När slutar vårterminen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
När slutar vårterminen?
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 19, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Läser på högskola och eftersom jag inte har lyckats/orkat fixa något sommarjobb så blir det a-kassa för min del, men när räknas terminen som över så man kan gå till arbetsförmedlingen? Vill ju gå dit asap så att man inte missar någon dag.
Är det någon som har koll?

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
893999
May 19, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du söker jobb så är arbetsförmedlingen helt fel sätt att leta jobb.
Lite på mig, gå direkt till stället/ställena där du vill jobba och fråga om det finns något ledigt jobb hos dom.
Det visar att DU vill och är engagerad i att få ett jobb istället för att lata dig bakom arbetsförmedlingen.

P.S. Jag vet inte när vårterminen slutar :/
Kanske när skolan slutar?

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
894018
May 19, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vårterminen är slut när två villkor är uppfyllda (åtminstone i fallet med a-kassa):

1). Du har inte längre något studiemedel, dvs. runt 1/6
2). Du kommer inte att ta några mer poäng, dvs. även om den ordinarie terminen är slut så kan du inte få a-kassa förrän alla evetuella omtentor är skrivna.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
894043
May 19, 2005 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: 2). Du kommer inte att ta några mer poäng, dvs. även om den ordinarie terminen är slut så kan du inte få a-kassa förrän alla evetuella omtentor är skrivna.

Det där kan bara inte vara helt rätt, även om en modifikation på det påståendet kanske stämmer (hint: bland annat på Chalmers är sista omtentorna som hör till vårterminen i slutet på augusti...)

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
894093
May 20, 2005 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Läser på högskola och eftersom jag inte har lyckats/orkat fixa något sommarjobb så blir det a-kassa för min del, men när räknas terminen som över så man kan gå till arbetsförmedlingen? Vill ju gå dit asap så att man inte missar någon dag.
Är det någon som har koll?

Är du i akut behov av pengarna då? Kan ju vara bra att spara dagarna till man gått ut skolan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
894102
May 20, 2005 - 4:24 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Kenrih]2). Du kommer inte att ta några mer poäng, dvs. även om den ordinarie terminen är slut så kan du inte få a-kassa förrän alla evetuella omtentor är skrivna.

Det där kan bara inte vara helt rätt, även om en modifikation på det påståendet kanske stämmer (hint: bland annat på Chalmers är sista omtentorna som hör till vårterminen i slutet på augusti...)

"Alla" högskolor har omtentorna för sista vårkurserna efter sommaren. Det är standard. Det är vad jag fick höra igår iaf.

//Andreas

Kenrih
Medlem
894116
May 20, 2005 - 6:12 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=TERdON][quote=Kenrih]2). Du kommer inte att ta några mer poäng, dvs. även om den ordinarie terminen är slut så kan du inte få a-kassa förrän alla evetuella omtentor är skrivna.

"Alla" högskolor har omtentorna för sista vårkurserna efter sommaren. Det är standard. Det är vad jag fick höra igår iaf.

Frågan var inte när vårterminen för CSN och högskolan är slut, utan när man tidigast kan få a-kassa. För att få a-kassa får man inte ha studiemedel -> punkt 1. Man får heller inte ta några poäng eftersom det då räknas som om man studerar med a-kassa-> punkt 2. Jag var dock lite otydlig, med omtentaperiod menar jag de eventuella omtentor som kan gå i juni. Det betyder också att om du har omtentor i augusti kan du bara få a-kassa fram t o m dessa.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
894193
May 20, 2005 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: [quote=Delph1][quote=TERdON][quote=Kenrih]2). Du kommer inte att ta några mer poäng, dvs. även om den ordinarie terminen är slut så kan du inte få a-kassa förrän alla evetuella omtentor är skrivna.

Frågan var inte när vårterminen för CSN och högskolan är slut, utan när man tidigast kan få a-kassa. För att få a-kassa får man inte ha studiemedel -> punkt 1. Man får heller inte ta några poäng eftersom det då räknas som om man studerar med a-kassa-> punkt 2. Jag var dock lite otydlig, med omtentaperiod menar jag de eventuella omtentor som kan gå i juni. Det betyder också att om du har omtentor i augusti kan du bara få a-kassa fram t o m dessa.

Det där var mindre bra, får se till att klara alla tentor som kommer i Juni helt enkelt, men hur blir det då om jag under sommaren gör klart och lämnar in ett projekt arbete för en kurs som jag läste HT 04, kommer jag att åka dit på det då?

Kenrih
Medlem
894292
May 20, 2005 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote:
Det där var mindre bra, får se till att klara alla tentor som kommer i Juni helt enkelt, men hur blir det då om jag under sommaren gör klart och lämnar in ett projekt arbete för en kurs som jag läste HT 04, kommer jag att åka dit på det då?

Jag skulle prata med läraren, berätta hur det ligger till och be han/henne att registrera poängen i slutet av augusti. Om en av mina studenter skulle be mig om det så skulle jag gå med på det, det är inte länge sedan man själv var i samma situation.

Jag tror dock att sannolikhen att åka fast är ganska liten, men den finns. Läste förra veckan om någon som åkt dit för att ha studerat med både a-kassa och studiemedel. För att de ska upptäcka dig så räcker de inte med att de samkör a-kassa och CSn utan de behöver även tillgång till LADOK (eller vad det heter hos er).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 421
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL