strategin var ju helt korrekt!
Banan slet mycket på däcken och den högra temperaturen gjorde inte saken bättre.

Att pressa i bilarna mera brännsle innebär en högre vikt vilket innebär att däcken slits mera samtidigt som vägegenskaperna + hastigheten blir lidande.

Renault hade också planerat en 3-stopps strategi men valde att bara gå på 2 stopp iom att det var deras enda changs.
Känns jävligt dumt rent ut sagt att riskera punktering eller att bilen åker av banan pga slitna däck när man ligger 1a.
Självklart är 1a prioriteringen att vinna. Om Massa hade kanat av banan hade inget kunna hålla Alonso bort och han skulle tom kunnat tagit hem segern.
Så man körde säkra kort och ville behålla massa framför Alonso in i det sista.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1059722
July 16, 2006 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade Ferrari bara låtit Massa köra sitt eget tempo hade förmodligen han vunnit (och det får bara inte hända, att mr. integralbåge-haka kommer tvåa), så han fick ligga och bromsa Alonso... Själv tror jag på en 1-2 till Ferrari om Massa bara hade fått köra sitt eget tempo.

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
Member Since:
May 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1059795
July 17, 2006 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju rätt enkelt varför man väljer 3 stopp, en tung bil sliter mycket mer på däcken + att du dessutom ska byta däck en gång mindre. Hade alonso varit snabbare hade dem också kört 3 stopp men dem chansade och det lyckades tack vare mycket bra körning....

Sen att Schumi är nr 1 förare är ju inget nytt och nu är det ju faktiskt så helt enkelt att han är bättre än Massa. Dessutom är han i stort sett den enda som förutom Aloso har chans att vinna VM, så självklart försöker dem ge honom alla poäng dem kan skrapa ihop.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1059816
July 17, 2006 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Vad många inte verkar förstå är att detta är en lagsport, det är väl klart att Massa ska hjälpa till och säkra en första placering för Schumacher. Går det lika bra i resterande lopp så har han ju faktiskt en chans att vinna VM.

3-stop tycker jag funkade bra i denna tävlingen, att placera båda bilarna på pallen är knappast ett fiasko.
Du kan omöjligt säga att det hade varit bättre med 2-stop, då kanske de hade varit tvugna att välja sämre däck för att de skulle hålla längre och då däcken är den viktigaste delen av en F1 bil så kan det göra stor skillnad.

Jag tycker det är skitkul att se att Ferrari kommer igen och tar lite segrar. Sen att det finns dom som ser ont på Schumacher bara för att han har vunnit många gånger är ju bara tragiskt. Dock har man rätt att tycka illa om honom nu efter hans lilla stunt i Monaco.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1059881
July 17, 2006 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Vad många inte verkar förstå är att detta är en lagsport, det är väl klart att Massa ska hjälpa till och säkra en första placering för Schumacher. Går det lika bra i resterande lopp så har han ju faktiskt en chans att vinna VM.

Nu är jag inte helt hundra, men Ferrari var mycket snabbare än Alonso (Massa var lika snabb som Schumacher när han väl drog på), så de kunde gott tagit en 1-2. Åtminstone kändes det så.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1059948
July 17, 2006 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=csm101]Och alonso "fick" bara en placering, han startade trea och kom tvåa.

Och det tredje stoppet är ju som vanligt en liten kort stopp för att fylla på med en slash med bräsnsle och nya däck för att sen gå ut igen, så egentligen är det 2 1/2 stopp...

Stannar du var 17'e varv under ett race på 70 varv så blir det ganska symmetriska stopp, hur du än vrider och vänder på det. 😉

jo men nu stannade de inte helt efter förutbestämda var, tex var 20:e eller var 30:e. Således kan man ha längre första stopp och bara en snabbstopp på sista, vilket i sig har gett schumi ett antal vinster.

Angåënde massa, han är bra och han kör fort, men inte hela tiden. Ta tex fighten om Pole, det var ingen som sa åt honom att köra så att han hamnar bakom schumi, alla kör för vad tyget håller.
Personligen tror jag inte att massa hade kunnat hålla ett högre tempo än schumi genom hela loppet om han hade fått pole.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1060343
July 18, 2006 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Coore]Vad många inte verkar förstå är att detta är en lagsport, det är väl klart att Massa ska hjälpa till och säkra en första placering för Schumacher. Går det lika bra i resterande lopp så har han ju faktiskt en chans att vinna VM.

Nu är jag inte helt hundra, men Ferrari var mycket snabbare än Alonso (Massa var lika snabb som Schumacher när han väl drog på), så de kunde gott tagit en 1-2. Åtminstone kändes det så.

Ferrari hade övertag mot Renault i helgen men faktum är att Alonso är väldigt snabb och förmodligen var det som så att Massa bromsade på sig lite för att skapa ett avstånd mellan Schumacher och Alonso, vilket hjälpte till att säkra en seger för Schumacher.
Det är viktigare att Schumacher vinner än att Massa vinner.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1060436
July 18, 2006 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Vad många inte verkar förstå är att detta är en lagsport, det är väl klart att Massa ska hjälpa till och säkra en första placering för Schumacher. Går det lika bra i resterande lopp så har han ju faktiskt en chans att vinna VM

Fast det är ju riktigt tråkigt att det blivit en sådan lagsport med. Taktikkörning är ju fan det tråkigaste som finns att titta på 🙁

//Andreas

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1060491
July 18, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Coore]Vad många inte verkar förstå är att detta är en lagsport, det är väl klart att Massa ska hjälpa till och säkra en första placering för Schumacher. Går det lika bra i resterande lopp så har han ju faktiskt en chans att vinna VM

Fast det är ju riktigt tråkigt att det blivit en sådan lagsport med. Taktikkörning är ju fan det tråkigaste som finns att titta på 🙁

//Andreas

Det är inte direkt något som har blivit på senare tid... Ferrari har runt 800 anställda som jobbar med att få de två bilarna att gå, alla är ju en del av laget.
Formel 1 är en ingenjörskonst, konst i dess vackraste form. 🙂

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
September 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1060574
July 19, 2006 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Delph1][quote=Coore]Vad många inte verkar förstå är att detta är en lagsport, det är väl klart att Massa ska hjälpa till och säkra en första placering för Schumacher. Går det lika bra i resterande lopp så har han ju faktiskt en chans att vinna VM

Fast det är ju riktigt tråkigt att det blivit en sådan lagsport med. Taktikkörning är ju fan det tråkigaste som finns att titta på 🙁

//Andreas

Det är inte direkt något som har blivit på senare tid... Ferrari har runt 800 anställda som jobbar med att få de två bilarna att gå, alla är ju en del av laget.
Formel 1 är en ingenjörskonst, konst i dess vackraste form. 🙂

Ingenjörskonst i en av dess vackraste former iaf =)

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1060669
July 19, 2006 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Delph1][quote=Coore]Vad många inte verkar förstå är att detta är en lagsport, det är väl klart att Massa ska hjälpa till och säkra en första placering för Schumacher. Går det lika bra i resterande lopp så har han ju faktiskt en chans att vinna VM

Fast det är ju riktigt tråkigt att det blivit en sådan lagsport med. Taktikkörning är ju fan det tråkigaste som finns att titta på 🙁

//Andreas

Det är inte direkt något som har blivit på senare tid... Ferrari har runt 800 anställda som jobbar med att få de två bilarna att gå, alla är ju en del av laget.
Formel 1 är en ingenjörskonst, konst i dess vackraste form. 🙂

Ingen ursäkt att inte ändra på förarnas roller 😉

//Andreas

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
Member Since:
February 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1060714
July 19, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Det bästa hade varit om förarna hade var sitt stall. Då hade det blivit kul. Inget fisåkande och rackartyg.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL