August 7, 2003
Jag håller med Obelix i det här fallet. Skitenkelt att säga vad man bör göra i idealvärlden. Sen när man sitter där med en mamma som ljuger hela tiden, tjatar tills man blir galen, gömmer undan räkningar, fyller skåp med matrester och ringer nummerupplysningen för 60.000:- då är det så "lagom" roligt och mindre lätt hålla sig till sina principer.
Tror faktiskt många har det bättre på "hemmet" än hemma med anhöriga som försöker ta hand om dem... faktiskt.
February 1, 2002
Laglorden wrote: Jag håller med Obelix i det här fallet. Skitenkelt att säga vad man bör göra i idealvärlden. Sen när man sitter där med en mamma som ljuger hela tiden, tjatar tills man blir galen, gömmer undan räkningar, fyller skåp med matrester och ringer nummerupplysningen för 60.000:- då är det så "lagom" roligt och mindre lätt hålla sig till sina principer.
Tror faktiskt många har det bättre på "hemmet" än hemma med anhöriga som försöker ta hand om dem... faktiskt.
ligger mycket i vad du säger.. det är lätt att säga en sak nu.
February 19, 2002
denstore wrote: [quote=p4zz]I min kultur så tar man hand om föräldrarna livet ut.
Har man barn så får dessa hjälpa till att ta hand om mormor och morfar. Kusiner och sånt hjälper till också. Jag tycker det är fint med en sådan tradition och skulle inte vilja ändra på den.
Tyvärr fungerar det inte i samhällen där både män och kvinner förväntas vara försörjande. Och det har inte så mycket med kultur att göra. Innan vi gick över till tvåförsörjarmodellen, så var det vanligt att ta hand om mor och farföräldrar även här. Likadant kan man se att man får samma problem i andra länder, som Indien, Kina, Japan eller Marocko, då det även där börjar bli allt vanligare att både män och kvinnor förväntas att lönearbeta.
Visst kan det fungera. Jag kommer från ett samhälle där både kvinnor och män jobbar och vi tog hand om våran gamla mormor t.ex. Det var hårda tider men det gick.
@p4zz: My dear brother... 🙂
Det är en fin tradition men ibland måste man tänka på vad som är bäst.
Jag skulle (precis som du) aldrig kunnat tänka mig att lämna min mor så. Det ska gå väldigt långt innan jag ens kan tänka mig att lämna henne på ett ålderdomshem. Jag vill också att mina barn ska ta hand om mig om det skulle vara så att jag behöver hjälp. Så är jag uppfostrad. Jag vill inte heller känna mig ensam och övergiven när jag blir gammal. Vilken hemsk tanke...
Men ibland är det inte säkert att man kan hjälpa sina föräldrar bäst om man gör allting själv. Ibland klarar man det helt enkelt inte. 🙁
Det innebär inte att man överger dem. Därför skulle jag inte heller bli sur om mina barn tog det beslutet någon gång i framtiden för jag vet att de skulle ha goda skäl till det.
December 29, 2004
Har ni träffat en dement människa, om dom ska bo hos er kräver det att ni är där 24/7, ni kan inte gå nån stans utan att nån ser efter dom, sen kan inte ni ge dom rätt vård, på ett gammling hem får dom också träffa likadana människor som dom själva och få sälskap av fler.
Bara för att man stoppar dom på ett hem betyder inte att man bara blir av med dom, men du kan inte had om hemma och ta hand om en dement, du kommer stoppa dom på hem snart efter, det är också bäst för dom.
Sen kan man diskutera hur bar gammling vården är.
September 3, 2001
Jag tar hand om dem tills dom inte kan gå på toa själva i princip. Jag själv har ju inte möjlighet eller utbildning att ta hand om dem om dom är dementa.
Men är dom friska i huvudet och 95 år gamla så tar jag hand om dem tills de dör.
De har gjort mer för mig än vad jag någonsin skulle kunna göra för dem. Det minsta jag kan göra är att se till att dom är lyckliga livet ut.
3 Guest(s)