När ska man avliva?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
När ska man avliva?
Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
sp_UserOfflineSmall Offline
911018
June 22, 2005 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=Oven][quote=MULLVADEN][quote=CoLiC][quote=Oven][quote=MULLVADEN][quote=Oven][quote=azN-][quote=ilg@dd][quote=Sardaukar]Från fall till fall. Om man trampat på hundens svans eller nåt så kan jag förstå hunden. Då är det ju ren olyckshändelse.

Nja, är hunden så aggressiv så är det ett tecken på dåligt psyke..I såna fall så bör nog munkorg vara obligatoriskt framledes..

alltså om någon ställer sig på din "svans" lär ju du också bli ganska förbannad, eller hur?

Menar klart man försvarar sig om någon börjar provocera en eller liknande...

Så om någon råkar knuffa till dig på krogen så att du spiller ut din öl över finskjortan så spöar du skiten ur honom? En normal hund biter inte ens om man råkar sparka den på pungen.

att spilla öl o att bli petad i ögat t ex e inte samma sak.. kommer nån o petar mig i ansiktet sopar jag fan till..

Jag är inte för avlivning av människor, men du bör iaf. hållas inlåst för resten av livet. Jag vet inte hur många gånger barn som man lekt med har råkat peta en i ögat eller knäat en på pungen eller liknande, enligt dig är det normala att spöa skiten ur ungen?

Fast igentligen förvånar det mig inte att så många här verkar acceptera livsfarliga hundar och skylla på offren, det känner man ju igen från livsfarliga människor och hur de ursäktas med både det ena och det andra.

Eh... Läs om, tolka rätt

Precis.. det handlar inte om att råka.. utan att göra det med flit.. man råkar inte dra en hund i svansen eller öronen.. Ungar tycker det e roligt när hunden blir irriterad.. o går iväg.. vissa hundar reagerar med att skydda sig, alltså antingen morra eller bita..

Och det du skriver bevisar ju bara vad jag skrev om hur vissa människor ser på saker och ting...

Och åter igen måste jag skriva det självklara(för vissa iaf.), det finns alldrig någon anledning till att en hund ska bita en annan hund eller människa, absolut ingen anledning alls. Möjligtvis vakthundar, kamphundar och liknande, men de ska hållas inlåsta i bur eller ha munkorg, precis som tigrarna på zoo.

En hund som biter räknas som störd och ska avlivas eller behandlas som ett livsfarligt djur, och som jag skrev ovan hållas i bur.

Du vet inte mycket om hundar va? eller djur överhuvudtaget..

Jag är uppvuxen med hundar av alla sorter, vissa har varit hur snälla som helst och 2 av dem har varit aggresiva och farliga, varefter de har blivit avlivade. Den ena han bita två personer innan den blev avlivad. Så jo, jag vet vad jag talar om.

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
911020
June 22, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Oven] En hund som biter räknas som störd och ska avlivas eller behandlas som ett livsfarligt djur, och som jag skrev ovan hållas i bur.

Hundar är rovdjur och ska behandlas och respekteras som sådana.

Det finns även psykiskt störda människor som går omkring fritt i vårt samhälle. Tänk på det när du omkring på stan, du kan ju råka ut för en yxmördare utan förvarning.

Nej, hundar är inte rovdjur, de är sällskapsdjur, med vissa undantag som jag skrivit förut. Sjävklart ska man respektera okända djur, vem vet vilken idiot som äger hunden. Sådan aggresivitet är inte öskvärd och avlas bort så gott det går.

Och vad har yxmördare med denna diskusion att göra?

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
911022
June 22, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: undrar bara om folk som så glatt vill avliva hundar hit och dit också tycker att man ska avliva 12åringen som våldtog?

Det är en viss skilnad mellan djur och människor.

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
911030
June 22, 2005 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Oven] Och det du skriver bevisar ju bara vad jag skrev om hur vissa människor ser på saker och ting...

Och åter igen måste jag skriva det självklara(för vissa iaf.), det finns alldrig någon anledning till att en hund ska bita en annan hund eller människa, absolut ingen anledning alls. Möjligtvis vakthundar, kamphundar och liknande, men de ska hållas inlåsta i bur eller ha munkorg, precis som tigrarna på zoo.

En hund som biter räknas som störd och ska avlivas eller behandlas som ett livsfarligt djur, och som jag skrev ovan hållas i bur.

Men jisses skärp dig? Tror du att hundar är nått som skapas på fabrik med särskilda regler medfödda? Hundar är från början rovdjur som Jerry sa, instinkter och reflexer som följer med där kan inte avlas bort. En hund SKA bita, SKA försvara sig om den blir utsatt för något, ANNARS är det en störd hund. Det är vi som måste akta oss för att utsätta den för något.

Mina hundar ryker ihop med grannhundar hela tiden, mest över tikar, men även över revir etc. Det är fullt normalt beteende för en hund.

Du talar som om du har vett till.

Som uppvuxen bland hundar, min mor och far har haft mängder genom min uppväxt, och min mor var även aktiv i hundklubbar, så måste jag säga att din syn på hur hundar ska vara är skrämmande. Gissningsvis så tillhör de hundar man läser om i tidningar sådana som dig, jag förstår nu att det bör införas någon form av licens/körkort för hundar, trots att jag normalt är imot sådana saker.

Vissa av er verkar inte fatta hur farliga hundar kan vara, trots att ni hela tiden tjatar om att de är rovdjur. Att ha en hund som bits är som att ha ett laddat och osäkrat vapen. Om du lämnar ditt vapen på marken utanför affären och någon unge hittar det och skadar sig, är det då ungens fel? Personligen tycker jag det är helt sjukt att tycka något sådant. Har man av någon anledning en farlig hund, så ska man ta sitt ansvar och behandla den som en sådan också, precis som med ett vapen. Dvs. du ska se till att ingen kan bli biten, varken det är deras fel eller inte, precis som med ett vapen.

De gånger jag råkat trampa någon av mina hundar på svansen eller råkat gjort illa dem så har de "skrikit" och inte bitit, inte ens den aggresiva hunden bet vid sådana tillfällen. Till er anabolakillar så vill jag tipsa om att det även fungerar för oss människor när någon råkar skada oss, ni behöver inte sparka ner dem.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
911039
June 22, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote:

De gånger jag råkat trampa någon av mina hundar på svansen eller råkat gjort illa dem så har de "skrikit" och inte bitit, inte ens den aggresiva hunden bet vid sådana tillfällen. Till er anabolakillar så vill jag tipsa om att det även fungerar för oss människor när någon råkar skada oss, ni behöver inte sparka ner dem.

klart dom inte biter dig. Du e ju för fan deras ledare. Hundar är flockdjur. Dom har respekt för ägaren/ledaren...

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
911052
June 22, 2005 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: [quote=CoLiC][quote=Oven] Och det du skriver bevisar ju bara vad jag skrev om hur vissa människor ser på saker och ting...

Men jisses skärp dig? Tror du att hundar är nått som skapas på fabrik med särskilda regler medfödda? Hundar är från början rovdjur som Jerry sa, instinkter och reflexer som följer med där kan inte avlas bort. En hund SKA bita, SKA försvara sig om den blir utsatt för något, ANNARS är det en störd hund. Det är vi som måste akta oss för att utsätta den för något.

Mina hundar ryker ihop med grannhundar hela tiden, mest över tikar, men även över revir etc. Det är fullt normalt beteende för en hund.

Som uppvuxen bland hundar, min mor och far har haft mängder genom min uppväxt, och min mor var även aktiv i hundklubbar, så måste jag säga att din syn på hur hundar ska vara är skrämmande. Gissningsvis så tillhör de hundar man läser om i tidningar sådana som dig, jag förstår nu att det bör införas någon form av licens/körkort för hundar, trots att jag normalt är imot sådana saker.

Vissa av er verkar inte fatta hur farliga hundar kan vara, trots att ni hela tiden tjatar om att de är rovdjur. Att ha en hund som bits är som att ha ett laddat och osäkrat vapen. Om du lämnar ditt vapen på marken utanför affären och någon unge hittar det och skadar sig, är det då ungens fel? Personligen tycker jag det är helt sjukt att tycka något sådant. Har man av någon anledning en farlig hund, så ska man ta sitt ansvar och behandla den som en sådan också, precis som med ett vapen. Dvs. du ska se till att ingen kan bli biten, varken det är deras fel eller inte, precis som med ett vapen.

Jag har sagt det en gång och jag säger det en gång till:

Hundars reflex att försvara sig går inte att träna eller avla bort, däremot kan man sätta hunden i situationer där reflexen är mer eller mindre benägen att komma fram, som tex om man knyter fast hunden utanför en affär där folk han inte känner hela tiden strömmar förbi, och han inte har någon ledare att skydda sig bakom. Då ska folk veta att man inte går fram och klappar.

En hund får bitas i självförsvar, och då ligger skulden på den som gick fram och började jäklas med hunden, inte hund eller ägae. En normal hund biter ifrån om den blir hotad, lika mycket som du slåss tillbaka om nån främmande människa kommer och börjar rycka dig i håret.

Du som själv haft hundar borde väl veta att man värderar dem högt, borde inte du då också inse att du måste låta hunden försvara sig i ett trängt läge, precis som du skulle ha gjort?

Och mina hundar biter inte oprovocerat, om någonsin, och då de gör det av en anledning är det i skor (Den ena tar tag i skon och försöker visa ut ägaren eftersom han inte tycker om honom) eller andra hundar som vandrat in på gården.

Men min fråga till dig är: Hade du avlivat din hund om den bitit en inbrottstjuv på natten?

Nej just det, så kom inte här och klanka ner på mig som hundägare.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
911055
June 22, 2005 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Oven][quote=CoLiC][quote=Oven] Klipp.

Klipp.

Klippklipp.

Jag har sagt det en gång och jag säger det en gång till:

Hundars reflex att försvara sig går inte att träna eller avla bort, däremot kan man sätta hunden i situationer där reflexen är mer eller mindre benägen att komma fram, som tex om man knyter fast hunden utanför en affär där folk han inte känner hela tiden strömmar förbi, och han inte har någon ledare att skydda sig bakom. Då ska folk veta att man inte går fram och klappar.

En hund får bitas i självförsvar, och då ligger skulden på den som gick fram och började jäklas med hunden, inte hund eller ägae. En normal hund biter ifrån om den blir hotad, lika mycket som du slåss tillbaka om nån främmande människa kommer och börjar rycka dig i håret.

Du som själv haft hundar borde väl veta att man värderar dem högt, borde inte du då också inse att du måste låta hunden försvara sig i ett trängt läge, precis som du skulle ha gjort?

Och mina hundar biter inte oprovocerat, om någonsin, och då de gör det av en anledning är det i skor (Den ena tar tag i skon och försöker visa ut ägaren eftersom han inte tycker om honom) eller andra hundar som vandrat in på gården.

Men min fråga till dig är: Hade du avlivat din hund om den bitit en inbrottstjuv på natten?

Nej just det, så kom inte här och klanka ner på mig som hundägare.

Nu är det väl iaf en hel del skillnad på att en hund utanför en affär tuggar i sej en halv unge, och en hund inne i en fastighet som antagligen var låst när inbrottstjyven dök upp..
En hund som står kopplad utanför en affär, befinner sej på allmänt område vilket alla har rätt att vistas på, vilket inte den i fastigheten gör..
Hundar som är lynniga lämnas helt enkelt inte så (Utanför affär eller dylikt) utan uppsikt..Den ägaren skulle faan bötfällas för försök till misshandel..
Eller försöker du vara ironisk??
Du glömde smileyn isf..
Och hundar är inga "rovdjur" i bemärkelsen rovdjur, möjligtvis att "kamphundar" kan betraktas som sådana..
Viltinstinkten har nog farit åt fanders för många år sen på typ "sällskapshundar"..
En sådan klarar sej inte speciellt länge på egen hand.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
911070
June 23, 2005 - 5:08 am
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: [quote=Sardaukar][quote=Oven] En hund som biter räknas som störd och ska avlivas eller behandlas som ett livsfarligt djur, och som jag skrev ovan hållas i bur.

Det finns även psykiskt störda människor som går omkring fritt i vårt samhälle. Tänk på det när du omkring på stan, du kan ju råka ut för en yxmördare utan förvarning.

Nej, hundar är inte rovdjur, de är sällskapsdjur, med vissa undantag som jag skrivit förut. Sjävklart ska man respektera okända djur, vem vet vilken idiot som äger hunden. Sådan aggresivitet är inte öskvärd och avlas bort så gott det går.

Hört talas om vildhundar? Vart tror du hundarna kom från början? Visst är de avlade i många generationer, men som någon sa innan så är det nog väldigt svårt att bli av med det helt.
Många som har ormar som sällskapsdjur, men de är fortfarande rovdjur.

Ang. yxmördare som var det bara ett exempel på psykiskt störd människa. Du talade om att psykiskt störda hundar borde vara inlåsta eller avlivas. Då borde alla psykiskt störda människor i samhället också vara inlåsta. De kan nog vara ännu farligare än små hundar.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
911476
June 24, 2005 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=ilg@dd][quote=CoLiC][quote=Oven] Och det du skriver bevisar ju bara vad jag skrev om hur vissa människor ser på saker och ting...

En hund skall vara ett komplement vid jakt, eller som sällskapshund etc..
Kan man inte få sin hund att agera normalt så har man misslyckats som hundägare..
Att inneha en bitsk hund är att jämställa med att ha illegalt vapen.
Du får inte inneha vapen om du inte har licens och anses lämplig för det..

Du missförstod mig, mina hundar är världens keligaste, men om nån kommer och rycker dem i öron och svans så markerar de, sen hugger de, precis som hundar SKA göra enligt naturens lagar, dock inte mot barn då de ser dem som valpar. Men om en vuxen som han inte känner sig säker på kommer fram och rufsar om utan att först huka sig ner och klappa försiktigt så kommer han att agera.

En hund ska som sagt försvara sig, man kan inte lära av dem en så grundlig reflex/instinkt.

Man har misslyckats som ägare om hunden hugger utan anledning, men hugger den under provokation ska hunden inte beskyllas.

Inget illa ColiC, men en hund ska inte "Hugga" oavsett, tycker jag., men det som folk verkar missa är ju att det är skillnad från hugg till hugg, jag blev väldigt upprörd, när såna som du, sa att hunden _inte_ ska bli avlivad när den hugger, för att, när jag tänker på hugg, så tänker jag på ett fett jävla bett rakt in i köttet så blodet sprutar etc. Då borde hunden avlivas, däremot ifall den "biter" till för att markera, bara så de svider lite, för de vet man ju att hundar kan göra för att markera, då borde dom definitivt inte avlivas, det är ju skillnad på hugg och hugg, iaf enligt mig.

Sen är det helt och hållet en fråga om uppfostran, uppfostrar man en hund korrekt så kommer den inte hugga. Precis som människor, så kan man införa spärrar i huvudet genom att redan från barndomen lära den rätt och fel, genom att markera fett när den gör fel, och belöna när den gör rätt.

F.Ö: Mellan 4 år och 12 år hade vi hundar, och dem hugg aldrig / skadade aldrig mig eller mitt syskon på något sätt.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
911570
June 24, 2005 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

när ajg var liten och vi skaffade hund så bet den os nån gång. vi fick lära oss att bita tillbaka och ta i hårade än den. och det gjorde jag och min bror. hunden fick direckt respekt för oss och vi och den blödde lite. (bett i nack skinnet på hunden)
sjukt effecktivt men farligt och när jag tänker på det lite sjukt.

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
911905
June 25, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=Oven]

klart dom inte biter dig. Du e ju för fan deras ledare. Hundar är flockdjur. Dom har respekt för ägaren/ledaren...

De som blev bitana av våran hund var min mor och en vän till henne, så jag tror inte det stämmer, hunden var störd helt enkelt. Rätt som det var exploderade den bara. den andra hunden bet mig när jag var liten, 3-4år nånting, den stod och åt och jag klappade den på ryggen. Alla andra hundar vi haft har alldrig ens tänkt tanken på at bita.

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
911906
June 25, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Oven][quote=Sardaukar][quote=Oven] En hund som biter räknas som störd och ska avlivas eller behandlas som ett livsfarligt djur, och som jag skrev ovan hållas i bur.

Hört talas om vildhundar? Vart tror du hundarna kom från början? Visst är de avlade i många generationer, men som någon sa innan så är det nog väldigt svårt att bli av med det helt.
Många som har ormar som sällskapsdjur, men de är fortfarande rovdjur.

Ang. yxmördare som var det bara ett exempel på psykiskt störd människa. Du talade om att psykiskt störda hundar borde vara inlåsta eller avlivas. Då borde alla psykiskt störda människor i samhället också vara inlåsta. De kan nog vara ännu farligare än små hundar.

Självklart ska farliga människor vara inlåsta där de itne kan skada sig själva eller andra. Hundar sätter man ju normalt inte i fängelse, utan dem avlivar man, vilket man gör med människor i vissa länder också.

Vildhundar? Som vargar, dingos osv? Våra hundar har vi nog haft i sällskap i flera tiotusentals år, visserlgien bara en gissning från mig.

Sardaukar
Member
Medlem
911911
June 25, 2005 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote:
Vildhundar? Som vargar, dingos osv? Våra hundar har vi nog haft i sällskap i flera tiotusentals år, visserlgien bara en gissning från mig.

Nej, jag menade vildhund som i vildhund. Det är en art, eller kanske t.o.m. en ras som lever i Afrikas savanner, jagar i flock och heter kort och gott vildhund. Liknar ganska mycket schakaler som väl också tillhör samma släkte.
Vargar och dingos tillhör kanskel samma släkte också.

Ja vi har haft hundar väldigt länge iaf, men som jag sa innan så tror jag det är svårt att bli av med rovdjursinstinkten helt och hållet.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
911940
June 25, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Oven] Vildhundar? Som vargar, dingos osv? Våra hundar har vi nog haft i sällskap i flera tiotusentals år, visserlgien bara en gissning från mig.

Nej, jag menade vildhund som i vildhund. Det är en art, eller kanske t.o.m. en ras som lever i Afrikas savanner, jagar i flock och heter kort och gott vildhund. Liknar ganska mycket schakaler som väl också tillhör samma släkte.

Ja vi har haft hundar väldigt länge iaf, men som jag sa innan så tror jag det är svårt att bli av med rovdjursinstinkten helt och hållet.

Det är la en jäkla skillnad på en vanlig tamhund här i Sverige och en Afrikansk vildhund..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
911951
June 25, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar][quote=Oven] Vildhundar? Som vargar, dingos osv? Våra hundar har vi nog haft i sällskap i flera tiotusentals år, visserlgien bara en gissning från mig.

Det är la en jäkla skillnad på en vanlig tamhund här i Sverige och en Afrikansk vildhund..

Same shit different name....du kan tämja lejon också.

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
911952
June 25, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

I just det här fallet vet jag inte om avlivning är det enda alternativet. man skulle ju vilja veta mer om hunden och ägarens bakgrund, samt anledningen till varför hunden gick till attack.

En sak är iaf säker; det är fasiken inte hundens fel ifall att det var så att den kände sig hotad. alltid ägarens ansvar och skyldighet. Om man inte kan sköta en hund kanske man ska låta bli att ha en, så kanske sådana här olyckligheter kan undvikas.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
911960
June 25, 2005 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Fia.B wrote: I just det här fallet vet jag inte om avlivning är det enda alternativet. man skulle ju vilja veta mer om hunden och ägarens bakgrund, samt anledningen till varför hunden gick till attack.

En sak är iaf säker; det är fasiken inte hundens fel ifall att det var så att den kände sig hotad. alltid ägarens ansvar och skyldighet. Om man inte kan sköta en hund kanske man ska låta bli att ha en, så kanske sådana här olyckligheter kan undvikas.

Man kan generellt säga att det aldrig är hundens fel att den biter.

Det beror antingen på bla sjukdom, hot eller dåliga ägare.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
912025
June 25, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=CoLiC][quote=ilg@dd][quote=CoLiC][quote=Oven] Och det du skriver bevisar ju bara vad jag skrev om hur vissa människor ser på saker och ting...

En hund skall vara ett komplement vid jakt, eller som sällskapshund etc..
Kan man inte få sin hund att agera normalt så har man misslyckats som hundägare..
Att inneha en bitsk hund är att jämställa med att ha illegalt vapen.
Du får inte inneha vapen om du inte har licens och anses lämplig för det..

Du missförstod mig, mina hundar är världens keligaste, men om nån kommer och rycker dem i öron och svans så markerar de, sen hugger de, precis som hundar SKA göra enligt naturens lagar, dock inte mot barn då de ser dem som valpar. Men om en vuxen som han inte känner sig säker på kommer fram och rufsar om utan att först huka sig ner och klappa försiktigt så kommer han att agera.

En hund ska som sagt försvara sig, man kan inte lära av dem en så grundlig reflex/instinkt.

Man har misslyckats som ägare om hunden hugger utan anledning, men hugger den under provokation ska hunden inte beskyllas.

Inget illa ColiC, men en hund ska inte "Hugga" oavsett, tycker jag., men det som folk verkar missa är ju att det är skillnad från hugg till hugg, jag blev väldigt upprörd, när såna som du, sa att hunden _inte_ ska bli avlivad när den hugger, för att, när jag tänker på hugg, så tänker jag på ett fett j**la bett rakt in i köttet så blodet sprutar etc. Då borde hunden avlivas, däremot ifall den "biter" till för att markera, bara så de svider lite, för de vet man ju att hundar kan göra för att markera, då borde dom definitivt inte avlivas, det är ju skillnad på hugg och hugg, iaf enligt mig.

Sen är det helt och hållet en fråga om uppfostran, uppfostrar man en hund korrekt så kommer den inte hugga. Precis som människor, så kan man införa spärrar i huvudet genom att redan från barndomen lära den rätt och fel, genom att markera fett när den gör fel, och belöna när den gör rätt.

F.Ö: Mellan 4 år och 12 år hade vi hundar, och dem hugg aldrig / skadade aldrig mig eller mitt syskon på något sätt.

Nej om det är så du definerar ett hugg så hugger de ju knappast, det går inte genom skinnet

pepsiXX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
912036
June 25, 2005 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ähh, kass husse bara.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
912053
June 26, 2005 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Ni som säger att hundar inte är rovdjur som inte skulle klara sig i det vilda kan ju då förklara alla dessa herrlösa hundar... Då inte Vargar o Dingos.. utan vanliga sällskapshundar som lever vilt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 106
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL