July 14, 2002
Jag har så jävla kallt i lägenheten och nu har jag börjat mickla med termostaterna som sitter på elementen.
När man tar bort själva klumpen(termostatreglage?) som man ställer in värmen med så är det en metallpigg som sticker ut. När man har tagit bort klumpen så finns det en silverfärgad ring som man kan dra ut och vrida. Åt vilket håll ska jag vrida ringen för att öka värmen?
Nån som kan hjälpa?
December 8, 2002
Hej.
Kanske du behöver lufta elementen. Om det är vattenburna element vill säga.
Till det behöver du en liten specialnyckel som kan köpas hos vvs handlare.
Titta på sidan av ett element (andra sidan från termostaten är vanligast).
Du ska se en liten fyrkantig 'tjillevipp' som kan öppnas för att lufta ur elementet. Se upp när vattnet går LOL.... och stäng då du får vatten i ett jämnt flöde utan att det fräser luft.
//Katz
February 2, 2003
HHmmmmm.....
Som VVS-ing. skulle jag råda att inte skruva på radiatorventilerna!
Generellt så är det ganska stort arbete bakom att injustera hela värmesystemet och att gå in och skruva på den ventilen kan förstöra halva husets värmefördelning.
Slutar med en saftig räkning till konsulfirmorna, iofs bra för mig, men dyrare för er, när bostadsrättsföreningen/hyresvärden måste höja avgiften och det är nog inte så kul.
Snacka med fastighetsskötaren eller lufta radiatorerna, mer bör man inte göra.
July 14, 2002
Hammarhaj wrote: HHmmmmm.....
Generellt så är det ganska stort arbete bakom att injustera hela värmesystemet och att gå in och skruva på den ventilen kan förstöra halva husets värmefördelning.
Slutar med en saftig räkning till konsulfirmorna, iofs bra för mig, men dyrare för er, när bostadsrättsföreningen/hyresvärden måste höja avgiften och det är nog inte så kul.
För sent, har redan skruvat på dom 🙂
Jag såg att det fanns markeringar på ringen som sitter på ventilen, det var ett N och sen 234567. Vad är det för markeringar?
June 28, 2001
chrippaz wrote: Akta så att du inte skruvar loss skruven när du ska lufta, min farsa är vice värd han berättade om en snubbe i en lägenhet som skruvade bort skruven... Ni kan ju gisas om han badade i en månad 😀
LOL
min farsa sa nått om att den nålen kunde fastna lr nått sånt ibland, hjälper att skruva lite på ratten så kan den lossna.
så du är på rätt väg iaf.
February 2, 2003
LousyLamer wrote: [quote=Hammarhaj]HHmmmmm.....
För sent, har redan skruvat på dom 🙂
Jag såg att det fanns markeringar på ringen som sitter på ventilen, det var ett N och sen 234567. Vad är det för markeringar?
Ok, gjort är gjort.... dock kan det vara smart att markera hur den stod från början så att man kan återgå till tidigare inställningar...
Numreringen är behöver du inte grubbla så mkt över...
Som ett annat inlägg skrev... skruva inte ut för långt.... =)
June 27, 2002
March 17, 2002
Free_Ride wrote: vvs Piggen som sitter på elementet... när du tagit bort termostaten.
Den brukar sitta fast. bara att ta en tång å dra ut den med
Inte säkert att det är så enkelt, piggen trycker på en kägla (ventilen) dock är det käglan som fastnar inte piggen så drar man ut piggen sitter käglan fortfarnade kvar,knacka lite försiktigt på ventilhuset med tex. ett skruvmejselskaft så brukar käglan lossna.
Pigg intryckt = öppet.Pigg ute =stängt element.
1 Guest(s)