September 12, 2001
Favoritböcker....oj.
Det blir en del...
Utan någon rankning drar jag upp några av mina favoriter eller favoritförfattare.
Bret Easton Ellis:: American Psycho.
Grym bok..brutalt bra.
Donna Tartt :: Den Hemliga Historien (The secret history)
Hur bra som helst och speciellt för en debutroman. Otroligt bra.
Bret Easton Ellis är förövrigt vän och mentor åt henne.
Roger Borniche:: i stort sett alla böcker han har skrivit.
Det är verklighetsbaserade böcker och en i min mening en grymt underskattad författare.
Polisromaner där författaren satte en heder i att aldrig använda vapen.
Patrik Süskind:: Parfymen (Das parfym)
En mkt speciell bok där huvudpersonen hade en oehörd speciellt talang i att känna dofter på avstånd vi andra kan drömma om.
Går inte att förklara...måste läsas!
Harry Martinson:: Det mesta av honom är klart läsvärt men speciellt Aniara är en mkt bra bok(Förövrigt lär Stanley Kubrik varit inspirerad av denna bok när han gjorde 2001 även om många anser att han blev inspirerad av Artur C Clarke The Sentinel )
Tage Danielsson:: I stort sett allt av denne geni är klart läsvärt.
Karin Boye:: För mig är motivering totalt överflödig.
James Salter:: Längtans Branter som handlar om en bergsklättares extrema passion för bergsklättring. (delvis verklighetsbaserat)
Oscar Hijuelos:: Mambo Kings spelar och sjunger om Kärlek
Ruggigt bra.
Paul Auster:: Slumpens Musik
Detta var bara ett litet urval av mina favoriter.
November 29, 2001
Gamblor wrote: Tyckte Fjodor Dostorjevsky's (kan inte stava namnet klokt) bok Brott och Straff var schysst.
Dostojevskij
Mmm mycket nice.
En bok som jag försökt läsa ett par gånger är Processen av Franz Kafka men jag tröttnar alltid så snabbt. Å andra sidan verkar det mest vara en såndär bok som man "bör ha läst" men som egentligen inte är så himla intressant att läsa..?
November 29, 2001
lol jag har ju glömt en av mina absoluta all time favvisar:
Moment 22 (Catch 22)
Kan ju passa på och smyga in lite religionspropaganda 😉
Lao Tze - Tao Te Ching
och Benjamin Hoff: Tao Enligt Puh och Te Enligt Nasse, roliga, barnsliga, på snudden banala men ändå bra på det de är till för (att, för västerlänningar, exemplifiera taoistisk lära på ett begripligt sätt)
November 12, 2003
BubbleAng3L wrote: Gömda (Liza Marklund)
Pojken som Kallades Det.
Pojken som inte fanns.
Pojken som överlevde. (Dave Pelzer)böcker värda att läsa.. verklighetsbaserade..
Läste ut den i förrgår, Pojken som kallades Det.....Skrämmande....Helt plötsligt är det inte så obegripligt med folk som slår ihjäl sina föräldrar med en spade på gamla dar..
November 29, 2001
Milos wrote: [quote=UndaC]och glöm inte kids: böcker ska läsas på sitt originalspråk 🙂
Tolkar det som att du är grym på......Kan det va kinesiska?..... :blink:
hehe ja jo, jag menar ju såklart på de språk man kan läsa
engelska böcker finns det ju ingen ursäkt för att läsa på svenska tex.
June 18, 2001
UndaC wrote: [quote=Gamblor]Tyckte Fjodor Dostorjevsky's (kan inte stava namnet klokt) bok Brott och Straff var schysst.
Dostojevskij
Mmm mycket nice.
En bok som jag försökt läsa ett par gånger är Processen av Franz Kafka men jag tröttnar alltid så snabbt. Å andra sidan verkar det mest vara en såndär bok som man "bör ha läst" men som egentligen inte är så himla intressant att läsa..?
Det trodde jag också tills jag läste den. Men den är väldigt bra. Mycket bättre än Förvandlingen och andra noveller du säkert har läst.
Jag har inte tid att läsa så många nya böcker, men en nutida författare jag gillar väldigt mycket är Jonathan Coe. Hans What a Carve Up! rekommenderar jag starkt. Det är en satir över det politiska livet i Storbrittanien under främst 80-talet.
Kanoniserade författare jag älskar är t.ex. Dostojevskij, Kafka, Lagerkvist och Söderberg.
Av D. rekommenderar jag Brott och Straff, Bröderna Karamazov och Anteckningar från ett källahål.
Av K. bör man läsa Processen och Slottet.
L. når sin högsta nivå i Dvärgen.
S. är som mest intressant i Martin Bircks ungdom.
Sedan har vi förstås de medeltida sagorna, vilka är mitt specialintresse. Jag behöver väl inte säga så mycket om det, men Tolkien lyckades modernisera dem väl. Eftersom vi pratar om fantasy vill jag rekommendera er att läsa någonting av George MacDonald och Lord Dunsany. Även Jack Vance Tales of the Dying Earth är läsvärd.
Slutligen måste jag framhäva att om ni gillar deckare så läs Agatha Christie. Hennes vem-begick-mordet romaner är mycket mer spännande än Mankell o co:s böcker. 🙂
3 Guest(s)