Coore wrote: http://www.ukipme.com/engineof.....stnew.html
Nu undrar jag vad som inte stämmer för denna motorn, är den inte tysk eller är den inte riktigt bra?
Fast det är klart, vad vet dom som sitter i kommitten för "Engine of the year"?
Om den är bra kan vi debattera när dom börjat gå runt 30-40 000mil.. Av vad jag kan förstå kollar man vid den utnämningen på innovationer, prestanda mm på nykonstruktioner, och av förståeliga skäl tar man inte med motorer som konstruerades på 50-60-talet vid dessa utnämningar..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
ilg@dd wrote: Om den är bra kan vi debattera när dom börjat gå runt 30-40 000mil.. Av vad jag kan förstå kollar man vid den utnämningen på innovationer, prestanda mm på nykonstruktioner, och av förståeliga skäl tar man inte med motorer som konstruerades på 50-60-talet vid dessa utnämningar..
jag är 100% säker på att den motorn håller för 30 000 mil. 40 tusen kan den hålla om man inte misshandlar den.
September 5, 2001
Just BMWs överladdade har jag svårt för, förstår inte hur DEN motorn har plockat hem pris. V10 var ju självklar men 335? Tre liters dubbelturbo, folk säger att karaktären är fin. TRE LITER?! Provkör en supra 'r min spontana reaktion.
Tvivlar starkt på att en 335 kommer att hålla i 40 000 mil. Dessa bilar används på ett lite mer annorlunda sätt en 740. Aggen kommer ge sig vid 12 000 om man kör hårt.
December 7, 2003
Coore wrote: http://www.ukipme.com/engineof.....stnew.html
Nu undrar jag vad som inte stämmer för denna motorn, är den inte tysk eller är den inte riktigt bra?
Fast det är klart, vad vet dom som sitter i kommitten för "Engine of the year"?
Utdrag från tidigare år
2001 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre
2002 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre
2003 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
2004 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
2005 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
2006 3-litre to 4-litre: BMW M 3.2-litre
🙂
Det är samma motor, vet inte varför de inte skrivit ut (M3) på de första åren, M3 E46 kom 2001 så. Är bara typografiskt antar jag.
En annan häftig motor (uh, motorer, stentråkigt, är väl hela bilen som räknas) är den här
2.5-litre to 3-litre: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
Ni som är insatta vet säkert att det är en helt annan typ av motor, jag tycker det är underligt och synd att det bara är Mazda som tillverkar sådana. 🙁 Sitter bara i modellerna RX7 och RX8 så väldigt ovanliga.
Ojdå, gammal tråd, så går det när man inte loggar in...
Har det blivit nån bil än då eller?
Tycker helt klart du ska köra på en Cherokee av nåt slags, skrattade när jag läste att vissa tyckte du skulle köpa en Honda CRV eller liknande. 😀
Visst, de kanske är bra bilar, men ser ju ut som as. En Jeep är snygg, tuff och cool. 🙂
En CRV eller RAV4 är bara ful och fånig.
April 24, 2007
NiXPhoenix: dem tillverkas av mazda bara av flera osaker:
1: Den extrema bränsle-förbruknigen när man gasar mycket med wankel motorer (över 2 liter/milen är inga problem med att nå)
2: De flesta företag tänker i miljöbanor idag och att satsa pengar på en sådan här typ av motor ät ingen bra PR (tydligen)
3: Dem andra tillverkarna har mycket liten kunskap om hur wankel motorer är och mazda har 30+ år med denna teknik
4: Kostnad, visst har dem råd att forska fram egna wankel motorer men dem lägger hellre ner pengarna på miljö-bilar.
:bok:
NiXPhoenix wrote: Utdrag från tidigare år
2001 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre
2002 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre
2003 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
2004 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
2005 3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
2006 3-litre to 4-litre: BMW M 3.2-litre🙂
Det är samma motor, vet inte varför de inte skrivit ut (M3) på de första åren, M3 E46 kom 2001 så. Är bara typografiskt antar jag.En annan häftig motor (uh, motorer, stentråkigt, är väl hela bilen som räknas) är den här
2.5-litre to 3-litre: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
Hmm, kikade lite mer på den där sidan.. Idel tyckande journalister, alltså inget konkret som har med kvalitet att göra.. Tämligen oväsentligt i mina ögon.
Angående wankelmotorer.. Alltför kort livslängd på motorerna, därav det svaga intresset bland såväl tillverkare som kunder.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
nvidiaamd wrote: 1: Den extrema bränsle-förbruknigen när man gasar mycket med wankel motorer (över 2 liter/milen är inga problem med att nå)
Vill nog minnas att en wankel drar mindre bensin vid jämnt tempo jämfört med en vanlig otto-motor. Kör man ryckigt däremot kommer man inte långt. Lustigt nog vann dock Mazda Le Mans 1991 med en 787B, ekiperad med wankelmotor, idag ser man bara diesel-bilar av de som är med i toppen på grund av bränslesnålheten.
Anyways, wankeln är ett intressant koncept, verkar bara som om den aldrig kommer hinna bli riktigt bra. Kanske om Mazda säljer jävligt bra i Dubai.
October 31, 2003
Mean Machine wrote: Vill nog minnas att en wankel drar mindre bensin vid jämnt tempo jämfört med en vanlig otto-motor. Kör man ryckigt däremot kommer man inte långt. Lustigt nog vann dock Mazda Le Mans 1991 med en 787B, ekiperad med wankelmotor, idag ser man bara diesel-bilar av de som är med i toppen på grund av bränslesnålheten.
Anyways, wankeln är ett intressant koncept, verkar bara som om den aldrig kommer hinna bli riktigt bra. Kanske om Mazda säljer jävligt bra i Dubai.
Nja, behövs bättre skivtätningar. Typ nya material. Jeep är ju Mopar, köp!
1 Guest(s)