när och var gick det fel?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
när och var gick det fel?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 2, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

inspirerad av tråden om våldtäkten, startar jag denna...

När började det gå utför för att bry sig om andra?

Vet tex att förr i tiden så var det vanligt att grannar i samma trappa, hus höll ihop och hjälpte varandra mycket.
Dom kunde ställa upp i vått och torrt vid olika situationer.

Det jag vet, genom berättelser av de äldre, är att det ändrades när den sk stora inflyttningen startade i tex Stockholm, runt 50-60-talet, när det helt plötsligt blev femtioelva nya familjer i ett nybyggt område/hus.
Då började den gamla grannsämjan att försvinna, och sköt dig själv och skit i andra attityden började komma.

vet även på 70 och i början på 80-talet så höll alla familjer koll på allas ungar, man såg efter alla ungar, och var det någon som började hamna på glid så hörde man av sig till dennes föräldrar.
men det försvann i slutet av 80-talet...

obelix
Member
Medlem
985808
December 2, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

kan lägga till en sak...

när jag bodde i min första egna lägenhet i stockholm så sprang jag på grannarna en enda gång under dom två åren jag bodde där, och det var ett misstag av den jag sprang på fick jag veta...

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
985826
December 2, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det saknas... varför har sverige en sådan skit-attityd till "allt" numera :arg:

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
985832
December 2, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

När allt blev för stort och opersonligt skulle jag anta. Man är rätt anonym i en storstad.

En annan sak som bidrog till att mycket gick åt helvete var att man tog in vilka invandrare som helst, många väldigt kriminella och satte alla på samma ställe. De blir knappast svenska av att aldrig träffa riktiga svenskar..

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
985859
December 2, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt gick väll rakt åt helvetet när man la ner polisen för att ha råd med bidrag.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
985865
December 2, 2005 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte för att jag är supersocial med mina grannar, men om de skulle fråga om jag kunde hjälpa dem så hade jag klart hjälpt dem.

Hjälpte en som bor här att flytta lite grejor tidigare i år.

Men det har väl blivit lite amerikaniserat, hjälper jag grannen att flytta och skadar handen så kan jag stämma honom?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
985883
December 2, 2005 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hälsar alltid på mina grannar och de brukar hälsa tillbaka :-k

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
985887
December 2, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag hälsar alltid på mina grannar och de brukar hälsa tillbaka :-k

//Andreas

Freak!

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
985947
December 2, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag hälsar alltid på mina grannar och de brukar hälsa tillbaka :-k

//Andreas

Jag säger som pessimist-konsulten Ronny Eriksson "Vem faan tror du att du är?" 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
985956
December 2, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker mej se att "förfallet" började ~70, när bägge föräldrarna var tvugna att börja arbeta och ungarna skulle börja på dagis så fort dom börjat kunna gå..Typ dagis/skola uppfostrar medan föräldrarna bär ansvaret.
Utflyttningen från glesbygden och bosättning i städer långt från mor/farföräldrar tror jag gjort att barnen p.g.a lite umgänge med mor/farföräldrarna tappat respekten för äldre personer.
Ur led är tiden.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

NauSea
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
985960
December 2, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror så jefla mycket beror på alla utlänningar.

Jag är en ynklig, klen liten tjej på 40 kg, som blev hotad på min skola av 4-5 utlänningar att bli nerslagen, som dessutom var flera år äldre än mig, för att jag är "alternativt klädd".
På skolan har de även delat upp "torg" där de har skåp. De har samlat så att alla svenskar hamnar på två torg, och alla utlänningar på ett, och tyvärr har vårt program också hamnat där, för det fick inte plats någon annan stans.
De andra torgen är så lugna, medans där är ett jävla förstörande hela tiden på vårt torg.
Jag vågar knappt går där själv mer!
Inte ens lärarna vågar säga till dem på skolan.

Överallt läser man dessutom artiklar "flicka våldtagen av småpojkar", "¨pojkar rånar smyckeaffär", "ungdomar kastar sten på lärare och klass oprovoserat", "ungdomar stal hel kontainer full med cyklar" osv.

kappy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
985963
December 2, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
985985
December 2, 2005 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

kappy wrote: Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.

Någonstans gick det j..vligt snett och det är vi som får betala för det 👿
Men allt som har en början har ett slut men tiden är osäker.
För när det här började så gick nått väldigt snett.
Men det kanske är medierna som har börjat ta upp hemskheter mer än förut .

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
986033
December 2, 2005 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Dags att öppna ögonen lite kanske?
läs gärna mitt inlägg i denna tråd:
https://www.nordichardware.se/.....38;start=0

EDIT: sen att jag tycker du och NauSea förtjänar en varning då jag anser detta klassas som ett rasistiskt inlägg och har ingenting här o göra...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
986049
December 2, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=kappy]Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.

https://www.nordichardware.se/forum/1-vt128959.html?postdays=0&postorder=asc&start=0

EDIT: sen att jag tycker du och NauSea förtjänar en varning då jag anser detta klassas som ett rasistiskt inlägg och har ingenting här o göra...

Okej, för det första så anser jag att det inte är nånting som helst rasistiskt över att ha åsikter över invandring. Det är det stora felet med det här landet, säger nån nånting politiskt över huvud taget åker de på smisk.
För det andra; det borde nästan hängas ett lås här, innan det spårar ur...

obelix
Member
Medlem
986056
December 2, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

här förenklar vi det så mycket som möjligt märker jag...

På detta sättet så behöver man inte titta närmare på problemet, utan gör det enkelt genom att anklaga en större grupp.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
986060
December 2, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=jonte_power][quote=kappy]Håller med NauSea, det är utlänningarna som förstör.

https://www.nordichardware.se/forum/1-vt128959.html?postdays=0&postorder=asc&start=0

Okej, för det första så anser jag att det inte är nånting som helst rasistiskt över att ha åsikter över invandring. Det är det stora felet med det här landet, säger nån nånting politiskt över huvud taget åker de på smisk.
För det andra; det borde nästan hängas ett lås här, innan det spårar ur...

Att anklaga en hel grupp är rätt enligt dig eller?
Men du har säkert rätt.. det är alla j*vla invandrares fel.. dom borde utvisas och straffas för att ha förstört sverige!! hmm... Dags för sverige att skaffa atombomber och sluta skära ner på armén så vi kan försvara oss mot resten av värden som är ute efter oss...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
986073
December 2, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Att anklaga en hel grupp är rätt enligt dig eller?
Men du har säkert rätt.. det är alla j*vla invandrares fel.. dom borde utvisas och straffas för att ha förstört sverige!! hmm... Dags för sverige att skaffa atombomber och sluta skära ner på armén så vi kan försvara oss mot resten av värden som är ute efter oss...

Det är också ett sätt att se på saken... Jag personligen kan skriva en uppsats om hur det ligger till i stockholmsområdet, bl.a. om du är sugen?

obelix
Member
Medlem
986075
December 2, 2005 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=jonte_power]Att anklaga en hel grupp är rätt enligt dig eller?

Det är också ett sätt att se på saken... Jag personligen kan skriva en uppsats om hur det ligger till i stockholmsområdet, bl.a. om du är sugen?

om du nu är så duktig så du väl, istället för att peka ut vad som är fel, peka ut vad som gick fel istället, och på så sätt hjälpa till med en lösning?

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
986082
December 2, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Felet blev väl när uppdelningen i samhället började. Invandrarna sätter vi där så dom inte förstör för oss finare människor. Och dom allra finaste människorna sätter vi på lidingö. Bonnarna med konstig dialekt sätter vi ute i skogen. (Jag vill flytta in till stan).
Tråkigaste är som Mean Machine säger är att om man ens nämner ordet invandrare så är man rasist. det är bara att se till fakta istället för att dömma på förhand.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 314
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL