När ska man avliva?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
När ska man avliva?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte på det som hände den lilla flickan härom dagen.

http://www.expressen.se/index......p?a=303940

När är det rätt att ta reda på orsaken till att en hund biter, och när är det fel?

Är det fel överhuvud taget att ta reda på orsaken, ska man helt sonika ta hunden till vetrinären och avliva den oavsett orsak?n

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
910259
June 21, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Avliva utan att kolla.....såna där djur behöver inte finnas....

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
910261
June 21, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråkigt kanske men avlivning känns rätt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
910263
June 21, 2005 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

En hund ska inte anfalla ett barn, men jag vill gärna veta om barnet provoserat hunden eller inte.

I detta fallet så hade jag nog avlivat.

//Andreas

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
910264
June 21, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Man skall avliva den, även om nu ungen säkerligen hotat hunden genom att tex kasta sig över den och dra i öron och klappa hejdlöst mothårs etc då ägaren verkar haft den som en slags sällskapshund och haft den ute bland folk.

Om den nu skulle vara en riktig jakthund (och vakthund etc) så får man som ägare hålla den avskilt eller ha munkorg på den om den nu skall röra sig runt folk.

Har den en gång bitit en människa om dess syfte är att vara en sällskapshund så är det inget som hindrar att den kan mycket väl göra det igen. Så då är det bara avlivning som gäller.

obelix
Member
Medlem
910266
June 21, 2005 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag menar mer generellt, inte just detta fallet med flickan, jag tog med det för att det var det som fick mig att tänka.

Jag har själv blivit biten av hundar vid ett flertal tillfällen.
Första bettet jag fick var vid 6 års åldern, och alla gångerna har varit mitt egna fel.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
910272
June 21, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Avliva utan att kolla.....såna där djur behöver inte finnas....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
910285
June 21, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är nog av åsikten att en hund som bitit en människa bör tas bort omgående..
Såvida det inte är en hund som är dresserad att bita i vissa situationer, t.ex vakthund eller polishund då förståss.
Men en "vanlig" sällskapshund eller jakthund som bits bör tas bort, ev byta ägare beroende på omständighet eftersom den ägare som försummar sin hund så den får tillfälle att "överfalla" någon, ej är en lämplig hundägare, en sådan hundägare bör även beläggas med hundförbud...Och en hund som en gång bitit har lätt för att bita igen.
I just Kwastfallet anser jag nog att hunden skall avlivas + att Kwasten inte bör ha någon hund.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
910286
June 21, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Från fall till fall. Om man trampat på hundens svans eller nåt så kan jag förstå hunden. Då är det ju ren olyckshändelse.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
910298
June 21, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Från fall till fall. Om man trampat på hundens svans eller nåt så kan jag förstå hunden. Då är det ju ren olyckshändelse.

Nja, är hunden så aggressiv så är det ett tecken på dåligt psyke..I såna fall så bör nog munkorg vara obligatoriskt framledes..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

zyklonb
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
910303
June 21, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Trött på det här. Så fort en hund gör nått fel, ska den avlivas. Ska vi införa dödstraff för människor över hela världen också? Man kan alltid hitta nått hunden är bra till. Man behöver inte avliva den. Tänk också på att det är juristens hund, den är förmodligen som ett barn för honom, han är säkert också väldigt ledsen för det som hänt. Vi har själv haft många vakthundar, hade jag lekt med en kompis och han hade rest handen mot mig hade hunden huggit min kompis direkt, allt för att skydda, detta barnet kanske var på väg att göra nått illa mot ett barn hunden gillade.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
910307
June 21, 2005 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Bör avlivas omedelbart.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
910311
June 21, 2005 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

zyklonb wrote: Trött på det här. Så fort en hund gör nått fel, ska den avlivas. Ska vi införa dödstraff för människor över hela världen också? Man kan alltid hitta nått hunden är bra till. Man behöver inte avliva den. Tänk också på att det är juristens hund, den är förmodligen som ett barn för honom, han är säkert också väldigt ledsen för det som hänt. Vi har själv haft många vakthundar, hade jag lekt med en kompis och han hade rest handen mot mig hade hunden huggit min kompis direkt, allt för att skydda, detta barnet kanske var på väg att göra nått illa mot ett barn hunden gillade.

Tycker det tyder på en jäkla ignorans av folk som har hundar som bits och försöker försvara detta..Enbart ett dåligt försvar av sitt misslyckande med att få pli på sitt djur..
Som jag skrev tidigare, såna människor bör ha hundförbud..
Och vill dom jämställa sej med djur så är det deras problem, tro inte att alla gör det.
Skulle min son bli rejält biten av en hund, och ägaren skulle resonera sådär, då tar jag lagen i egna händer..
Tänk på ungen som kanske får gå med ett rejält ärr över halva ansiktet hela sitt liv..Eller resten av omgivningens skräck för denna hund..
Näe, bort med dom..

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
910312
June 21, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar]Från fall till fall. Om man trampat på hundens svans eller nåt så kan jag förstå hunden. Då är det ju ren olyckshändelse.

Nja, är hunden så aggressiv så är det ett tecken på dåligt psyke..I såna fall så bör nog munkorg vara obligatoriskt framledes..

alltså om någon ställer sig på din "svans" lär ju du också bli ganska förbannad, eller hur?

Menar klart man försvarar sig om någon börjar provocera en eller liknande...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
910314
June 21, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sardaukar]Från fall till fall. Om man trampat på hundens svans eller nåt så kan jag förstå hunden. Då är det ju ren olyckshändelse.

alltså om någon ställer sig på din "svans" lär ju du också bli ganska förbannad, eller hur?

Menar klart man försvarar sig om någon börjar provocera en eller liknande...

Om jag nu vore begåvad med svans, så skulle jag antagligen skrika till så att problematiken uppfattades av den som står där..
Knappast nita till..

*Edit*
Kan tillägga att jag haft hundar, men aldrig någon som påvisat aggresivitet..
Hundar som ungar klättrat på och lekt med..Hunden ifråga kliver bara upp och går undan när den tycker att det blir för mycket..På sin höjd ett lamt skall för att få vara ifred..
En hund blir vad du gör den till..
Och jag kan garantera att hade den ens visat tecken på att försöka "anfalla", så hade den blivit historia direkt..

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
910323
June 21, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Om hunden bara hoppat på flickan utan större hotfull anledning ska den avlivas.

Har flickan däremot retat upp hunden och ryckt den i öron och svans osv så ska det inte behöva avlivas något. En hund måste få ha rätten att försvara sig då den känner sig hotad.
Och den som kommer och säger att en hund inte ska vara aggressiv kan dra nått gammalt över sig, skulle inte du bli aggressiv om du vart påhoppad av någon som röck och slet i dig? Det är ju försvarsinstinkten som slår till, den kan man inte avla bort.

Det är snarare barn som måste få lära sig faran med att gå fram och klappa en främmande hund, och HUR man klappar en hund.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
910330
June 21, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Om hunden bara hoppat på flickan utan större hotfull anledning ska den avlivas.

Har flickan däremot retat upp hunden och ryckt den i öron och svans osv så ska det inte behöva avlivas något. En hund måste få ha rätten att försvara sig då den känner sig hotad.
Och den som kommer och säger att en hund inte ska vara aggressiv kan dra nått gammalt över sig, skulle inte du bli aggressiv om du vart påhoppad av någon som röck och slet i dig? Det är ju försvarsinstinkten som slår till, den kan man inte avla bort.

Det är snarare barn som måste få lära sig faran med att gå fram och klappa en främmande hund, och HUR man klappar en hund.

Word.
Oftast i stort sett alla fall så är det något som ev barnet eller en vuxen som gjort något som fått hunden att "försvara" sig (enligt egen erfarenhet).
Våran Schäfer kunde bitas ibland, även fast det var världens snällaste hund som inte skulle göra någon förnäm. Men detta berodde antingen på att någon främmade gjort något provocerane eller att man som barn var "taskig" mot henne.

Den enda agressiva hunden jag känner till är den som ett par knarkare har några hundra meter bort, och den borde få nytt hem eller ev. avlivas.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
910332
June 21, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote:

Det är också en sak som bör betänkas..

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
910337
June 21, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=CoLiC] Det är snarare barn som måste få lära sig faran med att gå fram och klappa en främmande hund, och HUR man klappar en hund.

Det är också en sak som bör betänkas..

Jao. Hundar som ser främmande människor som tex rör sig mot hunden har en tendens att bli överbeskyddande.

obelix
Member
Medlem
910438
June 21, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, här kommer några verkliga fall...

En 6-åring går fram till en kopplad okänd hund, som sitter utanför en affär, som först morrar och sedan hugger 6-åringen i handen.

En person tar tag i höfterna på en hund under bus, och ruskar runt.
Hunden skriker till och hugger, hade personen inte fått fram armen hade det tagit i ansiktet som var mellan höftet och hundens mun, dvs det var närmast.
Det visade sig att hunden hade ett smärtsamt fel i ena höftleden (kommer inte ihåg vad, det var länge sedan nu).

En hund kommer fram till en person och vill gosa, efter ett tag, helt utan förvarning så hugger hunden efter huvudet, personen känner huggtänderna glida i skalpen.
Glömde skriva att hunden och personen kände varandra sedan hunden var valp.

När är det rätt att avliva, och när är den människans fel?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 109
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL