January 12, 2004
p4zz wrote: Vissa här har ju hjärta av sten!!!
Mina föräldrar som tagit hand om mig enda sedan jag var liten. Klart somfan att jag ska ta hand om dom när de blir äldre.. Ålderdomshem finns inte i mina öron och ögon.
det handlar inte om det, det handlar om att vara realistisk i vissa fall.
det är i strot sett en omöjlighet att ta hand om sina föräldrar när dom blir dementa.
Det är skillnad att hjälpa dom när dom är lite stela i kroppen var och varannan dag och att ge dom hjälp och stöd dygnet runt.
November 26, 2002
Mina föräldrar som tagit hand om mig enda sedan jag var liten. Klart somfan att jag ska ta hand om dom när de blir äldre.. Ålderdomshem finns inte i mina öron och ögon.
bättre att överlämna dem till folk som vet vad de sysslar med än att försöka själv. inom vissa gränser givetvis, men om det går för långt klarar man inte av det, och då blir det bara värre för alla
hulken90: helt rätt, jag vill inte utsätta mina anhöriga för något sådant. då har jag hellre ont och är klar i huvudet tills jag dör
February 1, 2002
Det är helt omöjligt att säga nu..
Kan jag, tar jag gärna hand om dem så gott det går!
Med hemhjälp om det skulle krävas.
Men det är klart, fungerar det inte på något vis kan man ju inte göra annat....
Hellst av allt skulle jag vilja köpa en ruskigt fin lägenhet utomlands åt dem och någon som hjälper dem några timmar+ om dagen.
Får se om man vinner 😉 Kanske dags att börja spela då btw.
Ungefär samma tankegångar som jag har då..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 31, 2003
ilg@dd wrote: [quote=p4zz]Vissa här har ju hjärta av sten!!!
Äh, det säger du bara för du börjar närma dig 😀
MoparPower wrote: [quote=ilg@dd][quote=p4zz]Vissa här har ju hjärta av sten!!!
Äh, det säger du bara för du börjar närma dig 😀
Nja, allvarligt talat är jag inte orolig för egen del, men mina föräldrar ligger på 65+..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
p4zz wrote: I min kultur så tar man hand om föräldrarna livet ut.
Har man barn så får dessa hjälpa till att ta hand om mormor och morfar. Kusiner och sånt hjälper till också. Jag tycker det är fint med en sådan tradition och skulle inte vilja ändra på den.
hade en Iranska som sa samma sak, men hon gillade den svenska modellen, med ålderdomshem bättre än hur det var i hemlandet.
För i hemlandet så mådde dom gamla bättre psykiskt än i Sverige, men dom hade det värre fysiskt...
Hon ville integrera deras sätt med den svenska, så våra gamla fick det bättre på "hemmet".
Som jag ser det så vore det optimala att man gör som ett gäng norrlänningar gjorde.
Dom byggde ett par hus, anställde sin egna personal och startade ett kooperativ, där dom bestämde allt...
March 11, 2003
p4zz wrote: I min kultur så tar man hand om föräldrarna livet ut.
Har man barn så får dessa hjälpa till att ta hand om mormor och morfar. Kusiner och sånt hjälper till också. Jag tycker det är fint med en sådan tradition och skulle inte vilja ändra på den.
Tyvärr fungerar det inte i samhällen där både män och kvinner förväntas vara försörjande. Och det har inte så mycket med kultur att göra. Innan vi gick över till tvåförsörjarmodellen, så var det vanligt att ta hand om mor och farföräldrar även här. Likadant kan man se att man får samma problem i andra länder, som Indien, Kina, Japan eller Marocko, då det även där börjar bli allt vanligare att både män och kvinnor förväntas att lönearbeta.
1 Guest(s)