MULLVADEN wrote: Ni som säger att hundar inte är rovdjur som inte skulle klara sig i det vilda kan ju då förklara alla dessa herrlösa hundar... Då inte Vargar o Dingos.. utan vanliga sällskapshundar som lever vilt..
??Vart har du dom??
Sett en och annan grå/jämthund på höstkanten..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
MULLVADEN wrote: Ni som säger att hundar inte är rovdjur som inte skulle klara sig i det vilda kan ju då förklara alla dessa herrlösa hundar... Då inte Vargar o Dingos.. utan vanliga sällskapshundar som lever vilt..
Flesta husdjur vi har i dag överlever inte i vilt sällskap. De som överlever bäst är väl katter som får gå ute, men det är väl just främst för att de just får gå fritt ute. Hundar överlever inte alls i regel då de är så hämmade.
//Andreas
December 29, 2004
3:an är INTE en avlivning, det är bara en valp som leker, det kliar i tänderna på den, så den biter och LEKER, våran valp har bitit (inte för att det får munnen runt) mig flera gånger i huvudet när det har fått tillfälle, och den har inte varit psykiskt störd.
Såg inte att den var vuxen förens nu, men samma sak gäller dära. Men man kan ta den till en hund psykolog eller person med motsvarande kunnande och se om den har "tendenser", och är det en engångs fölrtelse så är det ok, den lekte bara.
Sen så gör en hund ALDRIG fel, det är ALLTID en människa som gör fel, i fall där hunden är agresiv så är det ägarenb som har fostrat fel eller så var den provoserad. Och dom mesta hundar hugger och bitter på lek, en polis hund som biter ner en "bov" gör det på lek, den tycker det är skit kul. En hund som tar en sko eller nån sak gör inte fel, du kan inte straffa den för nått den inte har gjort fel, straffar du den så kan det förvärras, den blir osäker och kan blir aggresiv, jagar du fatt på den så förvärras det, för det är det den vill oftas, att leka, så du får ALDRIG jaga en hund med en sak i munnen, då kommer du aldrig få den, eller andra saker för den delan.
En hund gör ALDRIG fel, det är ALLTID DITT fel VAD ÄN den gör.
Sen så har vi ett ansvar gentemot hunde, vi tog den till fånga och tämjde den, och då får vi leva med dess instinkter, en hund är inte som en människa, tyvär verkar många inte det, och många kan heller inte upfostra en hund.
Och sen vadå "avliva direkt", bara för att den kan har gjort nått i aggresivt så kan man inte göra det, den kanske bara lekte, men måste kolla om den har hafft sånna tendenser tidigare och om en kunnig person får kolla upp den, sen så kan det vara provoserat, du kan inte framgör skärmen med så lite infomation i ett änme du itne vet nått bestäma liv och död.
Men sen så är det så sorgligt att hundar som är aggresiva oftas avlivas, och det måste dom, att ta bort det är väldigt svårt och kräver experter och mycket kan fortfarande finnas kvar, om man får bort det. Och det är för att nån människa har gjort fel, kan inte eller med flit.
Sen hunden med fel i höften, så måste sånna hundar avlivas om inte en operation genomgörs, dom kan hugga om dom får ont sen lider dom. Jag känner ett par som nyligen avlivade deras hund, en rottvailer som hadde ont i höften och det gick inte att fixa, det var en jätte snäll (speciallt med tanke på rasen) och den tyckte speciellt mycke om mig, men där kunde inget annat göras.
Det är yrkeskunniga personer och/eller hundägaren som borde ta ett sånt beslut, och inte personer med nästan inge information om händelseförloppet, ingen alls om bakgrund, och ingen alls kunnskap i området, speciellt dom som likställer hundar med sin dator och säger "avliva direkt, ett klart fal, döda döda".
Kan också säga att jag trodde att tråden bara hadde en sida och inte 4 så jag har bara hunnit med första änn.
June 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=MULLVADEN]Ni som säger att hundar inte är rovdjur som inte skulle klara sig i det vilda kan ju då förklara alla dessa herrlösa hundar... Då inte Vargar o Dingos.. utan vanliga sällskapshundar som lever vilt..
??Vart har du dom??
Du har då inte varit utomlands va?
Iaf i Casablanca finns det jävligt mycket herrlösa hundar.. o dom lever fan gött..
MULLVADEN wrote: [quote=ilg@dd][quote=MULLVADEN]Ni som säger att hundar inte är rovdjur som inte skulle klara sig i det vilda kan ju då förklara alla dessa herrlösa hundar... Då inte Vargar o Dingos.. utan vanliga sällskapshundar som lever vilt..
??Vart har du dom??
Iaf i Casablanca finns det jävligt mycket herrlösa hundar.. o dom lever fan gött..
Ursäkta mej då, jag trodde vi pratade Sverige..
Angående dom herrelösa hundarna, vad lever dom på tror du??
Jo, just det, sopor efter människor..Inte speciellt vilt.
Dom klarar inte av att skaffa mat på ett vanligt "rovdjurs" sätt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 17, 2004
ilg@dd wrote: [quote=MULLVADEN][quote=ilg@dd][quote=MULLVADEN]Ni som säger att hundar inte är rovdjur som inte skulle klara sig i det vilda kan ju då förklara alla dessa herrlösa hundar... Då inte Vargar o Dingos.. utan vanliga sällskapshundar som lever vilt..
??Vart har du dom??
hundar är för övrigt rent bedrövlijga jägare. det är knappt så att de kan fånga något. när de väl har tagit ned sitt byte så äter de inprinsip allt då de inte vet när de skall få mat igen. märkte det här när vi reste bort och lämnade hunden hoss min kusin. den gick upp nått kilo och sune (min kusin) sa att han bara matade den tills den blav mätt (vilket tog ett bra tag).
Vitamin-C wrote: [quote=ilg@dd][quote=MULLVADEN][quote=ilg@dd][quote=MULLVADEN]Ni som säger att hundar inte är rovdjur som inte skulle klara sig i det vilda kan ju då förklara alla dessa herrlösa hundar... Då inte Vargar o Dingos.. utan vanliga sällskapshundar som lever vilt..
??Vart har du dom??
hundar är för övrigt rent bedrövlijga jägare. det är knappt så att de kan fånga något. när de väl har tagit ned sitt byte så äter de inprinsip allt då de inte vet när de skall få mat igen. märkte det här när vi reste bort och lämnade hunden hoss min kusin. den gick upp nått kilo och sune (min kusin) sa att han bara matade den tills den blav mätt (vilket tog ett bra tag).
Hehehe, var det möjligtvis en stövare??
Dom är förjäkliga på att slafsa i sej..
😀
1 Guest(s)