January 12, 2004
inspirerad av tråden om våldtäkten, startar jag denna...
När började det gå utför för att bry sig om andra?
Vet tex att förr i tiden så var det vanligt att grannar i samma trappa, hus höll ihop och hjälpte varandra mycket.
Dom kunde ställa upp i vått och torrt vid olika situationer.
Det jag vet, genom berättelser av de äldre, är att det ändrades när den sk stora inflyttningen startade i tex Stockholm, runt 50-60-talet, när det helt plötsligt blev femtioelva nya familjer i ett nybyggt område/hus.
Då började den gamla grannsämjan att försvinna, och sköt dig själv och skit i andra attityden började komma.
vet även på 70 och i början på 80-talet så höll alla familjer koll på allas ungar, man såg efter alla ungar, och var det någon som började hamna på glid så hörde man av sig till dennes föräldrar.
men det försvann i slutet av 80-talet...
July 19, 2001
När allt blev för stort och opersonligt skulle jag anta. Man är rätt anonym i en storstad.
En annan sak som bidrog till att mycket gick åt helvete var att man tog in vilka invandrare som helst, många väldigt kriminella och satte alla på samma ställe. De blir knappast svenska av att aldrig träffa riktiga svenskar..
August 20, 2001
Inte för att jag är supersocial med mina grannar, men om de skulle fråga om jag kunde hjälpa dem så hade jag klart hjälpt dem.
Hjälpte en som bor här att flytta lite grejor tidigare i år.
Men det har väl blivit lite amerikaniserat, hjälper jag grannen att flytta och skadar handen så kan jag stämma honom?
Jag tycker mej se att "förfallet" började ~70, när bägge föräldrarna var tvugna att börja arbeta och ungarna skulle börja på dagis så fort dom börjat kunna gå..Typ dagis/skola uppfostrar medan föräldrarna bär ansvaret.
Utflyttningen från glesbygden och bosättning i städer långt från mor/farföräldrar tror jag gjort att barnen p.g.a lite umgänge med mor/farföräldrarna tappat respekten för äldre personer.
Ur led är tiden.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 10, 2004
Jag tror så jefla mycket beror på alla utlänningar.
Jag är en ynklig, klen liten tjej på 40 kg, som blev hotad på min skola av 4-5 utlänningar att bli nerslagen, som dessutom var flera år äldre än mig, för att jag är "alternativt klädd".
På skolan har de även delat upp "torg" där de har skåp. De har samlat så att alla svenskar hamnar på två torg, och alla utlänningar på ett, och tyvärr har vårt program också hamnat där, för det fick inte plats någon annan stans.
De andra torgen är så lugna, medans där är ett jävla förstörande hela tiden på vårt torg.
Jag vågar knappt går där själv mer!
Inte ens lärarna vågar säga till dem på skolan.
Överallt läser man dessutom artiklar "flicka våldtagen av småpojkar", "¨pojkar rånar smyckeaffär", "ungdomar kastar sten på lärare och klass oprovoserat", "ungdomar stal hel kontainer full med cyklar" osv.
September 30, 2004
kappy wrote: Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.
Någonstans gick det j..vligt snett och det är vi som får betala för det 👿
Men allt som har en början har ett slut men tiden är osäker.
För när det här började så gick nått väldigt snett.
Men det kanske är medierna som har börjat ta upp hemskheter mer än förut .
December 24, 2002
kappy wrote: Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.
Dags att öppna ögonen lite kanske?
läs gärna mitt inlägg i denna tråd:
https://www.nordichardware.se/.....38;start=0
EDIT: sen att jag tycker du och NauSea förtjänar en varning då jag anser detta klassas som ett rasistiskt inlägg och har ingenting här o göra...
February 12, 2003
jonte_power wrote: [quote=kappy]Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.
https://www.nordichardware.se/forum/1-vt128959.html?postdays=0&postorder=asc&start=0
EDIT: sen att jag tycker du och NauSea förtjänar en varning då jag anser detta klassas som ett rasistiskt inlägg och har ingenting här o göra...
Okej, för det första så anser jag att det inte är nånting som helst rasistiskt över att ha åsikter över invandring. Det är det stora felet med det här landet, säger nån nånting politiskt över huvud taget åker de på smisk.
För det andra; det borde nästan hängas ett lås här, innan det spårar ur...
December 24, 2002
Mean Machine wrote: [quote=jonte_power][quote=kappy]Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.
https://www.nordichardware.se/forum/1-vt128959.html?postdays=0&postorder=asc&start=0
Okej, för det första så anser jag att det inte är nånting som helst rasistiskt över att ha åsikter över invandring. Det är det stora felet med det här landet, säger nån nånting politiskt över huvud taget åker de på smisk.
För det andra; det borde nästan hängas ett lås här, innan det spårar ur...
Att anklaga en hel grupp är rätt enligt dig eller?
Men du har säkert rätt.. det är alla j*vla invandrares fel.. dom borde utvisas och straffas för att ha förstört sverige!! hmm... Dags för sverige att skaffa atombomber och sluta skära ner på armén så vi kan försvara oss mot resten av värden som är ute efter oss...
February 12, 2003
jonte_power wrote: Att anklaga en hel grupp är rätt enligt dig eller?
Men du har säkert rätt.. det är alla j*vla invandrares fel.. dom borde utvisas och straffas för att ha förstört sverige!! hmm... Dags för sverige att skaffa atombomber och sluta skära ner på armén så vi kan försvara oss mot resten av värden som är ute efter oss...
Det är också ett sätt att se på saken... Jag personligen kan skriva en uppsats om hur det ligger till i stockholmsområdet, bl.a. om du är sugen?
January 12, 2004
Mean Machine wrote: [quote=jonte_power]Att anklaga en hel grupp är rätt enligt dig eller?
Det är också ett sätt att se på saken... Jag personligen kan skriva en uppsats om hur det ligger till i stockholmsområdet, bl.a. om du är sugen?
om du nu är så duktig så du väl, istället för att peka ut vad som är fel, peka ut vad som gick fel istället, och på så sätt hjälpa till med en lösning?
March 15, 2004
Felet blev väl när uppdelningen i samhället började. Invandrarna sätter vi där så dom inte förstör för oss finare människor. Och dom allra finaste människorna sätter vi på lidingö. Bonnarna med konstig dialekt sätter vi ute i skogen. (Jag vill flytta in till stan).
Tråkigaste är som Mean Machine säger är att om man ens nämner ordet invandrare så är man rasist. det är bara att se till fakta istället för att dömma på förhand.
2 Guest(s)