nån som kan något om saab 900 turbos?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nån som kan något om saab 900 turbos?
Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 10, 2004 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

har en saab 900 turbo som ska monteras in i en opel manta, allt ska vara i sin ordning för montage men problemet är lite hur allt ska kopplas, typ kylningen av turbon osv (mest om den är oljekyld eller vattenkyld typ)... fick bilen + turbon idag, motorn är en uppborrad 2.0 liter till 2.4. vet ej exakt vad det är för motor (då bilen inte står här hemma än) här kommer 2 bilder på turbon, vet inte om det gör någon skillnad :/

http://quarzi.mine.nu/Start/Up.....d%2095.jpg
http://quarzi.mine.nu/Start/Up.....d%2096.jpg

vem vet.. kanske finns någon turboexpert här 😉 ska fråga läraren på fordon imorrn hur det ska kopplas annars..

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
Member Since:
January 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743645
October 10, 2004 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print
Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743659
October 10, 2004 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ska fråga där om inte läraren vet imorrn.. (han är saab guru så han borde vete tycker jag :P)

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
Member Since:
January 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
743690
October 10, 2004 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade turbokonverterat min halvrisiga Porche med en likadan Garrett t3 turbo. "Dock inte så seriöst"
http://www.home.no/cleanstyle/po1.jpg
http://www.home.no/cleanstyle/po2.jpg

Ang monteringen. Det kan nog vem som helst montera dit, bara man är något händig. Beror ju också på om du har alla grejer framme. intercooler, oljerör/slang o.s.v. Enklast är nog att fråga din lärare hur du går till väga.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743700
October 10, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du turbokonvertera en opelmotor eller hänga i en 900 Turbo motor i en opel?

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743703
October 10, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Hade turbokonverterat min halvrisiga Porche med en likadan Garrett t3 turbo. "Dock inte så seriöst"
http://www.home.no/cleanstyle/po1.jpg
http://www.home.no/cleanstyle/po2.jpg

Ang monteringen. Det kan nog vem som helst montera dit, bara man är något händig. Beror ju också på om du har alla grejer framme. intercooler, oljerör/slang o.s.v. Enklast är nog att fråga din lärare hur du går till väga.

får nog bli så..

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743707
October 10, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Ska du turbokonvertera en opelmotor eller hänga i en 900 Turbo motor i en opel?

själva motorn är redan anpassad för turbo (kan inget om turbo etc. ännu) men brorsan som köpte bilen åt mig av en kompis sa att allt är fixat med spridare osv.. det enda som fattades var att montera själva turbon.. och jag vet inte vad det är för motor i men skulle tro att det är en från början orginal opel 2.0 liter motor som är uppborrad till 2.4 liter samt "konverterad" till att kunna annvändas med en turbo.

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743721
October 10, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Rekommenderar http://www.lazzat.se , det är både en väldigt kompetent bilklubb (Strip challenge @ Tullinge och RS, någon?) och har väldigt kompetenta personer.
Finns en del väldigt kunniga 900-personer där!

Oldschool member since 2002.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
743753
October 10, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

skapar du en tråd i nått av dom lärda bilforumen så lägg den här så jag kan fördjupa mina kunskaper lite.
vad jag vet så ska det vara ganska komplicerat att "turbokonvertera"

btw, uppborrad som i att dom har borrat inuti cylindern ??

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743756
October 10, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

annars har du turboperformanceclub.com, fråga överallt vettja 🙂

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
743799
October 10, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:
btw, uppborrad som i att dom har borrat inuti cylindern ??

Det är nog uppborrat inuti cylindern kan jag tänka mig, enda sättet att höja volymen är ju att borra i cylindern. Gör lite större hål bara. =)
Dock inget du gör hemma i garaget med borrflugan.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
743800
October 10, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

jo så tänkte jag oxå, men hur får man det perfekt ?
man sänker ju bara kompritionen genom att borra hål, och att få liknande komp på alla cylindrar kan jag tänka mig är lite besvärligt med en simpel pelarborr såvida man inte är Väldigt noga att borra lika djupt.
men vilket håll är det borrat ? uppåt ? finns la inte många cm att borra där.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
743809
October 10, 2004 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/

De som hänger där kan ju lite om SAAB turbos också.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
Member Since:
January 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
743811
October 10, 2004 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: jo så tänkte jag oxå, men hur får man det perfekt ?
man sänker ju bara kompritionen genom att borra hål, och att få liknande komp på alla cylindrar kan jag tänka mig är lite besvärligt med en simpel pelarborr såvida man inte är Väldigt noga att borra lika djupt.
men vilket håll är det borrat ? uppåt ? finns la inte många cm att borra där.

Det är inte så att vilken hemmamek som helst kan borra upp cylindrar. Och man sänker inte kompressionen heller på det sättet. Man kan sänka kompressionen T.ex med att svarva kolvarna.
Bild: http://www.home.no/cleanstyle/klart.jpg
Och när man borrar upp en cylinder bör väggtjockleken vara minst 4mm (Gäller turbotrimning).
Annars så blir en överborrad motor ineffektiv p.g.a större leakdown "Cylinderväggarna rör på sig för mycket".
Ja, och så orkar jag inte skriva något mer... :z:

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743820
October 11, 2004 - 1:06 am
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: [quote=Mind]jo så tänkte jag oxå, men hur får man det perfekt ?
man sänker ju bara kompritionen genom att borra hål, och att få liknande komp på alla cylindrar kan jag tänka mig är lite besvärligt med en simpel pelarborr såvida man inte är Väldigt noga att borra lika djupt.
men vilket håll är det borrat ? uppåt ? finns la inte många cm att borra där.

Det är inte så att vilken hemmamek som helst kan borra upp cylindrar. Och man sänker inte kompressionen heller på det sättet. Man kan sänka kompressionen T.ex med att svarva kolvarna.
Bild: http://www.home.no/cleanstyle/klart.jpg
Och när man borrar upp en cylinder bör väggtjockleken vara minst 4mm (Gäller turbotrimning).
Annars så blir en överborrad motor ineffektiv p.g.a större leakdown "Cylinderväggarna rör på sig för mycket".
Ja, och så orkar jag inte skriva något mer... :z:

jag vet inte riktigt hur allt detdär fungerar mendet är gjort ev en firma iaf.. och kolvarna skall vara "smidda" som brorsan sa,

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
744135
October 11, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Men kolvarna behöver ju inte vara borrade de kan ju vara byggda så.
Att de är smidda betyder enkelt sagt att de håller bättre.

Om man vill ändra slagvolym, så finns det två faktorer och båda kan man ändra på
slaglängd
diameter

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL