March 19, 2003
Någon som har en Jeep Cherokee typ modell 94-97?
Sitter och fungerar på en sådan.
De är billiga, men är de dåliga i samma veva?
Exempel.
April 24, 2007
Varför köpa en sådan JEEP?
Finns många japanska mer "lättskötta" bilar som är bra. Typ som Honda CR-V och liknande.
jag skulle aldrig köpa en bil som har gått så mycket. max för mig är 18 000 mil om jag vet att jag ska behålla bilen ett tag.
den motorn är nog inne på sina sista noter. Få motorer håller mer än ca 35 000 mil. Dem flesta har lagt av helt vid 40 K. Är det en billig bil med dålig motor kommer dem oftast inte över 30K.
kika vidare tycker jag 😉
nvidiaamd wrote: Varför köpa en sådan JEEP?
Finns många japanska mer "lättskötta" bilar som är bra. Typ som Honda CR-V och liknande.
jag skulle aldrig köpa en bil som har gått så mycket. max för mig är 18 000 mil om jag vet att jag ska behålla bilen ett tag.
den motorn är nog inne på sina sista noter. Få motorer håller mer än ca 35 000 mil. Dem flesta har lagt av helt vid 40 K. Är det en billig bil med dålig motor kommer dem oftast inte över 30K.
kika vidare tycker jag 😉
Ojdå, jag får kanske se upp med min bil då, den slår strax över på 43 000mil.
Dom 2 senaste före den pekade båda på över 30 000mil på mätaren, iofs drog den ena litegrann olja, men det var frågan om typ 1dl/månaden så..
Var har du ärt dej allt om ottomotorer då? Självlärd?
Ontopic:
Skulle nog hellre välja Cherokeen med rak 6'an (Dvs icke Grand.), billigare i drift och klart bättre terrängmaskin. Grand är mer en skrytmaskin för sådana med liten pitt och har problem med trottoarkanterna i stan.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
ilg@dd wrote: Ojdå, jag får kanske se upp med min bil då, den slår strax över på 43 000mil.
Dom 2 senaste före den pekade båda på över 30 000mil på mätaren, iofs drog den ena litegrann olja, men det var frågan om typ 1dl/månaden så..
Var har du ärt dej allt om ottomotorer då? Självlärd?Ontopic:
Skulle nog hellre välja Cherokeen med rak 6'an (Dvs icke Grand.), billigare i drift och klart bättre terrängmaskin. Grand är mer en skrytmaskin för sådana med liten pitt och har problem med trottoarkanterna i stan.
detta gäller INTE vissa goa glada Volvo motorer och liknande kvalitéts byggen á 70 och 80 talet 😉
Man kan väl säga att jag är självlärd, fast man lär sig en hel del från TV och internet också om det är på det du menar.
jag "studerar" inte motorer heller i skolan för den delen.
onT: jag föredrar raka sexor över V8 jag med.
vart har man sett riktigt bra raka 6;or? 🙄
http://www.fabdirect.com/netim....._image.jpg
Engine of the year flera gånger om.
nvidiaamd wrote: detta gäller INTE vissa goa glada Volvo motorer och liknande kvalitéts byggen á 70 och 80 talet 😉
Man kan väl säga att jag är självlärd, fast man lär sig en hel del från TV och internet också om det är på det du menar.
jag "studerar" inte motorer heller i skolan för den delen.onT: jag föredrar raka sexor över V8 jag med.
vart har man sett riktigt bra raka 6;or? 🙄
http://www.fabdirect.com/netim....._image.jpg
Engine of the year flera gånger om.
Ehh, ok, glömde visst smileyn, men men.. 😉
Bilarna jag nämnde var/är för övrigt en Volvo 740GL -89 (Bara vuxna förare), + 2 st Saab 9000 -89 båda två (2-Liters 16V.).
Riktigt bra raka sexor? Knappast något Tyskt som poppar upp i det sammanhanget iaf..
Mopars 225 Cubic Inch Slant Six Engine och Chevrolets 115 och 125 Blue Flame är väl vad man då får i tankarna. I princip outslitliga om man kör som folk. Volvos B30 var inte heller fy skam, bara går och går..
Dock är det V8 som gäller om hjärtat får välja.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
raka 6;or är vrålsnabba i uppvarvning och piggare än V8;or och drar mindre.
Fast jag gillar en viss Rak 6 mer 😉 det är den som bara "råkar" sitta i Nissan Skyline. Helst ska Mines ha varit framme och tittat igenom motorn och gjort sitt.
den andra bilen är den jag syftar på 😉
http://www.youtube.com/watch?v.....8vAxzLApPs <-- kolla bil 2.
ska man ha en motor som håller onödigt länge och över 40K mil är nog dina förslag mera praktiska/bra.
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Ehh, ok, glömde visst smileyn, men men.. 😉
Bilarna jag nämnde var/är för övrigt en Volvo 740GL -89 (Bara vuxna förare), + 2 st Saab 9000 -89 båda två (2-Liters 16V.).
Riktigt bra raka sexor? Knappast något Tyskt som poppar upp i det sammanhanget iaf..
Mopars 225 Cubic Inch Slant Six Engine, Chevrolets 115 och 125 Blue Flame är väl vad man då får i tankarna. I princip outslitliga om man kör som folk. Volvos B30 var inte heller fy skam, bara går och går..
Dock är det V8 som gäller om hjärtat får välja.
Ptja, gillar man verkningsgrader som stearinljus väljer man ju amerikanskt. Annars är Toyota/Lexus raka sexor ena jäkla symaskiner, likaså i princip allt japanskt.
Mean Machine wrote: Ptja, gillar man verkningsgrader som stearinljus väljer man ju amerikanskt. Annars är Toyota/Lexus raka sexor ena jäkla symaskiner, likaså i princip allt japanskt.
Nja, nu tyckte jag att jag såg ordet bra nämnas, inte högprestandamotorer.
En bra motor är i mina ögon en motor som är pålitlig och håller länge, dvs minimum 50 000mil utan större mankemang. Känns även lite fel att jämföra prestanda mellan motorer från sent 50-tal med turbokompressorlustgasmatade riskokare från senaste 10-årsperioden, eller?
Sen får man väl se till vad man skall använda bilen till..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
ilg@dd wrote: Nja, nu tyckte jag att jag såg ordet bra nämnas, inte högprestandamotorer.
En bra motor är i mina ögon en motor som är pålitlig och håller länge, dvs minimum 50 000mil utan större mankemang. Känns även lite fel att jämföra prestanda mellan motorer från sent 50-tal med turbokompressorlustgasmatade riskokare från senaste 10-årsperioden, eller?
:roflmao:
Jag tycker inte att det är så intressant med en motor som håller i 50 000 mil. vad är det roliga där? 😀 man ska ju köpa ny bil då och då 🙂
Raka motorer är vanligast (raka 4or) av en anledning. 😀
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Nja, nu tyckte jag att jag såg ordet bra nämnas, inte högprestandamotorer.
En bra motor är i mina ögon en motor som är pålitlig och håller länge, dvs minimum 50 000mil utan större mankemang. Känns även lite fel att jämföra prestanda mellan motorer från sent 50-tal med turbokompressorlustgasmatade riskokare från senaste 10-årsperioden, eller?
Sen får man väl se till vad man skall använda bilen till..
Självfallet, men min definition av bra motor är något som går att använda vid dagligt bruk, något man kan tänkas ha råd med. Med 13:- litern i bensinpris kostar en normal tank bensin runt 800:- och de bränner du på tio-femton mil med en gammal jänkare. 🙂
nvidiaamd wrote: :roflmao:
Jag tycker inte att det är så intressant med en motor som håller i 50 000 mil. vad är det roliga där? 😀 man ska ju köpa ny bil då och då 🙂
Raka motorer är vanligast (raka 4or) av en anledning. 😀
Ähh, bilar är fortskaffningsmedel. Dom ska vara billiga i inköp, drift och även hålla en hyfsad kvalitet.
Som samhället ser ut idag har iaf inte jag något sug efter någon "entusiastbil" med hög bränsleförbrukning och hög prestanda, bensinen är alldeles för dyr för det.
/Gubbjäkeln.
*Edit*
Mopar och Chevasexorna jag nämnde tidigare är inga törstiga bestar, justerar du in dom bra så kan du få en 1,5 tonsbil att gå på under litern..
Åttorna kan också gå billigt, min orginal 318 med orginal 2-portarn drog 0,9-1.0L/milen. Däremot ville den ha ~1,5L/mil med en ~350hp 360 som sattes i senare, vid "tuff" körning var det nog inga problem att mata i den uppåt 3-4l/milen heller.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 23, 2004
Själv föredrar jag Carrol Shelbys CJ 428 cui motor.... dvs den som sitter i AC Cobra och Mustang Shelby GT500KR ....7L volym matar ut ca 440-450 kusar och i runda slängar 730+ Nm i orginalformat givetvis 😀
Okej den är väl inte den bästa motorn ur miljöhänsende men Oj vad den går 😛 Givetvis talar jag om en solid Big Block V8 à 1967-68 ....
On Topic... hade personligen valt en Jeep Wrangler istället för cherokee pga smidigheten och övrig driftskostnad
April 24, 2007
Bensinen är absolut inte dyr i Sverige, det är skatten som drar uppkostnaden för slutkunden.
Skatten på en liter bensin ligger ju på ca 6-7 Kr per liter om inte jag minns fel.
I USA har du dem börjat med oppinions bildningar mot den "svindyra" bensinen som ligger runt motsvarande 5,50 Kr/liter där. Här i Sverige har vi betalat mer än så under många år, minst 10.
sanslöst att vi betalar moms PÅ bensin-skatten dessutom. helt sjukt i mina ögon.
September 5, 2001
Twelve wrote: Jag har ett mycket fint svar 😀 RB26DETT är ett mycket bra exempel på raka sexor.
För er som inte vet är det som får en Skyline GTR(R32,R33,R34) att rulla. Mycket bra motor.
Jag får väl instämma 😉
Skämtåsido. Tippar jag på att 3.2 liters sexan som sitter i M3,Z4m är en av världens bästa raka sexor. Tror tom dom fått pris för den?
Skulle jag köpa en bruksbil skulle det aldrig sitta en sexa i den, varken rak eller V. Drar för mycket.
Till trådskaparen, dom där drar offantliga mängder med bensin. Det räknar du med hoppas jag? När jag säger offantliga menar jag overkligt stora mängder, säkert 1.6-1.9 l/mil i stadskörning. Kanske 1.5 landsväg.
CR-V, RAV4 eller tom Santa Fe är mycket bättre alternativ.
January 4, 2001
ilg@dd wrote: Riktigt bra raka sexor? Knappast något Tyskt som poppar upp i det sammanhanget iaf..
http://www.ukipme.com/engineof.....stnew.html
Nu undrar jag vad som inte stämmer för denna motorn, är den inte tysk eller är den inte riktigt bra?
Fast det är klart, vad vet dom som sitter i kommitten för "Engine of the year"?
2 Guest(s)