August 21, 2003
Är jag turk eller är det fel att säga till exempel "dem andra"? ser att många använder "dem" på helt fel sätt. Det är så irriterande..! Visst heter det väl "de andra"?? "Dem ord jag inte kan stå ut med.." skrev en kille. De ord jag inte kan stå ut med skulle jag skriva..
Har väl med obbjektsform eller nån skitjobbig grammatik att göra..
De andra = rätt
Dem andra = fel
De är sjuka = rätt
Dem är sjuka = fel
Jag hatar dem = rätt
Jag hatar dom = vardagligt
January 6, 2004
de andra syftar på "de andra"= kan vara vad som helst .. människa sak osv.. syfte med "dem Andra" syftar man på dem= hon han dem människor.. ialla fall så är det. men det låter samma sak så det är sjukt. kan vara så att Dem användes tidigt i det svenska språket och sedan har av någon anledning förkortats till de.. eller tvärtom .. men eftersom man har lärt sig i skolan att säga "dem" så kan det stämma vetenskapligt
bra inlägg. är okså en spekulant kring sjuka grejer" =)
March 15, 2002
Spindel wrote: [quote=ViU]Dom kommer med tiden att helt ersätta de och dem innom skriftspråket antagligen.
Tror faktiskt tvärtom!
Då har du nog fel eftersom att det redan håller på att hända. Både i böcker och tidnigar används dom flitigt istället för de och dem. Personligen så lär jag fortsätta skriva de och dem eftersom det är helt naturligt för mig. 😉
July 3, 2003
sPaZz wrote: [quote=Spindel][quote=ViU]Dom kommer med tiden att helt ersätta de och dem innom skriftspråket antagligen.
Tror faktiskt tvärtom!
Då har du nog fel eftersom att det redan håller på att hända. Både i böcker och tidnigar används dom flitigt istället för de och dem. Personligen så lär jag fortsätta skriva de och dem eftersom det är helt naturligt för mig. 😉
Jao, det är sant, men jag tror att nångång kommer det att komma en (hmm... vad ska man kalla det?) revolutionsgrupp som kommer se till att det kommer stå de/dem i framtida texter
2 Guest(s)