January 14, 2002
har en saab 900 turbo som ska monteras in i en opel manta, allt ska vara i sin ordning för montage men problemet är lite hur allt ska kopplas, typ kylningen av turbon osv (mest om den är oljekyld eller vattenkyld typ)... fick bilen + turbon idag, motorn är en uppborrad 2.0 liter till 2.4. vet ej exakt vad det är för motor (då bilen inte står här hemma än) här kommer 2 bilder på turbon, vet inte om det gör någon skillnad :/
http://quarzi.mine.nu/Start/Up.....d%2095.jpg
http://quarzi.mine.nu/Start/Up.....d%2096.jpg
vem vet.. kanske finns någon turboexpert här 😉 ska fråga läraren på fordon imorrn hur det ska kopplas annars..
January 21, 2003
Hade turbokonverterat min halvrisiga Porche med en likadan Garrett t3 turbo. "Dock inte så seriöst"
http://www.home.no/cleanstyle/po1.jpg
http://www.home.no/cleanstyle/po2.jpg
Ang monteringen. Det kan nog vem som helst montera dit, bara man är något händig. Beror ju också på om du har alla grejer framme. intercooler, oljerör/slang o.s.v. Enklast är nog att fråga din lärare hur du går till väga.
January 14, 2002
Zeth wrote: Hade turbokonverterat min halvrisiga Porche med en likadan Garrett t3 turbo. "Dock inte så seriöst"
http://www.home.no/cleanstyle/po1.jpg
http://www.home.no/cleanstyle/po2.jpgAng monteringen. Det kan nog vem som helst montera dit, bara man är något händig. Beror ju också på om du har alla grejer framme. intercooler, oljerör/slang o.s.v. Enklast är nog att fråga din lärare hur du går till väga.
får nog bli så..
January 14, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]Ska du turbokonvertera en opelmotor eller hänga i en 900 Turbo motor i en opel?
själva motorn är redan anpassad för turbo (kan inget om turbo etc. ännu) men brorsan som köpte bilen åt mig av en kompis sa att allt är fixat med spridare osv.. det enda som fattades var att montera själva turbon.. och jag vet inte vad det är för motor i men skulle tro att det är en från början orginal opel 2.0 liter motor som är uppborrad till 2.4 liter samt "konverterad" till att kunna annvändas med en turbo.
March 17, 2002
Rekommenderar http://www.lazzat.se , det är både en väldigt kompetent bilklubb (Strip challenge @ Tullinge och RS, någon?) och har väldigt kompetenta personer.
Finns en del väldigt kunniga 900-personer där!
Oldschool member since 2002.
June 28, 2001
jo så tänkte jag oxå, men hur får man det perfekt ?
man sänker ju bara kompritionen genom att borra hål, och att få liknande komp på alla cylindrar kan jag tänka mig är lite besvärligt med en simpel pelarborr såvida man inte är Väldigt noga att borra lika djupt.
men vilket håll är det borrat ? uppåt ? finns la inte många cm att borra där.
May 23, 2001
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/
De som hänger där kan ju lite om SAAB turbos också.
January 21, 2003
Mind wrote: jo så tänkte jag oxå, men hur får man det perfekt ?
man sänker ju bara kompritionen genom att borra hål, och att få liknande komp på alla cylindrar kan jag tänka mig är lite besvärligt med en simpel pelarborr såvida man inte är Väldigt noga att borra lika djupt.
men vilket håll är det borrat ? uppåt ? finns la inte många cm att borra där.
Det är inte så att vilken hemmamek som helst kan borra upp cylindrar. Och man sänker inte kompressionen heller på det sättet. Man kan sänka kompressionen T.ex med att svarva kolvarna.
Bild: http://www.home.no/cleanstyle/klart.jpg
Och när man borrar upp en cylinder bör väggtjockleken vara minst 4mm (Gäller turbotrimning).
Annars så blir en överborrad motor ineffektiv p.g.a större leakdown "Cylinderväggarna rör på sig för mycket".
Ja, och så orkar jag inte skriva något mer... :z:
January 14, 2002
Zeth wrote: [quote=Mind]jo så tänkte jag oxå, men hur får man det perfekt ?
man sänker ju bara kompritionen genom att borra hål, och att få liknande komp på alla cylindrar kan jag tänka mig är lite besvärligt med en simpel pelarborr såvida man inte är Väldigt noga att borra lika djupt.
men vilket håll är det borrat ? uppåt ? finns la inte många cm att borra där.
Det är inte så att vilken hemmamek som helst kan borra upp cylindrar. Och man sänker inte kompressionen heller på det sättet. Man kan sänka kompressionen T.ex med att svarva kolvarna.
Bild: http://www.home.no/cleanstyle/klart.jpg
Och när man borrar upp en cylinder bör väggtjockleken vara minst 4mm (Gäller turbotrimning).
Annars så blir en överborrad motor ineffektiv p.g.a större leakdown "Cylinderväggarna rör på sig för mycket".
Ja, och så orkar jag inte skriva något mer... :z:
jag vet inte riktigt hur allt detdär fungerar mendet är gjort ev en firma iaf.. och kolvarna skall vara "smidda" som brorsan sa,
1 Guest(s)