May 30, 2009
Ja, alltså när kan man kalla sig för professionell klockare, moddare eller kanske till och med vägläggare. När är det rimligt att man som utövare av någonting speciellt inom en kategori kan kalla sig för professionell? Är det när man kan försörja sig på det, alltså arbeta med det? Är det när man är duktig och presenterar det man gör på ett schysst sätt? Är det när man påvisar grymma resultat eller är det när sponsorer börjar intressera sig?
Jag har inget svar på det, och det är väl kanske därför jag frågar. När är det rätt att kalla sig för professionell utövare av det man utövar?
May 30, 2009
Profession, profit, professionell. Det är en enligt mig absolut ett logiskt sätt att se det på. Då ser du professionell som en yrkesutövare med andra ord. Som om man arbetar med att städa hotellrum så är man professionell städare. Eller är man städare till profession? Dvs att man arbetar som städare.
Att vara professionell kanske betyder att man har en stor vetskap inom det specifika ämnet man då skulle vara professionell inom, men tjänar man inte pengar på den verksamhet som den vetskapen då vore riktad mot så är man inte professionell? Kan man säga att professionell och att vara proffs är två olika saker? Eller är det kanske samma sak?
Hehe, ja slå mig inte nu.
December 11, 2002
http://sv.wikipedia.org/wiki/P.....ssionalism
Det borde väl rätta ut eventuella frågetecken. Sen är det kanske svårare att applicera på vissa saker som t.ex. överklockning av datorkomponenter och lättare på andra saker som t.ex. att spela fotboll.
May 30, 2009
Intressant. Så att vara professionell betyder att man tjänar pengar på det enligt er. I din länk till Wikipedia Joni så stod det bl.a. det här: "Uttrycket kan användas om i stort sett alla sysselsättningar, men kan också användas som förstärkning om någon som utövar sin hobby seriöst eller med förmåga/kunskap utöver det ordinära" och det är väl eventuellt där man som överklockare eller moddare (För att ta två exempel som är bundna till den här sidan) då skulle hamna om de som t.ex. Elmor för att ta någon som är tämligen känd, är sponsrad, vinner tävlingar osv. Skulle man kunna säga så?
Nämen, det är intressant att höra vad ni tycker, men varför ni tycker så skulle jag tycka var än mer intressant så spit it out! 😀
1 Guest(s)