När kan man kalla sig för professionell?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
När kan man kalla sig för professionell?
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2010 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, alltså när kan man kalla sig för professionell klockare, moddare eller kanske till och med vägläggare. När är det rimligt att man som utövare av någonting speciellt inom en kategori kan kalla sig för professionell? Är det när man kan försörja sig på det, alltså arbeta med det? Är det när man är duktig och presenterar det man gör på ett schysst sätt? Är det när man påvisar grymma resultat eller är det när sponsorer börjar intressera sig?

Jag har inget svar på det, och det är väl kanske därför jag frågar. När är det rätt att kalla sig för professionell utövare av det man utövar?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1258906
December 7, 2010 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Profession är väl när man tjänar pengar på det, så enkelt är det i mina ögon. Man behöver inte nödvändigtvis ha det som enda jobb, men tjänar man mer pengar än man lägger ner på det tycker jag man kan se sig som professionell.

Hannes_1
Medlem
1258907
December 7, 2010 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Profession, profit, professionell. Det är en enligt mig absolut ett logiskt sätt att se det på. Då ser du professionell som en yrkesutövare med andra ord. Som om man arbetar med att städa hotellrum så är man professionell städare. Eller är man städare till profession? Dvs att man arbetar som städare.

Att vara professionell kanske betyder att man har en stor vetskap inom det specifika ämnet man då skulle vara professionell inom, men tjänar man inte pengar på den verksamhet som den vetskapen då vore riktad mot så är man inte professionell? Kan man säga att professionell och att vara proffs är två olika saker? Eller är det kanske samma sak?

Hehe, ja slå mig inte nu.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1258918
December 7, 2010 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle väl gå så långt till att säga att man kan leva på det.

//Andreas

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1258919
December 7, 2010 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

http://sv.wikipedia.org/wiki/P.....ssionalism

Det borde väl rätta ut eventuella frågetecken. Sen är det kanske svårare att applicera på vissa saker som t.ex. överklockning av datorkomponenter och lättare på andra saker som t.ex. att spela fotboll.

Hannes_1
Medlem
1258926
December 7, 2010 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant. Så att vara professionell betyder att man tjänar pengar på det enligt er. I din länk till Wikipedia Joni så stod det bl.a. det här: "Uttrycket kan användas om i stort sett alla sysselsättningar, men kan också användas som förstärkning om någon som utövar sin hobby seriöst eller med förmåga/kunskap utöver det ordinära" och det är väl eventuellt där man som överklockare eller moddare (För att ta två exempel som är bundna till den här sidan) då skulle hamna om de som t.ex. Elmor för att ta någon som är tämligen känd, är sponsrad, vinner tävlingar osv. Skulle man kunna säga så?

Nämen, det är intressant att höra vad ni tycker, men varför ni tycker så skulle jag tycka var än mer intressant så spit it out! 😀

Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
1258933
December 7, 2010 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Sorry Hannes, du kan inte kalla dig själv för "Professionell moddare" 😀

Hannes_1
Medlem
1258935
December 7, 2010 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte professionell forum-draigångare heller tydligen. 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 393
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL